به گزارش آفتاب شرق
«مهدی شاه قلیان»، مدیر محصول هوش مصنوعی در شرکت «متفا»، در جریان کارگاه «از ایده تا محصول» که در حاشیه اتفاقات اینوتکس ۲۰۲۵ برگزار شد او گفت که گسترش مدل هوش مصنوعی مناسب باید با دقت زیرساختهای حاضر صورت بگیرد.
او در ابتدا در رابطه تبدیل کردن یک ایده به محصول سخن بگویید کرد و او گفت: «در ابتدا باید به جستوجو این باشیم که یک قضیه درست را حل بکنیم. یعنی چیزی را حل نکنیم که فردی خریدار آن نباشد. من فردی را میشناختم که یک مدل هوش مصنوعی را گسترش داده می بود که حرکات ترامپ را در جلسات پیشبینی میکرد. اما این ایده خریداری نداشت و به نظرم به درد هیچ نهادی نمیخورد. بعد اولین مرحله در تبدیل ایده به محصول شناسایی نیاز بازار است.»
او افزود: «ما باید نسبت تلاشی که برای رسیدن به یک محصول میکنیم را به اثرگذاری آن محصول بسنجیم. برخی از محصولات می باشند که تلاش مقداری میطلبند، اما تاثیرگذاری بسیاری دارند. برای مثال هنگامی نیاز به یک چتبات داریم میتوانیم از یک API منفعت گیری کنیم که نیازهای کسبوکار را رفع میکند و زحمت زیاد کمتری دارد.»
شاه قلیان در رابطه اهمیت جمعآوری داده برای گسترش مدل هوش مصنوعی او گفت: «اگر به جستوجو فعالیت در عرصه هوش مصنوعی هستید، نباید داده را برای یک بار جمعآوری کنید. داده باید دائما جمعآوری شود. شما مدلی که با دادههای امروز آموزش بدهید به درد فردا نخواهد خورد، مگر آنکه آن داده بهروزرسانی شود.»
به حرف های مدیر محصول هوش مصنوعی متفا، زیرساخت برای گسترش هوش مصنوعی زیاد مهم است: «دقت داشته باشید که برای گسترش مدل هوش مصنوعی نباید رویاپردازی کنید. این که OpenAI چه کار کرده یا گوگل چه کار کرده منطقی نیست. زیرساختهای آنها با ما زیاد متفاوت است. اگر GPU ندارید به سمت شبکه عصبی نروید. از راهکارهای دیگر منفعت گیری کنید. اینجا نمیتوانیم انتظار داشته باشیم که فلان سازمان دو A100 در اختیار ما قرار دهد.»
دسته بندی مطالب
اخبار سلامتی