به گزارش آفتاب شرق
۵ مسئله درمورد وجود «زن و بچه» سعید روستایی در کن ۲۰۲۵
وجود تازه ترین ساخته سعید روستایی در قسمت رقابتی بزرگترین و با اهمیت ترین جشنواره سینمایی جهان، دربردارنده نکات مهمی است؛ نکاتی که در جریانی دوطرفه، به اتفاقهای خوبی برای کارگردان و مدیریت سینمایی سرزمین منجر خواهد شد.
تاریخ : دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۴ ساعت ۱۶:۰۱
سینمای ایران اکنون فارغ از برندهای همیشگی خود نظیر اصغر فرهادی، برندی به نام سعید روستایی دارد که بزرگترین جشنواره سینمایی جهان، در انتظار ساخته شدن فیلمهایش است
۱. برخی از رسانههای معتبر بینالمللی، از ماهها قبل این گمانه را نقل کردند که نخستین رونمایی از فیلم تازه سعید روستایی، در جشنواره کن خواهد می بود. اظهاراتی که یقیناً زیاد جدی گرفته نشد. با اظهار اسامی فیلمهای قسمت مسابقه مهم کن اشکار شد که فیلم روستایی در این فهرست جایی ندارد اما همان رسانهها اظهار کردند که با پیشرفت مرحله های فنی فیلم، تیری فرمو (دبیر جشنواره) این تاثییر را در قسمت رقابتی داخل خواهد کرد.
همین اتفاق افتاد و «زن و بچه» در اعلامی ثانویه، داخل قسمت مسابقه جشنواره کن شد. این یعنی آنکه سینمای ایران اکنون فارغ از برندهای همیشگی خود نظیر اصغر فرهادی، برندی به نام سعید روستایی دارد که بزرگترین جشنواره سینمایی جهان، در انتظار ساخته شدن فیلمهایش و اعتباربخشی زیاد تر به رویدادش است.
۲. این یک نمونه متعالی از همکاری سازمان سینمای با کارگردانی است که فکر میشد دیگر با مدیریت سینمایی سرزمین کاری ندارد. همان اتفاقی که میتوانست برای «برادران لیلا» رخ داده و فیلم بدون هیچ مشکلی، در اکرانها و جشنوارههای جهانی شرکت کرده و سپس در ایران به روی پرده برود، اکنون با «زن و بچه» رخ داده و حداقل تا اینجا، نیمی از راه بهسلامتی طی شده است. قطعا فیلم بهلحاظ مضمونی مورد پسند سازمان سینمایی بوده و اگر اتفاق سوئی در مراسم فرش قرمز، فتوکال یا سالن کنفرانس رخ ندهد میتوان با آسایش، در انتظار اکران تابستانی فیلم می بود.
۳. طی ۲ سالی که از نمایش فیلم «برادران لیلا» میگذرد، هر دو طرف سعید روستایی و سازمان سینمایی، مراقبتهایی جدی از خود به عمل آوردند. روستایی تلاش کرد تا با عدماظهارنظر بیمورد، مسیر پیشرویش را ناهموار نکند و سازمان سینمایی که از بابت عدمهمکاری مطلوب با این پروژه، تحت فشارهای سنگینی از سوی مخاطبان می بود نیز تلاش کرد تا با عدمتکرار آن روش، زمانسوزی فرد دیگر را به سینمای ایران تحمیل نکند. پروسه تشکیل و راهیابی «زن و بچه» به جشنواره کن، درنتیجه مراقبت این دو قطب از یکدیگر و همکاری است که قطعا به اتفاقهای بهمراتب بهتری برای اکران داخلی و بینالمللی این فیلم و یقیناً وجود سینمای ایران در فصل جوایز منجر خواهد شد.
به گزارش ایرنا، روستایی به یک کارگردان مهاجر تبدیل نشد و تصمیم گرفت با وجود مشکلات، در ایران بماند و فیلم بسازد. «زن و بچه» قطعا نخستین مزد این چنین تفکری است
۴. این همکاری دوسویه، بیشتر از سازمان سینمایی، به سود سعید روستایی همه شد. اگر اکران ناکامیخورده خارجی در دو سرزمین فرانسه و امارات برای «برادران لیلا» رقم نمیخورد، چهبسا روستایی عطای فعالیت در داخل ایران را به لقایش میبخشید آنهم در دورهای که سازمان سینمایی زمان، تلاش چندانی برای حراست از این فیلمساز مولف به انجام نرساند. به این علت روستایی به یک کارگردان مهاجر تبدیل نشد و تصمیم گرفت با وجود مشکلات، در ایران بماند و فیلم بسازد. «زن و بچه» قطعا نخستین مزد این چنین تفکری است که به کارگردان اجازه میدهد تا در مسیر پیروزی و اقبال همیشگی خود قدم بردارد.
۵. با پذیرفته شدن «زن و بچه» در قسمت رقابتی جشنواره کن و اکران احتمالی فیلم در تابستان امسال، تکلیف نماینده سینمای ایران برای وجود در جشنواره اسکار نودوهشتم نیز تاحدودی اشکار است. اگر فیلم بتواند در کن، افتخارآفرین ظاهر شود و پیرو آن، حضوری موفق در فصل جوایز داشته باشد، این مسیر برای آن هموارتر خواهد شد. یقیناً که فیلم به گمان زیاد زیاد تر از ۷۱۸ هزار دلار اکران جهانی «برادران لیلا» خواهد فروخت اما این که سازمان سینمایی در حمایتاز فیلم، امکاناتی را برای اکران منظم جهانی و وجود موفقتر در فصل جوایز در نظر بگیرد میتواند به اتفاقهای خوبی برای سینمای ایران در اسکار ۲۰۲۶ ختم شود.
دسته بندی مطالب
اخبار سلامتی
منبع