به گزارش آفتاب شرق
به گزارش گروه اجتماعی ، محمدرضا ظفرقندی در مراسم امضای تفاهمنامه آموزشیشدن مراکز جامع خدمات سلامت که با وجود مرندی، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ایران و جمعی از معاونان و مدیران وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی برگزار شد، اظهار داشت: یکی از رموز ماندگاری نیروی انسانی این است که فرد بداند برای مردم و جامعه، موثر و اثرگذار است. اگر فردی این لذت را فهمیدن کند، بهراحتی سرزمین خود را ترک نمیکند و برای مردم کشورش فعالیت میکند. هیچ لذتی بالاتر از این نیست که در حوزه پزشکی، برای بیماران کار مثبتی انجام دهید.
او گفت: از صبح با رؤسای دانشگاهها و همکاران در وزارت بهداشت نشستهای مفصلی داشتهایم تا بازدید کنیم چطور پزشکی خانواده و نظام ارجاع را در تکمیل مراقبتهای اولیه سلامت و نظام شبکه بهداشت و درمان سرزمین اجرایی و پیادهسازی کنیم. در این مسیر، پیشرفتهای مناسبی داشتهایم و فراتر از انتظار، در ماههای تازه کارها با منفعتگیری از خرد جمعی به مرحله عملیاتی رسیده است.
وزیر بهداشت از آمادگی دانشگاهها برای اجرای پزشکی خانواده و نظام ارجاع در سرزمین خبر داد و او گفت: این برنامه حداقل برای ۳۰ میلیون نفر از جمعیت ایران، با در نظر گرفتن ربط سطوح خدمات در قالب نظام ارجاع و پرداختیهای مناسب و بهموقع به نیروی انسانی، اجرایی میشود.
ظفرقندی از برنامه پزشکی خانواده بهگفتن یک تکلیف بر زمینمانده قانونی یاد کرد و او گفت: امیدواریم در این دوره، این تکلیف بر زمینمانده را اجرایی کنیم. یکی از برنامههای ما در راستای جامعهمحور بودن آموزش پزشکی، ربط و تعامل دانشجویان با مردم و ترقی کیفیت آموزش، وجود دانشجویان رشتههای علوم پزشکی در عرصههای بهداشتی و مراکز جامع خدمات سلامت است.
وی اراعه گزارش از آموزشیشدن مراکز جامع خدمات سلامت توسط مدیران دانشگاههای علوم پزشکی را جهت انتقال تجارب به دیگر دانشگاهها دانست و او گفت: باید آموزش را برای مردم تحکیم و سواد سلامت را ارتقا دهیم. این یک فرضیه است که اگر نتوانیم داخل تلفنهای همراه مردم شویم، زمان مهمی را از دست دادهایم.
وزیر بهداشت با پافشاری بر اهمیت ترقی کیفیت آموزش و لزوم تسهیل سختیهای آموزش علوم پزشکی یادآور شد: دوره آموزش پزشکی باید افت یابد. این دوره در همه جا سختیهای بسیاری دارد. وقتی که شرح حال برخی از بزرگان حوزه پزشکی را میخواندم، توماس استارزل، بنیانگذار پیوند کبد در دنیا، در اواسط دوره آموزشی ترک تحصیل کرد و یقیناً مجدد اغاز کرد. سختی، جزء ذات رشته پزشکی است، اما ماموریت داریم این سختیها را تسهیل کنیم و به دستیاران و پزشکان جوان رسیدگی و از آنان حمایتکنیم تا این دوره را با رضایت سپری کنند.
ظفرقندی تصریح کرد: در حوزه آموزش باید به جای راه حلهای سنتی ـ که امروزه در آموزش پزشکی کمتر مورد دقت قرار میگیرند ـ از راه حلهای نوین با منفعتگیری از ابزارهای تازه، مجازی، الکترونیک و هوش مصنوعی منفعت گیری کنیم.
وی یادآور شد: باید به سمت آموزشهای جامعهمحور، مسألهمحور و حل مسأله حرکت کنیم که با همت بزرگان و دلسوزان حوزه آموزش، میتوان این مجموعه را به سمت آموزشهای باکیفیت، جامعهمحور و اخلاقمحور سوق داد.
وزیر بهداشت پافشاری کرد: امروز جلسهای فاخر و مورد قیمت داریم، چرا که حاضران آن، معلمان و اساتید جوان و پیشکسوتی چون استاد مرندی، ملکافضلی و لاریجانی می باشند که عمر خود را وقف آموزش و سلامت کردهاند. اگر بپذیریم که معلمی شغل انبیاست، باید بدانیم که این جلسه، فاخر و مورد قیمت است.
ظفرقندی افزود: قیمت آموزش و معلمی به این است که یک خیر عمومی، جاری و ساری به شمار میآید و آموزشها در عالم هستی ادامه اشکار میکند. شاگردان به دیگران و دیگران به دیگران آموزش خواهند داد. حوزه سلامت ابعاد فنی، حرفهای و اخلاقی گستردهای دارد. اگر در آموزش پزشکی و سلامت، در کنار آموزشهای تخصصی، رفتارسازی و اخلاق را در عمل به دانشجویان بیاموزیم، به پیروزی دست یافتهایم.
وی یکی از مزایا مهم ادغام آموزش و خدمات سلامت را آشنایی دانشجویان با نحوه تعامل و برخورد علمی، اخلاقی و دلسوزانه با مردم دانست و او گفت: رفتارسازی و اخلاق، سر کلاس و با تخته قابل آموزش نیست.
وزیر بهداشت در آخر او گفت: در توانایی کاری و آموزشیام، وقتی که درس میگرفتم و درس میدادم، اخلاق و حرکت حرفهای را در کلاس نیاموختم، اما اگر استادی داشتم که متفاوت به بیماران رسیدگی میکرد و حتی نیاز مالی آنها را رفع مینمود، این حرکت در ذهنم ماندگار میشد.
در این نشست، تفاهمنامهای بین معاونتهای گسترش مدیریت و منبع های، بهداشت و آموزش وزارت بهداشت برای آموزشیشدن مراکز جامع خدمات سلامت در مسیر پزشکی خانواده و نظام ارجاع، با وجود وزیر بهداشت، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ایران و جمعی از مدیران وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی، به امضای معاونان وابسته رسید.
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
اخبار سلامتی
منبع