به گزارش آفتاب شرق
شرکت خودروسازی چری اخیراً فعالیت گستردهای در بازارهای صادراتی ازجمله ایران کرده است. این شرکت برندهای گوناگونی دارد که زیاد تر آنها در کشورمان وجود دارند. ۲ برند مهم صادراتی چری اکنون جیکو و اومودا می باشند. خودروهای جیکو با برند لوکانو را ماموت ماشین به بازار ایران اراعه میکند اما خودروهای اومودا با مدیران ماشین و بهگفتن محصولات فونیکس به دست مشتریان ایرانی میرسند. یک سوال برای مصرفکنندگان پیش میآید: تفاوت خودروهای جیکو و اومودا با خودروهای چری چیست؟
تفاوت خودروهای جیکو و اومودا با خودروهای چری چیست؟
«روی مونوز»، مدیر ارشد بازرگانی اومودا – جیکو در استرالیا، به خبرگزاری کار اکسپرت حرف های است: «این ۲ برند مکمل یکدیگرند. اومودا زیاد تر بر گسترش کراساوورهای اسپرت و شهری با طراحی کوپه و سقف شیبدار تمرکز دارد. از نظر دیگر جیکو کراساوورهای لوکس و مقاوم با قابلیتهای ماجراجویی را به مخاطبان خود اراعه میدهد.»
اکنون برند جیکو ۲ مدل شاسیبلند مهم را برای بازارهای صادراتی در نظر گرفته است. این خودروها به شرح زیر می باشند:
جیکو J7: شاسیبلندی متوسط که رقیب ارزانتر تویوتا راو ۴ محسوب میشود. این ماشین در بازار استرالیا ۳۴ هزار و ۹۹۰ دلار قیمت دارد که ۵ هزار دلار گرانتر از قیمت پایه چری تیگو ۷ پرو است. لوکانو ۷ نیز در بازار ایران با قیمتی بالاتر نسبت به فونیکس تیگو ۷ پرومکس اراعه میشود.
جیکو J8: جیکو J8 که در بازار ایران با نام لوکانو ۸ یا لوکانو L8 شناخته میشود، شاسیبلند بزرگ پنجنفرهای است که رقیب ارزانتری کیا سورنتو محسوب میشود.

از نظر دیگر، برند اومودا ۳ محصول دارد. نخستین محصول این برند چری اومودا ۵ است که با نام فونیکس FX در بازار ایران اراعه شده است. برادران بزرگتر این ماشین، اومودا C9 و اومودا C7، نیز در راهاند. شاسیبلندهای بزرگتر اومودا خودروهای بینرده و اسپرت محسوب خواهد شد.
استراتژی جهانی چری و تعدد برندها:
چری در برخی بازارها همچون استرالیا، محصولات ۲ برند اومودا و جیکو را ترکیبی و تحت برند اومودا – جیکو اراعه میکند. این تصمیم بخشی از استراتژی صادرات پیچیده چری است که سال ۲۰۲۳ تدوین شد. شرکت خودروسازی چینی چری سال ۲۰۲۴، بیشتر از یکمیلیون و ۱۴۰ هزار دستگاه ماشین به سراسر جهان صادر کرده است.
انواع برند خودروهای چری ازاینقرار است:
جتور (Jetour) و اکسید (Exeed): برندهایی که برای بازار خاورمیانه در نظر گرفته شدهاند. از بین همه محصولات جتور، تا بحال جتور X70 در قالب فیدلیتی پرایم و پرستیژ به بازار ایران رسیده است. محصولات اکسید نیز با نام اکستریم در کشورمان اراعه خواهد شد.
تیگو (Tiggo): این نام برای شاسیبلندهای چری منفعت گیری میشود؛ ازجمله تیگو ۵، تیگو ۷ و تیگو ۸. چری تصمیم گرفته تیگو را برندی جدا گانه برای بازار اروپا در نظر بگیرد.
لپاس (Lepas): برندی تازه است که در نمایشگاه ماشین شانگهای امسال رونمایی شد. تا این مدت برنامه چری برای گسترش این برند و بازار مقصد آن اشکار نیست.

چیری (Chirey): این نام همانند برند مهم شرکت، چری (Chery)، است. برند چیری برای خودروهای اراعهشده در بازار مکزیک منفعت گیری میشود.
آیکار (iCar): برند آیکار برای خودروهای الکتریکی چری منفعت گیری شده است. این برند در برخی بازارها با نام آیکور (iCaur) شناخته میشود.
تفاوت خودروهای صادراتی چری با محصولات داخلی چین
درعینحال، خودروهای چری از برندهای جیکو و اومودا با نامهای متغیری در چین به فروش میرسند؛ برای مثال جیکو J7 یا همان لوکانو L7، با نام چری تنسو ۰۶ (Chery Tansuo 06) در چین به فروش میرسد. جیکو J8 یا همان لوکانو L8 نیز با نام چری تیگو ۹ در چین اراعه شده است. در نظر دیگر، نسخه جهانی چری تیگو ۹ که از سال جاری میلادی در بازارهای صادراتی اراعه میشود، نسبت به نسخه چینی متفاوت است.

به حرف های مونوز، آنچه در بازار داخلی چین اتفاق میافتد با بازارهای خارج از سرزمین متفاوت است. برند جیکو میخواهد توانایی همزمان سواری لوکس و ماجراجویانه را در اختیار کاربر قرار بدهد. در این خودروها، امکاناتی همانند صندلیهای چرمی، سقف جیر، ماساژور صندلیها و بالشتک ساق پا را میبینیم که در خودروهای هم سطح کمتر دیده خواهد شد؛ به گفتن دیگر، چری میخواهد خودروهای جیکو حس پرمیوم و لوکس را به مشتری القا کنند و از نظر دیگر اومودا برندی اسپرت و جوانپسند است.
همپوشانینداشتن خودروهای چری با یکدیگر و اختلاف مشتریان:
به حرف های مدیر شعبه استرالیا چری، خودروهای چری برای خانوادهها و مشتریان ساکن شهرها مناسباند. در نظر دیگر، خودروهای جیکو حس ماجراجویانه دارند و میتوانید با آنها به بیراههنوردی نیز بکنید. طراحی خودروها و مخاطبان آنها متفاوت است. یقیناً فضای کافی برای گسترش محصولات هر ۲ برند نیز وجود دارد. خودروهای اومودا نیز برای جوانان مناسباند، افرادی که به خودروهای اسپرت علاقه دارند اما میخواهند خرید خود را با بودجهای کمتر انجام بدهند.
دسته بندی مطالب
اخبار سلامتی