به گزارش آفتاب شرق
طی زمان تازه، دو شرکت ایرانماشین و سایپا بهصورت رسمی قیمت محصولات خود را افزایش دادند. افزایش ۱۵ الی ۲۵ درصدی قیمت خودروها در نگاه اول چندان دیدنی به نظر نمیرسد اما تأثیر قابلتوجهی روی نرخ خودروها در بازار آزاد گذاشته است. این افزایش که با مقصد بهبود سودآوری شرکتهای خودروسازی انجام شد، اکنون به بحران تقاضا در بازار ماشین منجر شده است.
روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی به این نوشته پرداخته است. به گزارش این روزنامه، اکثر خودروهای داخلی اکنون به بازه قیمتی بیشتر از ۵۰۰ میلیون تومان نقل مکان کردهاند، درحالیکه قوت خرید خانوارهای ایرانی سال به سال درحال افت است. این اتفاق علتشده است تا توازن بازار برهم بخورد. اکنون تقاضا به شدت در بازار ماشین افت یافته است و اندوختهگذاران بازار ماشین نیز از این بازار خارج شدهاند.
اگر طی چند سال قبل نسبت به خرید ماشین عمل کرده باشید، از چک کردن قیمت آن در پلتفرمهای مرتبط با بیمه بدنه شگفتزده خواهید شد. بهگفتن مثال خودرویی که دو سال پیش نزدیک به ۵۰۰ میلیون تومان قیمت داشت، اکنون و با بهترین حالت نگهداری به مبلغ ۶۵۰ میلیون تومان به فروش میرسد. بهعبارتی بازدهی بازار ماشین در دو سال قبل نزدیک به ۳۰ درصد بوده است. این رقم برای هیچ اندوختهگذاری دلنشین نیست و از این رو تنها افرادی که مصرفکننده واقعی می باشند نسبت به خرید یا معاوضه ماشین عمل میکنند.
تأثیر رکود بازار ماشین بر حوزههای دیگر
رکود بازار ماشین و خروج تقاضا از این بازار، بر کسبوکارهای مرتبط با بازار ماشین نیز تأثیر گذاشته است. شرکتهای فعال در حوزه کارشناسی ماشین عمل به تعدیل نیروهای خود کردهاند. نمایشگاههای ماشین درحال تحول کسبوکار خود می باشند. روال این تغییرات به خودروسازان نیز رسیده است. ایرانماشین در تازه ترین مرحله از شرایط فروش خود عمل به اراعه خودروها با موعد تحویل سریع (۳۰ روزه) کرده است. دور از انتظار به نظر نمیرسد با ادامه شرایط جاری، این شرکت و دیگر خودروسازان برنامههای فروش اقساطی را از سر بگیرند.
افزایش رسمی قیمت ماشین در ایران، که بهای محصولات داخلی را به بیشتر از ۵۰۰ میلیون تومان رسانده، در کنار افت قوت خرید خانوارها، بازار ماشین را از اعتدال خارج کرده است. در شرایطی که سوداگران از بازار کنار کشیدهاند و مصرفکنندگان واقعی توان خرید ندارند، خودروسازان ناگزیر به بازنگری در استراتژیهای فروش خود می باشند.

اتفاقی که آینده بازار اتومبیل را رقم میزند، به سیاستهای دو خودروساز بزرگ سرزمین و دیگر خودروسازان خصوصی بستگی دارد. درصورتیکه این شرکتها سیاستهای فروش و اراعه خود را اصلاح کنند و مطابق جریان تازه بازار حرکت کنند، میتوان به رونق گرفتن بازار خریدوفروش ماشین امیدوار می بود. بااینحال اگر شرکتهای خودروساز هم چنان به راه حلهای فروش سنتی پایبند بمانند، بازار روزبهروز در رکود بیشتری فرو خواهد رفت. تردیدی وجود ندارد که زیاندیدگان مهم این روال، خودروسازان بزرگ و کوچک سرزمین خواهند می بود.
دسته بندی مطالب
اخبار سلامتی