به گزارش آفتاب شرق
ششم مرداد هر سال با گفتن روز ملی توانایی و ترویج آموزشهای فنی و حرفهای نامگذاری شده که در قالب هفته ملی توانایی گرامی داشته میشود.
بر همین مبنا غلامحسین محمدی – رئیس سازمان آموزش فنی حرفهای در یک او گفت و گوی تلویزیونی (صف اول) به تشریح عمل های و دستاوردها و برنامههای صورت گرفته این سازمان پرداخت.
وی با گفتن این که آموزشهای مهارتی در ایران قدمت ۶۵ ساله دارد و از دهه ۴۰ این آموزشها به شکل مدرن در ایران اغاز شده است، او گفت: با وجود این که در این عرصه دیرپا هستیم و سنت استاد شاگردی در سرزمین ما قدیمی است و نسل به نسل مشاغل و تواناییها منتقل شده است اما متاسفانه اکنون ربط معناداری بین همه قسمتهای این زیست بوم وجود ندارد.
بیشتر از ۸۰ درصد مشاغل در دنیا مهارتی می باشند و بر همین مبنا افراد به سمت اشتغال مولد هدایت خواهد شد.
او گفت:در دنیا بیشتر از ۷۰ درصد افرادی که به گفتن دانش آموز داخل مقاطع تحصیلی خواهد شد به فراگیری آموزشهای مهارتی می پردازند و در محیطهایی که به گفتن محیطهای دوگانه مشهور است، آموزش ها را دریافت می کنند.محیط هایی که از یکطرف صنعت و خدمات آن را گسترش و تجهیز می کنند و از یکطرف نهادهای آموزشی به گفتن تنظیم گر در آنجا وجود دارند؛ لذا با دقت به این که بیشتر از ۸۰ درصد مشاغل در دنیا اساسا مهارتی می باشند افراد به سمت اشتغال مولد هدایت خواهد شد.
معاون وزیر کار در ادامه گفت: هم اکنون دانشگاهها و دبیرستانها مراکز اراعه آموزشهای رسمی می باشند وآموزشهای غیر رسمی نیز آموزشهایی می باشند که تبدیل صدور گواهینامه می شوند و دوره های مختصر مدتی است که متولی اش در ایران ما هستیم.اینها در یک زیست بوم هم بند یک زنجیره قیمت را می سازند و فرد می تواند در مقاطع مختلفی کارگر ماهر، تکنسین یا کارشناس ارشد شود.
مطابق یک کدبندی در دنیا به اسم ایسکو بیشتر از ۴۳۰ حرفه وجود دارد که این فعالیتها انجام میشود.
محمدی تصریح کرد: در ایران با وجود آنکه دیرپا هستیم و آموزشهای فنی حرفهای را گسترش دادیم و زیست بوم آموزش فنی حرفهای ما در منطقه مِنا بینظیر است و در سازمان فنی و حرفه ای ۷۰۰ مرکز دولتی و بیشتر از ۱۰ هزار آموزشگاه خصوصی و ۷۰۰۰ هنرستان در آموزش و پرورش و تعداد بسیاری دانشگاه علمی کاربردی و مهارتی داریم اما به علت عدم تنظیمگری مناسب این ربط برقرار نشده است.
مطابق پژوهشهای انجام شده از هر ۲ نفر جویای کار یک نفر یا کسر توانایی یا فقر توانایی دارد و ۴۰ درصد دانش آموختگان نمی توانند شغل مناسب اشکار کنند.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای با گفتن این که مطابق پژوهشهای انجام شده از هر ۲ نفر جویای کار یک نفر یا کسر توانایی یا فقر توانایی دارد، اظهار کرد: ۴۰ درصد دانش آموختگان ما نمی توانند شغل مناسب اشکار کنند و بیشتر از ۳۰ درصد آموزشها در کل زیست بوم آموزشی بر پایه برتریهای بازار نیست که این داده ها مشخص می کند این سامانه خوب کار نمیکند، یعنی صنعت وخدمات که سمت تقاضای نیروی کار است با سمت اراعه و آموزشهایی که به شکل رسمی و غیر رسمی است، همگرایی ندارد لذا ما باید در قدم نخست ایننقیصه را هم در سیاستگذاری و هم در اجرا از بین بردن کنیم.
وی متذکر شد: برای حل این نقیصه قانون و برنامه زیاد داریم اما آنچه باید زیاد تر مورد دقت قرار گیرد این است که بتوانیم با هم اجماع کنیم به قول رئیس جمهور وفاق کنیم تا از ظرفیتهای خالی منفعت گیری کنیم و افراد بتوانند از حداکثر ظرفیتهای آموزشی سرزمین منفعت ببرند.خوشبختانه در این عرصه برنامه هایی داریم که با اهمیت ترین برنامه این است که چکار کنیم صنایع و صاحبان کسب و کارها،مجامع و اتحادیهها بتوانند نیازهای آموزشی خود را با گسترش زیرساختی که دولت انجام داده با هزینه کمتری اراعه کنند.
۱۳۰ مرکز آموزش فنی وحرفه ای برای شراکت با قسمت خصوصی و فعالان اقتصادی تعلق یافته است.
سال قبل ۱۰۰ زمان اندوختهگذاری را در سازمان فنی حرفه اظهار کردیم و در اتاق بازرگانی رونمایی کردیم که ۱۳۰ مرکز فنی و حرفه ای را برای شراکت با قسمت خصوصی و فعالان اقتصادی قرار دادیم.برای مثالً با انجمن پلیمر تفاهمی در کنار آموزش و پرورش منعقد کردیم که بتوانند در رشته های پلیمر و پلاستیک در ۳ مرکز بزرگ نیازهای خود را رفع کنند.اگر این آموزشها هم بند و همراه شود، با پشتیبانی صنایع و بنگاه های بزرگ و اتحادیه ها اتفاقات بزرگی می افتد و ما دیگر ناظر نیستیم که فردی آموزش میبینند ولی آموزشهایش مازاد است و بازار کاری ندارد و باید مهارتی یاد بگیرد تا بتواند شغل اشکار کند.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای اظهار کرد:در هفته توانایی که پیش رو است اگر بخواهیم نمونه ای از شراکتها را نقل کنیم،همزمان نزدیک به ۱۰ مرکز ما به شکل مراکز هیات امنایی شکل می گیرند.مراکز هیات امنایی از اعضای اتاق های بازرگانی و اصناف ،مرییان فنی و حرفه ای و خبرگان مهارتی راه اندازی شده اند که این مراکز را اداره می کنند؛ یعنی در یک برنامه چهار ساله میخواهیم به سمتی برویم که نیمی از مراکز دولتی را هیات امنایی و مشارکتی کنیم.فعلا با ۱۰ مرکز اغاز کردیم و اعضای اتاق های بازرگانی وجود دارند و این مسایل به طور بالینی آنجا حل می شود.
در برنامه هفتم برای کل آموزشهای مهارتی سهم ۵۰ درصدی در نظر گرفته شده است.
محمدی درمورد مقصدگذاری ۵۰ درصدی سهم سازمان فنی و حرفهای در برنامه هفتم او گفت:در برنامه هفتم برای کل آموزشهای مهارتی سهم ۵۰ درصدی در نظر گرفته شده است.در دنیا نرخ های بالایی داریم و ۷۰ درصد افراد آموزشهای مهارتی می بینند.در دبیرستانها و هنرستانها نزدیک به ۴۰ درصد دانش آموزان هنرستانی می باشند که قرار است در برنامه هفتم به ۵۰ درصد برسد ولی معتقدم اگر این عدد به ۱۰۰ درصد هم افزایش یابد تا همکاری ملزوم شکل نگیرد معنایی ندارد لذا باید این زیست بوم را با هم رشد بدهیم.
معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی در آخر تصریح کرد:در برخی کشورهای دنیا سازمان آموزش فنی حرفهای زیاد کوچک است، چون فقط نقش تنظیم گری دارد وتصدیگری نمی کند لذا ما باید به سمت رشد زیست بوم آموزش در سرزمین برویم،در غیر این صورت اسیر مدرکگرایی خواهیم شد.
دسته بندی مطالب
اخبار سلامتی