به گزارش آفتاب شرق
فصل تابستان مطرح «ایران دیجیتال» به آخر رسید و از نفرات برتر آن تقدیر شد. این پروژه ملی که با مقصد آموزش برنامهنویسی و هوش مصنوعی به اجرا درآمده، حاصل همکاری معاونت علمی ریاستجمهوری، وزارت آموزش و پرورش و پلتفرم خصوصی جونیورا است.
به گزارش دیجیاتو، پلتفرم آنلاین «جونیورا» که محصول شرکت «کوئرا» است، به گفتن بازوی اجرایی و بستر آموزشی مطرح ایران دیجیتال منفعت گیری میشود. این پلتفرم با رویکردی بازیمحور و داستانمحور، مفاهیم پیچیده کدنویسی را در قالب یک مسیر آموزشی تعاملی به کودکان و نوجوانان اراعه میدهد. مسیر یادگیری در این مطرح از برنامهنویسی بلوکی برای سنین پایین اغاز شده و کم کم به زبان برنامهنویسی پایتون و مفاهیم مقدماتی هوش مصنوعی برای دانشآموزان بزرگتر میرسد تا تواناییهای کلیدی به طور پایهای تدریس شود.
«محمد باقر تبریزی»، مدیرعامل کوئرا، در گفتگو با دیجیاتو، با اراعه آماری از رشد پلتفرم دانشآموزی جونیورا، تفاوتهای بنیادین در بازار مخاطبان کودک و بزرگسال را تشریح کرد. او با اشاره به مسیر گسترش دو پلتفرم این شرکت گفت: «ما در کوئرا تقریبا ده سال کار کردیم و به ۵۰۰ هزار کاربر رسیدیم، اما جونیورا در نزدیک به چهار تا پنج ماه به همین تعداد کاربر دست یافت. این مشخص می کند وقتی که رده سنی مخاطب تحول میکند، محصول نیز منقلب میشود.»
تبریزی برای پافشاری بر این نوشته، به نرخ شراکت در رویدادهای دو پلتفرم اشاره کرد و او گفت که مسابقه برنامهنویسی تازه جونیورا با استقبال نزدیک به ۳۰ هزار نفر روبه رو شد، در حالی که دیگر مسابقات تخصصی کوئرا به طور میانگین نزدیک به ۵ هزار شرکتکننده دارد.
تبریزی این چنین از ویژگیهای محصولی که روی فضای دانشآموزی تمرکز دارد او گفت: «وقتی که طرحی در عرصه دانشآموزی تصمیم پیادهسازی اشکار میکند، دقت مسئولین روی آن زیاد تر میشود. معاونت علمی، وزارت ارتباطات و آموزش و پرورش آن را حمایتمیکنند که جهت گسترده شدن مطرح میشود. این چنین چیزی در بزرگسال، تمرکزش زیاد تر روی اشتغالزایی است تا فرد مسیر شغلی خودش را اشکار کند.»
او به آمار مطرح ایران دیجیتال در جونیورا اشاره کرد و او گفت: «جنگ دوازده روزه روال ثبتنام در مسابقه را با افت رشد مواجه کرد. انتظار داریم که با اغاز سال تحصیلی روال ثبت نام افزایش اشکار کند.» او در ادامه گفت: «در سال ۱۴۰۲ مطابق سخن بگوییدهایی که با آموزش و پرورش داشتیم، فهمید شدیم که محصول ما فهمیدن میشود و میتواند نیازهای فضای آموزشی را رفع کند.»
او او گفت: «در همین چند ماهی که این مطرح اجرا شده، نزدیک به سه میلیون کد ارسال شده که احتمالا در منطقه کمنظیر باشد. ما تنها بخشی از این مسیر را طی کردیم و این مطرح تا آخر سال آینده ادامه خواهد داشت.»
«طه عزتی»، مدیرعامل جونیورا، در گفتگو با دیجیاتو، جزئیات نحوه اجرای مطرح ملی آموزش هوش مصنوعی و همکاری با وزارت آموزش و پرورش را تشریح کرد. او گفت که برای اجرای این مطرح در مقطع متوسطه اول، توافقی بین دو شرکت مجری، یعنی جونیورا و فینکا، با وزارت آموزش و پرورش صورت گرفته است.

به حرف های عزتی، وزارت آموزش و پرورش برای ارسال بخشنامههای رسمی خود، استانهای سرزمین را برای مقطع متوسطه اول بین این دو شرکت تقسیم کرده است. او پافشاری کرد: «این تقسیمبندی محدودیتی برای فعالیت ما تشکیل نمیکند. برای مثال، ما میتوانیم در استانی که برای بخشنامههای رسمی به فینکا تخصیص داده شده نیز تبلیغات و فعالیت داشته باشیم.» در واقع، این تفکیک استانی تنها مربوط به مکاتبات اداری آموزش و پرورش برای دانشآموزان متوسطه اول بوده و هر دو شرکت میتوانند در سراسر سرزمین مطرح را برای مخاطبان خود اجرا کنند.
مدیرعامل جونیورا مدیرعامل جونیورا در ادامه به تشریح فعالیتهای تجاری این شرکت پرداخت و افزود که فعالیتهای جونیورا به داخل سرزمین محدود نیست و این شرکت در خارج از ایران نیز از طریق فروش اشتراک و برگزاری بوتکمپهای آموزشی برای دانشآموزان فعالیت میکند.

مراسم اختتامیه مسابقه ملی هوش مصنوعی دانشآموزی و فصل تابستان ایران دیجیتال با اهدای جوایز به نفرات برتر این مسابقات همراه می بود. نفرات برگزیده از اقصی نقاط ایران در این مراسم وجود اشکار کرده بودند. در این مراسم در کل نزدیک به ۵۰۰ میلیون تومان جایزه اهدا و از نفرات برتر تقدیر شد.
دسته بندی مطالب
اخبار سلامتی
