به گزارش آفتاب شرق
«محمدرضا گنجی»، رییس انجمن صنفی صنایع لاستیک، از افت تشکیل تایر در صنایع لاستیکسازی ایران خبر داد. این نوشته میتواند به افزایش قیمت تایر در آینده نزدیک منجر شود. تشکیل تایر در ایران بهعلت مشکلات گوناگون ۲۵ درصد افت یافته است. به حرف های گنجی، با وجود مکاتبات متعدد با وزارت صنعت و اظهار مشکلات، هیچ کاری برای حل مسائل تولیدکنندگان تایر انجام نشده است.
چرایی افزایش قیمت تایر و افت تشکیل آن
تولیدکنندگان لاستیک در ایران، افزایش هزینههای تشکیل و زیانده بودن را عامل افت تشکیل میدانند. آنها میگویند که تشکیل این کالا اکنون با زیان انجام میشود. برای جبران زیاندهی تشکیل، تولیدکنندگان لاستیک درخواستی برای افزایش ۱۰ درصدی قیمت تایر را اراعه کردهاند.
یکی دیگر از مشکلات تولیدکنندگان تایر در ایران، مشکلات در فراهم ارز است. در سال قبل ۳۰۰ هزار تن تایر تشکیل شد که در ازای آن ۲۷۰ میلیون دلار ارز به تولیدکنندگان تایر تخصیص یافت. این رقم، ۲۵ میلیون دلار کمتر از میزانی می بود که تولیدکنندگان انتظار داشتند دریافت کنند. در نظر دیگر، واردکنندگان لاستیک برای واردات ۳۰ هزار تن تایر، یک میلیارد دلار ارز دریافت کردند. این مقدار ارز معادل هزینه ملزوم برای تأسیس پنج کارخانه تازه تشکیل لاستیک در سرزمین است.
بهعبارت دیگر، اکنون تولیدکنندگان به دولت بابت ارز تعلق یافته به واردات لاستیک، معترض شدهاند. تولیدکنندگان لاستیک میگویند که بهجای واردات تایرهای تخصصی همانند تایر خودروهای معدنی و راهسازی، تایر خودروهای سبک همانند پژو و پراید داخل شد که به رقیب جدی محصولات داخلی تبدیل شدند.

در کنار تخصیص نامتوازن ارز، تولیدکنندگان لاستیک به روال کند این پروسه نیز معترض می باشند. واردکنندگان لاستیک طی زمان ده روز ارز خود را دریافت میکنند اما این کار برای تولیدکنندگان ماهها به طول میانجامد.
اکنون ثبت خواست واردات تایر متوقف شده است اما تایرهایی که قبلاً داخل گمرک شدهاند، کم کم داخل بازار خواهد شد. در نظر دیگر افت اراعه تایرهای داخلی، قیمت تایر را در بازار افزایش خواهد داد. این حالت علتخواهد شد تا قیمت یک جفت تایر برای خودروهای ایرانی به بیشتر از سه میلیون تومان برسد؛ رقمی که پرداخت آن برای مصرفکنندگان زیاد سنگین است.
دسته بندی مطالب
اخبار سلامتی
