به گزارش آفتاب شرق
انتخاب یک گوشی هوشمند مناسب، تصمیمی است که تعداد بسیاری از افراد ماهها به آن فکر میکنند؛ اما بالاخره کدام گوشی مناسب است؟
با وجود گزینههای گوناگون، از تلفنهای تاشو و مدرن گرفته تا تلفنهای قدیمی و ساده، انتخاب یک موبایل میتواند چالشبرانگیز و استرسزا باشد. کارشناسان سایت کدام؟ به پشتیبانی آمده و بهترین و بدترین برندها از نظر خراب شدن و مشکلات فنی را اشکار کردهاند.
این تیم ۱۵,۶۴۴ گوشی هوشمند از ۱۴ برند محبوب، از جمله اپل، سامسونگ، نوکیا و هواوی را بازدید کردند. نتایج امکان پذیر برای افرادی که تصمیم خرید آیفون یا گوشی سامسونگ تازه دارند، دلواپسکننده باشد. کارشناسان سایت کدام؟ توضیح خواهند داد:
برندهای گوناگون گوشی از نظر گمان ابراز خرابی در سالهای اولیه بعد از خرید تفاوت بسیاری دارند. امکان پذیر برایتان دلنشین باشد که ببینید برندهای محبوب، یعنی سامسونگ و اپل، در چه جایگاهی قرار گرفتهاند.
سوالی که باید از خودتان سوال کنید این است که گوشی من نسبت به دیگر برندها در چه وضعیتی قرار دارد؟

برای این مطالعه، سایت کدام؟ ۱۵,۶۴۴ گوشی هوشمند خریداری شده طی هفت سال قبل را بازدید کرد تا بفهمد مشکل این تلفنها چطور و چه وقتی رخ خواهند داد. نتایج نشان داد که در سال اول خرید، مقدار خرابی در اکثر برندها زیاد پایین است؛ اگرچه در طویل مدت، داستان متفاوت خواهد می بود.
تلفنهای سونی و هواوی بعد از شش سال بیشترین صدمهدیدگی را داشتند. در روبه رو، وانپلاس، ریلمی و گوگل کمترین خرابی را نشان خواهند داد، به طوری که تنها ۱۱ درصد از آنها طی شش سال با مشکل روبه رو شدند. کارشناسان اضافه میکنند:
با دقت به این که اوپو در سال قبل پنج مدل گوشی اراعه کرده، این برند قیمت بازدید دارد. ریلمی گرچه تلفنهای کمتری تشکیل میکند، اما به وضوح تلفنهای قابل اعتمادی دارد.
تلفنهای سامسونگ و اپل از نظر مقدار عیب و نقص در حد متوسط می باشند، به طوری که بعد از شش سال، به ترتیب ۱۳ و ۱۵ درصد از آنها دچار مشکل خواهد شد. سایت کدام؟ خاطرنشان میکند:
به طور میانگین، تنها ۸ درصد از تلفنها طی سه سال خراب خواهد شد، به این علت اکثر آنها بعد از خرید برای مدتی در حالت خوبی خواهند می بود.
از نظر نوع عیب و نقص، مشکلات مربوط به باتری در صدر فهرست قرار دارند و ۲۹ درصد از کل خرابیهای گزارششده را شامل خواهد شد.

کارشناسان سایت کدام؟ توضیح خواهند داد:
این موارد شامل تلفنهایی است که سریع شارژ خود را از دست خواهند داد، اما شایعترین مشکل، افت قابل دقت عمر باتری در زمان مختصر است.
دومین مشکل رایج، کندی یا کارکرد آهسته تلفنها است (۵ درصد). بعد از آن، هنگ کردن تلفنها (۵ درصد)، از کار افتادن دستگاه (۴ درصد) و مشکلات مربوط به بهروزرسانی نرمافزار (۳ درصد) قرار دارند.
| برند | مقدار خراب شدن سپس از ۱ سال | مقدار خراب شدن سپس از ۳ سال | مقدار خراب شدن سپس از ۶ سال |
| وانپلاس | ۰٪ | ۳٪ | ۱۱٪ |
| ریلمی | ۲٪ | ۴٪ | ۱۱٪ |
| گوگل | ۴٪ | ۷٪ | ۱۱٪ |
| سامسونگ | ۲٪ | ۷٪ | ۱۳٪ |
| اپل | ۳٪ | ۸٪ | ۱۵٪ |
| آنر | ۳٪ | ۸٪ | ۱۵٪ |
| شیائومی | ۴٪ | ۱۱٪ | ۱۵٪ |
| دورو | ۲٪ | ۱۴٪ | ۱۸٪ |
| موتورولا | ۳٪ | ۱۱٪ | ۲۱٪ |
| اوپو | ۲٪ | ۱۲٪ | ۲۲٪ |
| آلکاتل | ۵٪ | ۱۵٪ | ۲۶٪ |
| نوکیا | ۳٪ | ۱۲٪ | ۲۷٪ |
| هواوی | ۳٪ | ۱۳٪ | ۲۹٪ |
| هواوی | ۳٪ | ۱۲٪ | ۳۱٪ |
در روبه رو، مشکلات مربوط به تشخیص تاثییر انگشت و چهره کمترین مقدار صدمهدیدگی را داشتند. سایت کدام؟ خاطرنشان میکند:
دادههای نظرسنجی مشخص می کند کمتر از ۱ درصد کاربران این مشکل را گزارش کردهاند، به این علت جای نگرانی نیست.
این چنین گزارشهایی از آتش گرفتن گوشی، دود کردن، روشن نشدن دستگاه و خرابی اسپیکر هر کدام با ۱ درصد مشاهده شدهاند.
با دقت به پایین بودن نرخ خرابی شدنها، محققان پیشنهاد میکنند تمرکز مهم کاربران باید روی بهروزرسانیهای مربوط به امنیت گوشی باشد. کارشناسان سایت کدام؟ پیشنهاد میکنند:
هر چه گوشی زمان طویلتری بدون بهروزرسانیهای امنیتی باقی بماند، ریسک خرابی آن زیاد تر میشود.
بهترین برندها از تلفنهای خود حداقل پنج سال بعد از اراعه حمایتمیکنند، همانند اپل و برخی مدلهای سامسونگ و گوگل؛ در حالی که بدترین برندها فقط دو سال از برخی مدلهای حمایتمیکنند.
دسته بندی مطالب
اخبار سلامتی
