چرا هلال‌احمر برای نجات یک کوهنورد بالگرد با ۹سرنشین اعزام کرد؟_آفتاب شرق

مریم یزدانی
5 Min Read


به گزارش آفتاب شرق

محمدحسین کبادی در او مباحثه با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درمورد پروتکل اعزام بالگرد در واقع، خواست اعزام عملیات هوایی روال و پروتکل مشخصی دارد. ابتدا یک مرکز عملیاتی هلال‌احمر بسته به نوع حادثه و نیاز، بر پایه دستورالعمل امداد هوایی و دستورالعمل پاسخگویی اضطراری، برسی اولیه را انجام می‌دهد. اگر نتیجه برسی به صورتی باشد که اشکار شود نیاز به حمایتهوایی وجود دارد، مرکز عملیاتی استان نوشته را به مرکز کنترل و هماهنگی عملیات استان اظهار می‌کند. این مرکز مطرح عملیاتی را بازدید کرده و در صورت قبول، خواست بالگرد از سازمان امداد و نجات می‌شود.

او همین طور گفت: سازمان امداد و نجات نیز بلافاصله خواست را بازدید و به واحد امداد هوایی جمعیت هلال‌احمر ارجاع می‌دهد. این واحد با دقت به نوع عملیات، شرایط محیطی، ارتفاع منطقه و استانداردهای پروازی و ایمنی بازدید می‌کند که عملیات قابلیت اجرایی دارد. بعضی اوقات شرایط جوی ناپایدار یا محدودیت ارتفاع پرواز وجود دارد که تصمیم نهایی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این تصمیمات کاملاً تخصصی بوده و بر پایه استانداردهای هوانوردی و مقررات سازمان هواپیمایی کشوری اتخاذ می‌شود.

کبادی او گفت: در صورت قبول، خلبان و تیم پروازی همانند هر پرواز مسافربری، بر پایه ارتفاع پروازی، نوع عملیات، مقدار سوخت، ظرفیت بالگرد و مقصد حادثه تصمیم‌گیری می‌کنند. بعضی اوقات در یک عملیات فقط امکان اعزام دو نجاتگر وجود دارد، اما در عملیات دیگر همانند امدادرسانی در سیل، تا ۱۲ نفر نیز می‌توانند اعزام شوند. به این علت، همه تصمیم‌ها مبتنی بر پروتکل‌های فنی، نوع بالگرد و تشخیص کاپیتان و تیم پروازی است.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در ادامه گفت: در خصوص امدادگرانی که از حادثه تازه جان سالم به در برده‌اند باید او گفت همه آن‌ها به مراکز درمانی منتقل شده و تحت مداوا قرار دارند. خوشبختانه حال عمومی بیشترشان مناسب است و تعدادی مرخص شده‌اند و یکی از آن‌ها نیز به گمان زیادً ظرف ۲۴ ساعت آینده ترخیص خواهد شد.

او گفت: اما در عرصه پیشگیری از حوادث شبیه، به‌اختصاصی برای کوهنوردان و طبیعت‌گردان باید پافشاری کنم اکنون که در اغاز فصل زمستان هستیم، دقت به هشدارهای سازمان هواشناسی، سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر و فدراسیون کوهنوردی الزامی است. پیشنهاد جدی ما این است که هشدارها درمورد عدم صعود به ارتفاعات جدی گرفته شود. صعودها باید برنامه‌محور باشند؛ یعنی از مبدا اشکار اغاز و با طراحی مسیر رفت‌وبرگشت انجام شوند.

کبادی او گفت: شرایط اقلیمی به علت تغییرات آب‌وهوایی ناپایدار است و در ارتفاعات بالای ۲۵۰۰ یا ۳۰۰۰ متر امکان پذیر یک دفعه تحول کند. وجود لیدر یا سرپرست حرفه‌ای، آموزش‌های تخصصی و تجهیزات استاندارد از ملزومات صعود ایمن است. وی درمورد علت حادثه بالگرد او گفت: باید او گفت تشخیص فنی درمورد این نوشته در صلاحیت کارشناسان فنی است و اظهار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم،‌ ساعت ۱۳:۰۹ روز جمعه یازدهم مهرماه، یک خانم کوهنورد ۳۰ ساله که به‌همراه یک تیم ۱۸ نفره برای صعود به قله «سنبران» به ارتفاعات اشترانکوه لرستان رفته می بود، با هلال‌احمر تماس گرفت و خبر از دچار شدن خود در ارتفاعات داد.

این کوهنورد زمان برگشت از قله، مسیر خود را گم کرده می بود و در سرمای شدید و نبوده است تجهیزات گرمایشی کافی، دچار افت سطح هوشیاری شده می بود.

یک فروند بالگرد امدادی هلال‌احمر با نیروهای عملیاتی به ارتفاعات چال‌کبود اشترانکوه اعزام شد. 

سریعترین موتور جستجوگر خبر پارسی – اخبار لحظه به لحظه از معتبرترین خبرگزاری های پارسی زبان در آفتاب شرق

بالگرد امدادی بعد از انتقال نیروها، زمان عملیات دچار فرود اضطراری شد و سقوط کرد. در این حادثه دو نفر از کادر پروازی به نام‌های کاپیتان «محسن مهراب‌زاده» و مهندس «میرحسین قاضی» به شهادت رسیدند. دیگر سرنشینان بالگرد شامل امدادگران و اعضای تیم پروازی دچار جراحات شدند اما با عمل سریع همان تیم حاضر، مصدومان به جان‌پناه منطقه منتقل و تثبیت حالت شدند.

امدادگران حاضر در بالگرد علی جان‌بزرگی، شاهین جان‌بزرگی، رضا جدیدی، سبحان خلیل‌آبادی و حمیدرضا جمالی بودند و کادر پروازی حادثه‌دیده نیز شامل کاپیتان محسن مهراب‌زاده (فوت شده)، کاپیتان علی صادقی‌راد، میرحسین قاضی (فوت شده) و علی گودرزی.

انتهای مطلب/ 

دسته بندی مطالب
اخبار سلامتی

اخبار اجتماعی

اخبار ورزشی

فرهنگ وهنر

اخبار تکنولوژی

کسب وکار



منبع

Share This Article