روایت خلبان ایرانی از مهار آتش‌سوزی جنگل‌های الیت/ تلاش ناکام برخی جریان‌ها برای برافروختن آتش خودتحقیری_آفتاب شرق

مریم یزدانی
6 Min Read


به گزارش آفتاب شرق

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، آتش‌سوزی گسترده جنگل‌های منطقه الیت شهرستان چالوس، که بامداد ۱۹ آبان امسال اغاز شد، یکی از وقایع تلخ این روزهای محیط زیست ایران بوده است که مهار آن، با اظهار مردمی و ورود سریع نیروهای امدادی داخل مرحله عملیاتی شده است. 

در نخستین ساعت‌ها بعد از گزارش حادثه، شبکه‌ای از تیم‌های تخصصی امداد و نجات، یگان‌های حمایتزمینی و گروه‌های داوطلب محلی به‌صورت هماهنگ در منطقه مستقر شدند و کنترل اولیه حریق را بر مسئولیت گرفتند. بر پایه اظهار مسئولان امدادی، وجود نزدیک به ۹۰ نیروی عملیاتی، ده‌ها خودروی امدادی و مجموعه‌ای از تجهیزات تخصصی، هسته مهم عملیات مهار آتش را راه اندازی داد.

تلاش برخی جریانات برای برافروختن آتش خودتحقیری در پی آتش‌سوزی جنگل‌ها

با وجود این که به نظر می‌رسد علاوه بر مسائل زیست محیطی عوامل انسانی نیز در ابراز این آتش‌سوزی نقش داشته باشند و قصور احتمالی دستگاه‌های وابسته نیز باید در این عرصه به دقت مورد نقد و بازدید قرار بگیرد، اما همزمان با شعله‌ور شدن آتش در دل جنگل‌های الیت، برخی جریان‌های داخلی و خارجی با استناد به این که سرزمین ترکیه نیز در روزهای پایانی این عملیات نقش داشته، کوشیدند آتشِ خودتحقیری را نیز در افکار عمومی برافروزند و این فکر را القا کنند که ایران توان اطفای این حریق را بدون اتکا به دیگر کشورها نداشته و برای همین ناچار به خواست پشتیبانی خارجی شده است. این در حالی‌ است که حقیقت ماجرا مشخص می کند تنها دو فروند هواپیما و بالگرد تخصصی اطفای حریق از سرزمین ترکیه که از دوم آذرماه داخل سرزمین شده بودند، در عملیات حاضر شدند و نقش آن‌ها در کنار توان داخلی تعریف شد. در این مرحله از عملیات، بعد از پایش هوایی عرصه‌های جنگلی دچار حریق، پاکسازی و لکه‌گیری با منفعت گیری از هواپیماهای آب‌پاش و بالگردهای تخصصی انجام گرفت و به این علت اگرچه وجود این تجهیزات سرزمین همسایه در اطفای حریق جنگل‌های الیت زیاد مورد قیمت و پشتیبانی کننده می بود اما ستون مهم مهار حریق را تجهیزات و نیروهای امدادی داخل سرزمین راه اندازی می دادند.

مطابق اظهار رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، در این عملیات، سه فروند از بالگردهای هلال احمر با انجام ۱۰۸ سورتی پرواز هزاران لیتر آب را بر کانون‌های فعال حریق تخلیه کردند و همزمان مأموریت جابه‌جایی نیروهای حمایتو نجاتگران را نیز انجام دادند.

منفعت گیری از دوربین‌های حرارتی و فناوری‌های نوین برای شناسایی کانون‌های آتش

در کنار بالگردها، منفعت گیری از فناوری‌های نوین حاضر در داخل سرزمین نیز به مدیریت مؤثرتر صحنه پشتیبانی کرد. پهپادهای تجهیزحاضر در سرزمین و دوربین‌های حرارتی با پروازهای پایش‌محور، نقاط داغ و کانون‌های فعال آتش را شناسایی کردند و اطلاعات دقیق آن را در اختیار تیم‌های زمینی گذاشتند تا روال اطفای حریق با دقت زیاد تر انجام شود.

روایت خلبان بالگرد هلال احمر از هماهنگی داخلی و پشتیبانی خارجی

در همین جهت، کاپیتان بهلولی، خلبان بالگرد هلال‌احمر که بیشتر از ۲۰ ساعت در عملیات اطفا وجود فعال داشته، از حجم کم سابقه امکانات هوایی در این مأموریت می‌گوید: «به طور کلی، ۷ بالگرد در عملیات اطفای حریق شراکت داشتند که متعلق به ارتش جمهوری اسلامی، هوافضای سپاه، هوافراجا و هوانیروز سپاه بودند و در سال‌هایی که در عملیات‌های گوناگون اطفای حریق وجود داشته‌ام، این چنین تعداد بالگردی را برای یک عملیات واحد مشاهده نکرده بودم.»

سریعترین موتور جستجوگر خبر پارسی – اخبار لحظه به لحظه از معتبرترین خبرگزاری های پارسی زبان در آفتاب شرق

او این چنین با اشاره به نحوه منفعت گیری از ظرفیت‌های خارجی و داخلی می افزاید: «هواپیما و بالگردهای ترکیه نیز با خواست رسمی ایران داخل منطقه و عملیات شدند؛ هواپیمای ایلوشین سرزمین با ظرفیت ۴۰ تن آبریزی هوایی و بالگردهای داخلی با ۴ تن آبریزی در هر سورتی پرواز فعالیت داشتند، در عین حال هواپیمای سبک ترکیه قابلیت ۱۸۰۰ لیتر آبگیری را داشت که در این کار شراکت و به اطفای حریق به ما پشتیبانی کرد.»

در ادامه بخشی از کوششهای دستگاه‌های امدادی و جمعیت هلال احمر برای مهار آتش سوزی جنگل‌های چالوس را مشاهده می‌کنید:

.

چرا ایران از ترکیه خواست پشتیبانی کرد؟

آرمان خورسند، رئیس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط زیست نیز همکاری ترکیه در مهار آتش‌سوزی جنگل‌های چالوس را امری متقابل گفتن کرده و به تسنیم حرف های است: «اکنون همه امکانات داخلی سرزمین پای کار می باشند اما در کنار ظرفیت داخلی تصمیم بر این می بود که از کشورهای  همسایه، به‌اختصاصی آنهایی که دسترسی سریع‌تری دارند، پشتیبانی بگیریم. این همکاری‌ها کاملاً‌ طبیعی و متقابل است. وقتی که در ازمیر ترکیه آتش‌سوزی رخ داده می بود از ایران به پشتیبانی سرزمین دوست و همسایه رفتیم. همکاران ترکیه‌ای خودشان در هفته‌های قبل دچار آتش‌سوزی‌های سنگین بودند و هواپیماهایشان در حالت تعمیر و نگهداری (Maintenance) قرار داشت. یعنی باید بازدید‌های ملزوم بعد از عملیات روی آن‌ها انجام می‌شد، با این حال، دو هواپیمای AT-80 و یک هلیکوپتر سیکورسکی را برای وجود در عملیات آماده کرده‌اند.»

انتهای مطلب/

دسته بندی مطالب
اخبار سلامتی

اخبار اجتماعی

اخبار ورزشی

فرهنگ وهنر

اخبار تکنولوژی

کسب وکار



منبع

Share This Article