یکشنبه, ژوئن 28, 2026

30 شهر ایران در انتظار دریافت گواهی شهرهای سالم جهان_آفتاب شرق

مریم یزدانی
3 Min Read

[ad_1]
به گزارش آفتاب شرق

به گزارش گروه اجتماعی ، محمدرضا ظفرقندی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم اعطای گواهی بین المللی شهر سالم مراغه اظهار کرد: بزرگترین اتفاقی که در شهر مراغه صورت گرفته، نگرش مسئولان این شهر است که شهر سالم و سلامت یک امر اجتماعی و شبکه ای است و فردی نیست.

وی اصرار کرد: هنگامی به سلامت و شهر و استان سالم دست می‌یابیم که همه دست به دست هم دهیم و مشکلات تغذیه، سواد سلامت، آموزش، تحرک و ورزش و تشکیل فضای سبز را مرتفع کنیم و بدانیم شرایط اقتصادی و بهبود شرایط اقتصادی نقش مهمی در این قضیه دارند.

ظفرقندی این چنین در ادامه شهر سالم را تعریف و فرمود: شهر سالم شهری است که بر پایه شاخص هایی که سازمان بهداشت جهانی اظهار داشته دارای هشتاد شاخص در 9 حیطه گوناگون است که عمدتا با پشتیبانی مردم، نهادهای مدنی، مسئولان شهر و شبکه بهداشتی تحقق می‌یابد.

او گفت: این شاخص‌ها، شاخص‌های اجتماعی و در عرصه فضای سبز، محیط تحرک، ورزش، آموزش سواد سلامت و سلامت اجتماعی، روانی و جسمی است که توسط WHO اراعه می‌شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی او گفت: نزدیک به 30 شهر دیگر در فهرست و در ردیف تایید شهر سالم می باشند و باید فعالیت و شاخص‌های خود را ارتقا بخشند که امیدواریم این 30 شهر و شهرهای دیگر هم بتوانند به جایگاه شهر سالم و یا استان سالم دست اشکار کنند.

ظفرقندی فرمود: باید برای همه شهرهای ایران یک پیوست سلامت تعریف شود و این پیوست یک پیوست اجتماعی است چون باور داریم که مقوله سلامت یک مقوله اجتماعی است نه فردی.

وی در همین خصوص گفت: سلامت یک جامعه تابع تغذیه، شرایط اقتصادی، سواد سلامت، فضای سبز و آلودگی هوا و شاخص‌های متعدد دیگر است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اراعه گزارش خود در جلسه هیات دولت از اثرات آلودگی هوا بر روی سلامت و مقدار مرگ و میر خبر داد و اظهار امیدواری کرد: باید با یک نگرش اجتماعی به او گفت و گو سلامت و تقسیم مسئولیت نگاه کنیم و امیدواریم با همکاری مسئولان، مردم، نهادهای مدنی و خیرین شهرهای سالم را در ایران گسترش دهیم.

انتهای مطلب/

دسته بندی مطالب
اخبار سلامتی

اخبار اجتماعی

اخبار ورزشی

فرهنگ وهنر

اخبار تکنولوژی

کسب وکار

[ad_2]

منبع

Share This Article