هواپیمای ترابری نظامی C-5M Super Galaxy ساخت کمپانی لاکهید که برای اولین بار در اغاز دهه ۱۹۷۰ داخل خدمت نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا شد، بزرگ ترین هواپیمای ترابری راهبردی ارتش ایالات متحده آمریکا است. برخلاف هواپیماهای ترابری تاکتیکی کوچک تر همانند C – ۱۳۰ هرکولس، C – ۵ یک هیولای مطلق است و ظرفیت حمل بار قابل توجهی فراتر از همه همتایان خود دارد.
در طول تشکیل ۲۱ ساله بین سال های ۱۹۶۸ تا ۱۹۸۹، در کل ۱۳۱ فروند هواپیمای C – ۵ توسط شرکت لاکهید تشکیل شده است. دو نوع مهم از این جت تشکیل می شود. تا بحال ۸۱ فروند هواپیمای C – ۵ A در کنار ۵۰ فروند از نسخه C – ۵ B ساخته شده اند و بعدها دیگر نسخه های ارتقا یافته نیز از راه رسیدند. C – ۵ به طور انحصاری توسط نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا منفعت گیری می شود و تا به امروز نیز این چنین بوده است.
با این حال، آخرین ارتقا در این هواپیما، با نام C-5M Super Galaxy، در بین همه نسخه های دیگر برجسته است و تا به امروز ستون فقرات شبکه حمل و نقل هوایی نیروی هوایی آمریکا باقی مانده است. در این مقاله به بازدید عمیق تر پنج حقیقت کلیدی در رابطه این هواپیمای ترابری غول پیکر دلنشین خواهیم پرداخت.

۵- این هواپیما می تواند محموله های قابل توجهی را حمل کند
حداکثر بار: ۱۲۷.۴۵ تن
- تعداد پالت ها: ۳۶ عدد
- حداکثر وزن در زمان بلند شدن: ۳۸۱ تن
او گفت و گو در رابطه یک هواپیمای ترابری استراتژیک بدون تحلیل اولیه ظرفیت حمل بار آن دشوار است، و در این دسته، هواپیماهای مقداری وجود دارند که قادر به رقابت با قابلیت های عملیاتی C-5M باشند. هواپیمای C – ۵ M نه تنها بار قابل توجهی بیشتر از ۱۲۷ تن را حمل می کند، بلکه می تواند این وزن را در مسافت قابل توجهی نزدیک به ۳۵۲۰ کیلومتر حمل نماید.
با محموله های کم تر، برد این هواپیما حتی چشمگیرتر نیز می شود، چرا که این جت می تواند مسافت ۷,۶۸۰ کیلومتر را در حالی که تا ۵۴.۴ تن محموله را حمل می کند، پوشش دهد. این هواپیما در صورت خالی بودن کامل می تواند بردی در نزدیک به ۱۱,۲۰۰ کیلومتر را در اختیار نیروی هوایی آمریکا قرار دهد.

این هواپیما می تواند با سوخت گیری هوایی حمایتشود و امکان عملیات تقریباً نامحدود هوایی را فراهم کند. بر پایه گزارش وب سایت نیروی هوایی ایالات متحده، تاب آوری خدمه تنها عاملی است که پتانسیل عملیاتی C – ۵ M را محدود می کند.

۴- موتورهای قوی به هواپیما نیرو می دهند
موتور: جنرال الکتریک F – ۱۳۸ – GE۱۰۰
- نرخ پیشرانه: ۵۱,۲۸۰ پوند پیشرانه به ازای هر موتور
- تعداد موتورها: ۴ عدد
گلکسی C – ۵ اورجینال، از آنجایی که ظرفیت عملیاتی چشمگیری داشت، طبیعتاً توسط برخی از بزرگ ترین و قوی ترین موتورهای صنعتی تغذیه می شد. در طول فرآیند طراحی، شرکت لاکهید با شرکت هوافضای جنرال الکتریک همکاری کرد که موتور قوی TF۳۹ را برای این جت، یکی از اولین توربوفن های با دور بالا در جهان، گسترش داد.

به حرف های شرکت سازنده، پیروزی موتورهای TF۳۹ تبدیل تشکیل خانواده موتورهای CF۶ شد که در طیف گسترده ای از جت های نظامی از جمله ایرباس A۳۱۰ MRTT، بوئینگ سوخت رسان ۷۶۷ و اکستندر KC – ۱۰ به کار گرفته شده است. در نهایت مدل پرقدرت C – ۵ M Super Galaxy با موتور F – ۱۳۸ از خانواده CF۶ تجهیزشد که این برنامه را تکمیل می کرد.

۳- C – ۵ M آخرین نسل از انواع ارتقا یافته است
نسخه های تشکیل شده مهم: C – ۵ A و C – ۵ B
نسخه اختصاصی | مقصد |
C-5C | نسخه محموله های بزرگ |
C-5D | رقیبی بالقوه برای C-17 Globemaster III (هیچ زمان تشکیل نشد) |
C-5M Super Galaxy | نسخه ارتقا یافته نسخه های C-5C |
این هواپیما به گفتن قالب هواگردی که از دهه ۱۹۷۰ در خدمت نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا باقی مانده است، به اندازه برخی از قدیمی ترین هواپیماهای فعال حاضر در زرادخانه این سرزمین همانند B-52 Stratofortress ساخت بوئینگ قدمت ندارد. با این حال، در طول سال ها تغییرات بسیاری در C – ۵ و انواع اورجینال آن اعمال شده است و C – ۵ M Super Galaxy تازه ترین نسخه ارتقا یافته این هواپیمابر ترابری است.
C – ۵ A نسخه اورجینال این هواپیما می بود اما بعدها تا آخر دهه ۱۹۷۰ که ترک هایی در بال های هواپیما اشکار شد، اشکار گردید که دارای مشکلاتی است. در نهایت، بال ها بازطراحی شدند تا از محدودی شدن عملیاتی ظرفیت بار جت جلوگیری شود. نسخه ارتقا یافته C – ۵ A با نام C – ۵ B با موتورهای پیشرفته تر و بال های جدیدتر ساخته شد و بین سال های ۱۹۸۶ تا ۱۹۸۹ به نیروی هوایی تحویل داده شد.
در نهایت قدرتمندترین و پویاترین نسخه این هواپیما تا به امروز با نام C – ۵ M Super Galaxy به گفتن نسخه ارتقا یافته C – ۵ A تشکیل شد. امروزه، نیروی هوایی ایالات متحده نسخه های C – ۵ B، C – ۵ C و C – ۵ M سوپر گلکسی را به کار می گیرد و آخرین C – ۵ A در سال ۲۰۱۷ بازنشسته شد.

۲- این جت در سراسر ایالات متحده مستقر است
تعداد هواپیماهای در حال خدمت: ۵۲ فروند
دو منفعت گیری کننده مهم:
- فرماندهی تحرک هوایی
- فرماندهی رزرو نیروی هوایی
سوپر گلکسی C – ۵ M در تاسیسات و نقاط مختلفی مستقر است، جایی که این هواپیما هم در توانایی فعال و هم ذخیره در نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا به کار می رود. این هواپیما اکنون در دو واحد متفاوت در فرماندهی تحرک هوایی در خدمت است، از جمله بال تحرک هوایی ۶۰اُم در نیروی هوایی در کالیفرنیا و بال ترابری هوایی ۴۳۶اُم در پایگاه هوایی دوور در دلاور.
این هواپیما این چنین با چندین واحد فرماندهی رزرو نیروی هوایی از جمله پایگاه نیروی هوایی تراویس، پایگاه نیروی هوایی رابینز، کلی فیلد انکس و پایگاه رزرو هوایی وستو.ر فعال است.

۱- C – ۵ M تاریخچه عملیاتی قابل توجهی دارد
اولین پرواز آزمایشی: ۱۷ نوامبر ۲۰۰۶
تعداد تغییرات سیستمی در نسخه های گوناگون | بیشتر از ۱۰۰ مورد |
تاریخ تعیین شده برای بازنشستگی | سال ۲۰۴۰ |
در طول ۱۸ سال قبل عملیات های نظامی آمریکا، سوپر گلکسی C – ۵ M نقش مهمی در اراعه حمایتلجستیکی در سراسر جهان داشته است. به ادعای نیروی هوایی این سرزمین، این هواپیما از زمان ورود به خدمت به ارسال تجهیزات حیاتی به مواضع آمریکا و متحدینش ادامه داده و از آویونیک های بهبود یافته و موتورهای تازه منفعت می برد.
سوپر گلکسی C – ۵ M تا این مدت هم بزرگ ترین هواپیمای واحد در ناوگان نیروی هوایی آمریکا تا به امروز است. بر پایه تحلیل بیزینس اینسایدر، این جت قرار نیست به زودی نیروی هوایی ایالات متحده را ترک کند و تعداد بسیاری انتظار دارند که این هواپیما تا سال ۲۰۴۰ در خدمت بماند.
منبع