شنبه, اردیبهشت ۲۰, ۱۴۰۴

اولین ابرکشتی تفریحی جهان با سوخت هیدروژن در هلند آزمایش می‌شود_آفتاب شرق

مریم یزدانی
4 Min Read


به گزارش آفتاب شرق

پروژه ۸۲۱، یک ابر کشتی تفریحی مجلل است که قرار است به‌زودی فناوری سبز موتور سوخت هیدروژن آن آزمایش شود. کمپانی Feadship این کشتی را در پایگاه خود در آمستردام داخل آب کرده است. این بزرگ‌ترین کشتی تفریحی موتوری ساخته‌شده در هلند است.

هیدروژن زیاد تر یکی از بزرگ‌ترین جانشین‌های انرژی آینده محسوب می‌شود. علی‌رغم قوت بالای این سوخت در کاربردهای روزمره، هیدروژن کمبودهای زیاد بسیاری دارد که تا پیش از از بین بردن آن‌ها نمی‌توان انتظار داشت که نقش قابل‌توجهی در اقتصاد ایفا کند.

پروژه ۸۲۱ از تاریخ ۱۵ اردیبهشت (۴ می) امسال اغاز شد و مقصد آن این است که مرزهای فناوری سوخت هیدروژن را در صنعت ابر کشتی جابجا کند. اهمیت این پروژه در آن است که هیچ‌گونه پروتکل و مقرراتی در عرصه ذخیره هیدروژن و قسمت‌های مربوط به سیستم‌های پیل سوختی وجود ندارد.

Feadship با واسطه‌های صنعت ابر کشتی‌ها همکاری کرده است تا به یک چشم‌انداز برای پروتکل‌ها و مقررات فناوری سوخت هیدروژن برای کشتی‌های با طول زیاد تر از ۱۰۰ متر برسد.

1715995767 802 اولین ابرکشتی تفریحی جهان با سوخت هیدروژن در هلند آزمایش.webp

چالش‌های منفعت گیری از سوخت هیدروژن در ابر کشتی‌ها

پیل‌های سوختی هیدروژن از وقتی که در مأموریت‌های آپولو منفعت گیری شدند در دسترس بوده‌اند. اما آن‌ها هیچ‌گاه کاربردی در صنعت کشتی‌رانی نداشته‌اند؛ حداقل نه در مقیاس بزرگ.

برخی از چالش‌های این فناوری در پروژه ۸۲۱ وجود دارند. حتی در یک کشتی به این بزرگی، ذخیره هیدروژن کار ساده‌ای نیست. هیدروژن یک منبع انرژی زیاد کارآمد است، اما چگالی آن تنها یک-دهم سوخت دیزل است و حجم زیاد بسیاری را اشغال می‌کند. این چنین باید آن را در دمای ۲۵۳- سانتی‌گراد و تحت‌سختی نگهداری کرد.

در پروژه ۸۲۱، کشتی باید بیشتر از چهار تن هیدروژن را برای راه‌اندازی ۱۶ پیل سوختی به‌منظور تشکیل برق جریان مستقیم حمل کند. این تنها قسمت کوچکی از مشکل است. هیدروژن می‌تواند علتشکنندگی فلزات شود که ریسک بزرگی در این چنین سیستم‌هایی محسوب می‌شود.

این فناوری سوختی به پشته‌های هواکش مخصوصی نیاز دارد که بخار آب تولیدشده را بیرون بکشد؛ به همین علت، ملزوم می بود تا بدنه کشتی زیاد طویل طراحی شود. به‌علاوه، کشتی باید بتواند متانول نیز حمل کند تا در صورت پایان هیدروژن، پیل‌های سوختی بتوانند از آن تغذیه شوند.

سریعترین موتور جستجوگر خبر پارسی – اخبار لحظه به لحظه از معتبرترین خبرگزاری های پارسی زبان در آفتاب شرق

با همه این اوصاف، هیدروژن نمی‌تواند همه برق موردنیاز کشتی را تشکیل کند. این سوخت تنها می‌تواند کشتی را در فواصلی زیاد کم با شدت‌های پایین‌تر از ۱۰ گره (۱۸ کیلومتر بر ساعت) حرکت دهد. این مقدار تنها برای ورود به بندرگاه یا خروج از آن، یا عبور از بین نواحی حساس از لحاظ زمین‌شناختی کافی است.

درعوض، هیدروژن عمدتاً برای «بار هتل» منفعت گیری می‌شود. این همه نیازهای انرژی را غیر از نیروی پیشرانه شامل می‌شود؛ برای مثالً فراهم گرامیش و سرمایش. Feadship می‌گوید که هیدروژن ۷۸ درصد این برق را فراهم می‌کند. به این ترتیب، کشتی می‌تواند به زمان یک هفته بدون آلودگی و صدا در لنگرگاه کار کند.

دسته بندی مطالب
اخبار سلامتی

اخبار اجتماعی

اخبار ورزشی

فرهنگ وهنر

اخبار تکنولوژی

کسب وکار



منبع

Share This Article