شنبه, اردیبهشت ۲۰, ۱۴۰۴

FTC الگو های تاریک مورد منفعت گیری توسط سایت‌های اشتراکی را برملا کرد_آفتاب شرق

مریم یزدانی
3 Min Read


به گزارش آفتاب شرق

کمیسیون تجارت فدرال ایالات‌متحده (FTC) همراه با دو شبکه بین‌المللی حمایتاز مصرف‌کننده، نتایج مطالعه‌ای را اظهار کرده که منفعت گیری از «الگوهای تاریک» توسط اپلیکیشن‌ها و سایت‌های اشتراکی را مشخص می کند. این الگوها می‌توانند حریم خصوصی کاربران را در معرض خطر قرار دهند یا آن‌ها را به خرید محصولات و سرویس‌ها یا انجام کارهای فرد دیگر مجاب کنند. FTC با تجزیه‌و‌تحلیل ۶۴۲ وب‌سایت و اپلیکیشن اراعه‌دهنده سرویس‌های اشتراکی، می‌گوید که اکثریت آن‌ها (نزدیک به ۷۶ درصد) حداقل از یک الگوی تاریک و نزدیک به ۶۷ درصد آن‌ها از بیشتر از یک الگو منفعت گیری می‌کنند.

الگوهای تاریک به طیف وسیعی از تکنیک‌ها اشاره دارند که می‌توانند کاربران را به‌طور نامحسوس به انجام اقداماتی تشویق کنند یا حریم خصوصی آن‌ها را به خطر بیندازند. وب‌سایت‌ها و اپ‌های اشتراکی طبق معمولً از این الگوها منفعت گیری می‌کنند و در طول چند سال قبل FTC دقت اختصاصی‌ای به آن‌ها داشته است.

الگو های تاریک اشاره‌شده توسط FTC

در این گزارش به انواع مختلفی از الگوهای تاریک اشاره شده است.

یکی از رایج‌ترین الگوهای اشاره‌شده، نهان‌کاری است و به عدم وجود قابلیت غیرفعال‌کردن تمدید خودکار اشتراک‌ها در طول فرایند ثبت‌نام و خرید اشاره دارد. ۸۷ درصد از سایت‌ها و برنامه‌های مطالعه‌شده از این تکنیک منفعت گیری می‌کنند.

انسداد از دیگر الگوهای رایج مورد منفعت گیری توسط اپلیکیشن‌های اشتراکی است. با این تکنیک، انجام یک عمل خاص، همانند لغو اشتراک یا دورزدن ثبت‌نام برای دوره‌های آزمایشی رایگان را دشوارتر یا پیچیده‌تر می‌شود.

الگوی آزاردهنده دیگر «نق زدن» (Nagging) نام دارد که شامل اراعه مکرر یک خواست برای انجام عمل خاصی می‌شود. برای آشنایی زیاد تر با این الگو، می‌توان تیک تاک را مثال زد (که یقیناً یک اپلیکیشن اشتراکی نیست) که به‌طور مکرر از کاربران می‌خواهد لیست مخاطبین خود را آپلود کنند؛ حتی بعد از این که کاربر خواست را رد می‌کند.

1720760659 831 FTC الگو های تاریک مورد منفعت گیری توسط سایت‌های اشتراکی

درنهایت، اثبات اجتماعی الگو تاریکی فرد دیگر است که به آن اشاره شده و در آن، با نمایش آمار مربوط به نوعی فعالیت، از این طریق برای تأثیرگذاری بر مشتریان (طبق معمولً برای خرید) منفعت گیری می‌شود. این تکنیک در صنعت تجارت الکترونیک نیز زیاد محبوب است و به‌گفتن مثال، با آن کاربران فرد دیگر که درحال بازدید یک محصول می باشند یا آن را به سبد خرید خود اضافه کرده‌اند، نمایش داده می‌شود.

مطابق این مطالعه ۲۱.۵ درصد از وب‌سایت‌ها و برنامه‌هایی که مورد بازدید قرار گرفته‌اند از روشهای اثبات اجتماعی برای تشویق مصرف‌کنندگان منفعت گیری کرده‌اند.

دسته بندی مطالب
اخبار سلامتی

سریعترین موتور جستجوگر خبر پارسی – اخبار لحظه به لحظه از معتبرترین خبرگزاری های پارسی زبان در آفتاب شرق

اخبار اجتماعی

اخبار ورزشی

فرهنگ وهنر

اخبار تکنولوژی

کسب وکار

Share This Article