شنبه, اردیبهشت ۲۰, ۱۴۰۴

المپیک برای کنار گذاشتن حمایتکننده مالی ۱۰۰ ساله خود، کوکاکولا، تحت سختی است!_آفتاب شرق

مریم یزدانی
6 Min Read


به گزارش آفتاب شرق

«کوکاکولا» از سال ۱۹۲۸ حمایتکننده بازی‌های المپیک بوده است. سال قبل این شرکت بیشتر از هر برند فرد دیگر از جمله شرکت‌های تشکیل پوشاک ورزشی همانند «نایک»، حمایتکننده ورزشی می بود.

دو کارشناس بهداشت روز چهارشنبه از برگزارکنندگان المپیک خواستند که روابط خود را با کوکاکولا قطع کنند. آنها انها گفتند که قرارداد حمایتمالی کلان، به این شرکت آمریکایی اجازه می‌دهد تا نوشیدنی‌های شیرین ناسالم خود را «ورزش‌شویی» کند. ورزش‌شویی (sportswashing) اصطلاحی است برای توصیف کارکرد گروهی که از ورزش برای بهبود شهرت خود منفعت گیری می‌کند.

با این‌حال، کمیته بین‌المللی المپیک او گفت که به همکاری خود با کوکاکولا زیاد افتخار می‌کند و این شرکت نوشیدنی‌های بدون قند نیز اراعه می‌دهد.

خواست کارشناسان بهداشت در کنار انتقاد فعالان محیط زیست می بود که درمورد مقدار بطری‌های پلاستیکی مورد منفعت گیری برای خدمت‌رسانی به هواداران در بازی‌های پاریس است. رویدادهای پایتخت فرانسه همراه با تبلیغات نوشابه‌های گازدار و فراگیر کوکاکولا است که نزدیک به صد سال حمایتکننده مالی المپیک بوده است.

اما به حرف های «تریش کوتر» و «ساندرا مولین» از گروه جهانی سلامت Vital Strategies، این نوشیدنی‌های شیرین قیمت غذایی مقداری دارند یا اصلاً قیمت غذایی ندارند و تبلیغ این چنین محصولات ناسالمی در ورزش جایی ندارد.

آنها در تفسیری در مجله BMJ Global Health نوشتند که نوشیدنی‌های شیرین، محرک کلیدی طیفی از مشکلات سلامتی جدی می باشند که مردم را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار خواهند داد. از جمله مشکلاتی همانند چاقی، دیابت، سختی خون بالا و بیماری قلبی. آنها افزودند که محصولات کوکاکولا به آلودگی با پلاستیک، انتشار کردن گازهای گلخانه‌ای و اسراف آب پشتیبانی می‌کنند.

نویسندگان نوشتند: «جنبش المپیک با ادامه همکاری خود با کوکاکولا، در تشدید اپیدمی جهانی تغذیه نامناسب، تخریب محیط زیست و تغییرات آب و هوایی شریک است. زمان آن فرا رسیده‌ است که کمیته بین‌المللی المپیک روابط خود را با کوکاکولا به سود ورزشکاران، تماشاگران و کره زمین قطع کند.»

رویکرد مسئولان

کمیته بین‌المللی المپیک از شراکت خود با شرکت نوشابه دفاع کرد. «آن سوفی وومارد»، مدیر عامل تلویزیون و خدمات بازاریابی IOC، در یک کنفرانس مطبوعاتی روزانه او گفت: «ما به ۱۰۰ سال همکاری با شرکت کوکاکولا بسیار افتخار می‌کنیم. از دیدگاه IOC، کوکا رویکردی مسئولانه برای حمایتاز خانواده‌های ورزشکاران و هواداران دارد و نقش آن در اراعه بازی‌ها جدایی‌ناپذیر است.»

کوکاکولا نیز در بیانیه‌ای خاطرنشان کرد که در بازی‌های پاریس آب، چای، قهوه و آبمیوه نیز اراعه می‌دهد. در این بیانیه آمده است: «به‌گفتن یک شرکت نوشیدنی، ما از پیشنهاد‌های محدودیت قند افزوده به ۱۰ درصد کالری روزانه و تطبیق مداوم دامنه محصولات خود با افت قند افزوده‌شده و معارفه محصولات نوآورانه برای پاسخگویی به ذائقه‌های درحال تکامل حمایتمی‌کنیم.»

سریعترین موتور جستجوگر خبر پارسی – اخبار لحظه به لحظه از معتبرترین خبرگزاری های پارسی زبان در آفتاب شرق

1723111879 556 المپیک برای کنار گذاشتن حمایتکننده مالی 100 ساله خود، کوکاکولا،.webp

در سال ۲۰۲۰، غول غذا و نوشیدنی ایالات متحده، قراردادی مشترک به قیمت ۳ میلیارد دلار برای تمدید حمایتمالی خود از المپیک حداقل تا سال ۲۰۳۲ امضا کرد. کوتر و مولین خاطرنشان کردند که سال قبل کوکاکولا بیشتر از هر برند فرد دیگر پشتیبانی‌های ورزشی داشت. آنها نوشتند: «این استراتژی برای ورزش‌شویی یک محصول ناسالم به اوج خود می‌رسد.»

سازمان بهداشت جهانی از کشورها خواسته است که بر نوشیدنی‌های شیرین مالیات دهند.

دادخواستی که قبل از بازی‌ها راه‌اندازی شده‌ است با تیتر «سودای بزرگ را از ورزش خارج کنید» بیشتر از ۱۰۹۰۰۰ امضا دارد و توسط طیف وسیعی از سازمان‌های بهداشت عمومی از جمله فدراسیون جهانی چاقی حمایتشده‌ است.

بطری‌های پلاستیکی کوکاکولا

سازمان‌های غیردولتی محیط‌زیست نیز از مقدار پلاستیک منفعت گیری شده‌ برای سرو نوشیدنی در بازی‌های پاریس انتقاد کرده‌اند.

شرکت کوکاکولا در ماه مه خبرداد که تقریباً ۱۰ میلیون از ۱۸ میلیون نوشیدنی در بازی‌های المپیک بدون پلاستیک یکبار مصرف خواهد می بود.

بطری‌های فانتا، اسپرایت و کوکاکولا در فنجان‌های قابل منفعت گیری مجدد در مکان‌های المپیک سرو خواهد شد، رویه‌ای که برخی می‌گویند با وعده المپیک برای سبزترین بازی‌ها در تاریخ مغایرت دارد.

کوکاکولا

نزدیک به ۷۰۰ آبنما برای محدود کردن‌ منفعت گیری از پلاستیک مستقر شده‌ است. کوکاکولا روز چهارشنبه او گفت، در جاهایی که نصب فواره‌ها امکان پذیر نیست، نوشیدنی‌ها از شیشه یا بطری‌های پلاستیکی بازیافتی در فنجان‌های قابل منفعت گیری مجدد اراعه شده‌ توسط کمیته سازماندهی سرو می‌شود.

این شرکت او گفت: «مقیاس و پیچیدگی بازی‌ها فرصتی منحصر به‌فرد برای آزمایش و یادگیری درمورد توزیع بسته‌بندی فراهم می‌کند. ما مشتاقانه چشم به راه جمع‌آوری توانایی تازه از پاریس ۲۰۲۴ هستیم.»

برگزارکنندگان انها گفتند که بازی‌های پاریس امسال هم چنان باید به مقصد افت ۵۰ درصدی پلاستیک یک‌بار مصرف در قیاس با بازی‌های لندن ۲۰۱۲ دست یابد.

دسته بندی مطالب
اخبار سلامتی

اخبار اجتماعی

اخبار ورزشی

فرهنگ وهنر

اخبار تکنولوژی

کسب وکار

TAGGED:
Share This Article