چهارشنبه, تیر ۴, ۱۴۰۴

گزارش انجمن فضاهای کار اشتراکی؛ فیلترینگ و افتاندوخته، بزرگترین مانع ها رشد_آفتاب شرق

مریم یزدانی
7 Min Read


به گزارش آفتاب شرق

انجمن فضاهای کار اشتراکی در ایران گزارش جامعی از حالت این فضاها در ایران انتشار کرده است. این گزارش مشخص می کند فیلترینگ و مشکلات افتاندوخته، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش روی فضاهای کار اشتراکی در ایران است.

بر پایه این گزارش، نزدیک به ۶۵ درصد افرادی که از فضاهای کار اشتراکی منفعت گیری می‌کنند، ماهانه تا ۴۰۰ هزار تومان هزینه فیلترشکن پرداخت می‌کنند تا بتوانند به اینترنت آزاد دسترسی داشته باشند. علاوه‌براین، نتایج این گزارش حاکی از آن است که نیمی از مشتریان فضاهای کار اشتراکی تصمیم مهاجرت دارند.

تمایل کم کاربران به عضویت سالانه

بر پایه این گزارش، اکثر فضاهای کار اشتراکی در کشورمان مساحتی بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ مترمربع دارند و در وهله دوم، فضاهای بزرگ با ۱۵۰۰ الی ۲۰۰۰ مترمربع، بیشترین مساحت را در اختیار دارند. ۲۹ درصد این فضاها میزبان ۱۰۰ الی ۲۰۰ نفر می باشند و فضاهای کاری که ۲۰۰ الی ۴۰۰ نفر را در خود جا خواهند داد، سهمی ۲۳ درصدی دارند.

دلنشین این است که زیاد تر افراد برای منفعت گیری از این فضاها عضویت ماهانه را انتخاب می‌کنند و فقط ۱۲ درصد افراد ترجیح خواهند داد با خرید عضویت سالانه، از تخفیف‌های احتمالی منفعت‌مند شوند.

درآمدزاترین نوع عضویت در کوورک‌ها

از نظر درآمدزایی، اجاره ماهانه صندلی‌های اختصاصی سهم عمده‌ای از درآمد فضاهای کار اشتراکی را به خود تعلق داده است. به‌طور متوسط، هزینه ماهانه هر صندلی بین ۳.۵ تا ۴.۵ میلیون تومان است. این رقم برای تعرفه روزانه در ۵۰ درصد اوقات رقمی بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان است. مسئله دلنشین این‌جاست که ۷۲ درصد درآمد این مراکز از رزرو ماهانه صندلی‌ها به دست می‌آید و اجاره دفاتر و صندلی اختصاصی به‌ترتیب سهمی ۶۴ درصدی و ۱۱ درصدی از درآمد محل کارهای اشتراکی را فراهم می‌کنند.

افتاندوخته مانع مهم گسترش

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که رشد فضاهای کار اشتراکی در ایران را با مشکل روبه رو کرده، افتاندوخته و نبوده است اندوخته‌گذاران مناسب است. بازدید‌ها مشخص می کند زیاد تر این فضاها توانسته‌اند بین ۳ تا ۱۰ میلیارد تومان اندوخته‌گذاری جذب کنند اما این مقدار برای گسترش و گسترش آن‌ها کافی نیست.

1724071895 395 گزارش انجمن فضاهای کار اشتراکی؛ فیلترینگ و افتاندوخته، بزرگترین مانع.webp

صاحبان و مدیران این فضاها نیز بر این باورند که جذب اندوخته‌گذاران حرفه‌ای و آشنا به این حوزه، یکی از سخت‌ترین چالش‌های آن‌ها است.

همان گونه که پیشتر نیز اشاره شد، فیلترینگ اینترنت و مشکلات مرتبط با آن بزرگ‌ترین چالش زیرساختی فضاهای کار اشتراکی در ایران به حساب می‌آید. نزدیک به ۶۵ درصد افرادی که از این فضاها منفعت گیری می‌کنند، ماهانه تا ۴۰۰ هزار تومان هزینه فیلترشکن پرداخت می‌کنند تا بتوانند به اینترنت آزاد دسترسی داشته باشند.

1724071895 849 گزارش انجمن فضاهای کار اشتراکی؛ فیلترینگ و افتاندوخته، بزرگترین مانع.webp

تمایل زیاد کاربران فضاهای کار اشتراکی به شراکت

مردان ۲ برابر زیاد تر از زنان در فضاهای کار اشتراکی وجود دارند. اکثریت کاربران این فضاها (۶۷ درصد) مجرد می باشند و فقط ۳۳ درصد متأهل‌اند. زیاد تر کاربران بین ۲۵ تا ۳۴ سال سن دارند. نسل زد نیز نزدیک به ۲ درصد کاربران را راه اندازی خواهند داد. افراد بالای ۴۴ سال کم‌ترین سهم را در جمعیت کاربران دارند.

سریعترین موتور جستجوگر خبر پارسی – اخبار لحظه به لحظه از معتبرترین خبرگزاری های پارسی زبان در آفتاب شرق

1724071895 335 گزارش انجمن فضاهای کار اشتراکی؛ فیلترینگ و افتاندوخته، بزرگترین مانع.webp

بیشتر از نیمی از افرادی که از فضاهای کار اشتراکی منفعت گیری می‌کنند، تصمیم مهاجرت از ایران را دارند. ۱۱ درصد این افراد نیز اکنون در مرحله های گوناگون مهاجرت قرار دارند.

تهران قطب فضاهای کار اشتراکی در ایران

گزارش سالانه انجمن فضاهای کار اشتراکی مشخص می کند تهران مرکز مهم این فضاها در ایران شناخته می‌شود. نزدیک به ۶۸ درصد کل فضاهای کار اشتراکی سرزمین در استان تهران مستقرند. بعد از تهران، استان‌های اصفهان، همدان و کردستان به‌ترتیب بیشترین تعداد این فضاها را دارند.

1724071895 328 گزارش انجمن فضاهای کار اشتراکی؛ فیلترینگ و افتاندوخته، بزرگترین مانع.webp

اکثر افرادی که از فضاهای کار اشتراکی منفعت گیری می‌کنند، مدرک کارشناسی یا کارشناسی‌ارشد دارند و زیاد تر آن‌ها از دانشگاه‌های دولتی فارغ‌التحصیل شده‌اند. برنامه‌نویسی و دیجیتال مارکتینگ از شغل‌های پرطرفدار بین کاربران این فضاها به شمار می‌روال.

پلتفرمی برای کسب‌وکارها در مرحله های گوناگون رشد

این فضاها فقطً برای تیم‌های استارت‌آپی در مرحله های اولیه رشد مناسب نیستند. تعداد بسیاری از فریلنسرها و تیم‌های استارت‌آپی که در این فضاها مستقرند، درآمد ماهانه قابل‌توجهی دارند. ۱۶ درصد فریلنسرها و ۳۵ درصد تیم‌های استارت‌آپی درآمدی زیاد تر از ۴۵ میلیون تومان در ماه دارند. این چنین ۳۴ درصد این افراد درآمدی بین ۳۰ تا ۴۵ میلیون تومان دارند.

این گزارش مشخص می کند فضاهای کار اشتراکی پلتفرمی برای کسب‌وکارهایی در مرحله های گوناگون رشد می باشند. زیاد تر استارت‌آپ‌هایی که در این فضاها مستقرند، در مرحله های اولیه رشد قرار دارند اما ۱۶ درصد تیم‌ها در مرحله پایانی رشد تکاملی خود قرار دارند. به‌ عبارت دیگر، حتی تیم‌های بزرگ و باتجربه نیز از مزایای این فضاها منفعت‌مند خواهد شد.

1724071895 374 گزارش انجمن فضاهای کار اشتراکی؛ فیلترینگ و افتاندوخته، بزرگترین مانع.webp

پارادایس هاب، پیشتاز بازار فضاهای کار اشتراکی در ایران

پارادایس هاب با بیشتر از ۲۶ درصد سهم بازار، محبوب‌ترین و پرطرفدارترین مرکز کار اشتراکی در ایران است. «زاویه» با نزدیک به ۱۰ درصد و «هفت‌وهشت» نیز با سهمی شبیه، در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

برخلاف فکر عموم، بازاریابی در این صنعت زیاد تر سنتی و از طریق معارفه دهان به دهان انجام می‌شود. نزدیک به ۴۴ درصد افراد از طریق دوستان و آشنایانشان با فضاهای کار اشتراکی آشنا شده‌اند.

درآمد فضاهای کار اشتراکی زیاد متنوع است. نزدیک به نیمی از این فضاها ماهانه نزدیک به ۲۰۰ میلیون تومان درآمد دارند. بااینحال فضاهای بزرگ‌تر می‌توانند به درآمدی بیشتر از ۹۰۰ میلیون تومان در ماه برسند، حتی ۱۷ درصد آن‌ها درآمد میلیاردی دارند.

دسته بندی مطالب
اخبار سلامتی

اخبار اجتماعی

اخبار ورزشی

فرهنگ وهنر

اخبار تکنولوژی

کسب وکار

Share This Article