چهارشنبه, تیر ۴, ۱۴۰۴

تراموا به تهران نزدیک شد؛ LRT جانشین BRT می‌شود؟_آفتاب شرق

مریم یزدانی
7 Min Read


به گزارش آفتاب شرق

امروزه زیاد تر قطارشهری‌ها به وسیله شاخک برق‌رسان از برق منفعت گیری می‌کنند؛ اگر ملزوم باشد، این قطارشهری‌ها امکان پذیر از دستگاه‌های قوت تعداد بسیاری منفعت گیری کنند. گونه‌هایی از قطار می باشند که نفت و گاز مصرف می‌کنند و زیاد تر از آن‌ها در مسیر‌های بینِ شهر و روستا‌ها منفعت گیری می‌شود؛ انواعی نیز وجود دارند که با بنزین، گاز، اسب و قاطر حرکت می‌کنند. نخستین گونه‌های قطار با به‌کارگیری حیوانات باری به حرکت درمی‌آمدند. نخستین قطار که در سال ۱۸۰۷ اغاز به‌کار کرد که ابتدا از اسب برای کشیدن واگن منفعت می‌برد، اما بعد از چندی اسب‌ها با موتور بخار و سپس با موتور برقی جانشین شدند. سابقه تراموا در ایران به خط آهنی که در سال ۱۲۶۱ خورشیدی بین تهران و ری که به «ماشین دودی» معروف می بود باز می‌گردد که در سال ۱۳۴۱ نیز برچیده شد.

ساخت تراموا در تهران و راه اندازی این مد حمل و نقلی مدام در دوره‌های گوناگون شهری با، اما و اگر‌های زیاد همراه بوده و احتمالا تا سال جاری این نوشته این قدر جدی نقل نبوده است.

شهریار افندی زاده مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در گفتگو با مهر در رابطه راه اندازی تراموا با گفتن این که تنوع سیستم‌های ریلی شامل مترو، تراموا و LRT است، اظهار کرد: با کوششهای صورت گرفته مقرر شد علاوه بر ۱۱ خط متروی داخلی دو خط قطار سبک شهری به تهران اضافه شود، اما بین تراموا و LRT، سیستم زیاد تر به سمت LRT خواهد رفت.

او همین طور گفت: شاخص اول LRT چرخ لاستیکی مقدار ظرفیت و شاخص دوم مسیر ریلی است که طبق معمولً در دراز زمان در نظر گرفته می‌شود. پروسه اول ما زمان زمان ۳۰ ساله است که ببینیم هزینه کدامیک افزایش بیشتری خواهد داشت. هریک از موارد مزایا و معایبی دارد که مشاور در حال بازدید آن است و باید تصمیم گیران بر پایه شاخص‌ها تصمیم گیری کنند. مطالعات تقریباً آماده شده و در جلسه‌ای به معاون حمل و نقل و ترافیک اراعه شد.

افندی زاده با گفتن این که سه فاز برای LRT پیش بینی شده است، او گفت: واردات تکنولوژی و نحوه اراعه خدمات نیز در مطالعات مورد بازدید قرار گرفته و اگر به شورای شهر تهران و شورای عالی ترافیک اراعه و تصویب شود، نتایج نهایی اخذ خواهد شد، اما به هر شکل ورود یک رام تراموای چرخ لاستیکی به تهران به مطالعات ما پشتیبانی خواهد کرد.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران پافشاری کرد: هریک از این سیستم‌ها برای شهر تهران مد جدیدی تشکیل خواهد کرد. انواع سیستم‌های ریلی در دنیا وجود دارد و با دقت به این که هزینه LRT از مترو کمتر است، زیاد تر مورد منفعت گیری قرار می‌گیرد. در خط اول که از میدان آزادی به سمت تهرانپارس، BRT فعالیت می‌کند، نمونه LRT فعال خواهد شد.

او همین طور گفت: اگر این سیستم در تهران موفق شود، مسیر خوبی را برای حمل و نقل همگانی در سرزمین فراهم خواهد شد.

تراموای چرخ لاستیکی آزمایشی در دو مسیر منفعت گیری می‌شود

علیرضا زاکانی شهردار تهران درمورد این نوشته در تازه ترین اظهارنظرش او گفت: ما برای دو خط تراموا از شورای عالی ترافیک مجوز گرفتیم. خط اول میدان آزادی تا تهرانسر و خط دوم از جنت آباد تا لویزان ( به طور U شکل) است. برای تراموا با شرکت داخلی زیر نظر وزارت دفاع هم تفاهم داشتیم. اما هنگامی سخن بگویید از تراموای چرخ لاستیکی به بین آمد، این گزینه ترجیح داده شد. چرا که نیاز به عملیات عمرانی و برق بالاسری ندارد. قیمت آن یک دهم مترو و مسافر گیری آن دو سوم مترو است.

وی با یادآوری آنکه مقرر شده است طرف چینی دو دستگاه تراموای چرخ لاستیکی برای منفعت گیری و آزمایش برای ما ارسال کند، اضافه کرد: تراموای چرخ لاستیکی یا ریلی ۳۰ سال عمر سودمند دارد و سپس از آن اورهال می‌شود.

سریعترین موتور جستجوگر خبر پارسی – اخبار لحظه به لحظه از معتبرترین خبرگزاری های پارسی زبان در آفتاب شرق

تراموا هدیه چینی‌ها نیست / ‌‬خرید در صورت صحت سنجی

اگر اثبات شود تراموای چرخ لاستیکی ارزان‌تر و بهتر است، از آن منفعت گیری می کنیم؛ اما همه این موارد باید سپس از مطالعات و اخذ مجوز‌های قانونی انجام شود.

شهردار تهران با گفتن این که قرار است چینی‌ها دو رام از تراموا را برای تست و صحت سنجی به ایران بیاورند و در تهران مورد منفعت گیری قرار گیرد، او گفت: این تراموا هدیه چینی‌ها نیست و قرار است اگر نتیجه منفعت گیری از تراموای چرخ لاستیکی نتیجه قسمت می بود منفعت گیری از آن را در مسیر‌های گوناگون گسترش دهیم.

با جدیت به جستوجو تحقق تراموا تا شهریور هستیم

این چنین محسن هرمزی، معاون شهردار تهران درمورد سرانجام تراموا در تهران به خبرنگار مهر او گفت: جهت تحقق این مساله قدم اول مصوبه شورای عالی ترافیک می بود که دو مسیر برای آن در این شورا دیده شد و توافق به عمل آمد مطالعات در نوع انتخاب ناوگان داخل فاز اجرایی و انجام قرارداد شویم.

او گفت: بنا داریم LRT با چرخ لاستیکی با هزینه چینی‌ها تست کنیم و اگر جواب داد اختصاصی قرارداد می‌بندیم که توافق نامه با چین در این عرصه انجام و به جد به جستوجو آن جهت تحقق تا شهریور هستیم.

تراموا تا قبل مهر به تهران می‌رسد؟

شهردار تهران و معاون حمل و نقل شهردار خبر از ورود تراموا‌های چرخ لاستیکی برای تهران داده‌اند؛ یقیناً تا این مدت خبری در رابطه کرایه این ناوگان برای مسافران داده نشده است، ولی این گمان می‌رود که کرایه‌ای شبیه مترو داشته باشد و اکنون باید دید تراموا‌های آزمایشی از ابتدای مهر داخل ناوگان حمل و نقل عمومی می‌شود و دانش آموزان و دانشجویان می‌توانند در سال تحصیلی تازه با این مد حمل و نقلی تردد کنند و این که آیا در صورت موفق بودن این مد حمل نقلی LRT جانشین اتوبوس‌های BRT خواهد شد؟

دسته بندی مطالب
اخبار سلامتی

اخبار اجتماعی

اخبار ورزشی

فرهنگ وهنر

اخبار تکنولوژی

کسب وکار

Share This Article