چهارشنبه, تیر ۴, ۱۴۰۴

منفعت گیری از موبایل قبل از خواب می‌تواند کیفیت خواب را افت دهد_آفتاب شرق

مریم یزدانی
3 Min Read


به گزارش آفتاب شرق

مطابق پژوهشی تازه افرادی که قبل از خواب از گوشی، تبلت یا لپ‌تاپ منفعت گیری می‌کنند، کیفیت خواب کمتری دارند.

بر پایه گزاش تلگراف، محققان انجمن سرطان آمریکا دریافتند افرادی که هر شب قبل از خواب از موبایل، تبلت یا لپ‌تاپ منفعت گیری می‌کردند، به‌طور میانگین ۴۸ دقیقه در هفته کمتر می‌خوابیدند. آنها این چنین اعتقاد دارند منفعت گیری از این وسایل دیجیتالی کیفیت خواب این افراد را افت می‌دهد.

افت کیفیت خواب در تاثییر منفعت گیری از موبایل

محققان داده‌های ۱۲۲ هزار بزرگسال آمریکایی و پورتوریکویی شامل عادات خواب آنها و مقدار منفعت گیری از صفحه‌نمایش (به‌جز تلویزیون) در یک ساعت قبل از خواب را جمع‌آوری کردند. نزدیک به ۴۱ درصد شرکت‌کنندگان هر شب قبل از خواب از موبایل یا وسایل شبیه منفعت گیری می‌کردند اما ۱۷ درصد گزارش کردند که قبل از خواب از صفحه‌نمایش منفعت گیری نمی‌کنند.

محققان می‌گویند افرادی که هر شب قبل از خواب از گوشی خود منفعت گیری می‌کردند، ۳۳ درصد زیاد تر از افرادی که یک ساعت قبل از خواب موبایل خود را کنار می‌گذاشتند، از خواب بد شبانه شکایت داشتند.

محققان این چنین شرکت‌کنندگان را به ۲ دسته سحرخیز و شب‌دوست تقسیم کردند؛ گروه اول ۵۸ درصد از شرکت‌کنندگان را راه اندازی می‌دادند. محققان دریافتند افراد سحرخیزی که قبل از خواب از موبایل منفعت گیری می‌کردند، در قیاس با افرادی که از گوشی منفعت گیری نمی‌کردند، ۹.۳۳ دقیقه دیرتر در روزهای کاری به خواب می‌رفتند. افراد شب‌دوست نیز ۱۵.۶۲ دقیقه دیرتر می‌خوابیدند.

محققان می‌گویند نور نمایشگرها امکان پذیر در این کار نقش داشته باشد. به باور محققان قرارگرفتن در معرض نور در شب می‌تواند با برهم‌زدن چرخه طبیعی ملاتونین، خواب را مختل کند. نور تبدیل افت خواب‌آلودگی و افزایش هوشیاری می‌شود. یقیناً آنها می‌گویند فقط نور اثرگذار نیست و محتوایی که فرد مشاهده می‌کند نیز بر خواب او مؤثر است.

یافته‌های این پژوهش در ژورنال JAMA Network Open انتشار شده است.

دسته بندی مطالب
اخبار سلامتی

اخبار اجتماعی

سریعترین موتور جستجوگر خبر پارسی – اخبار لحظه به لحظه از معتبرترین خبرگزاری های پارسی زبان در آفتاب شرق

اخبار ورزشی

فرهنگ وهنر

اخبار تکنولوژی

کسب وکار

TAGGED:
Share This Article