شنبه, اردیبهشت ۲۰, ۱۴۰۴

۱۰ تریلر بزرگراهی که شما را از رانندگی خواهند ترساند_آفتاب شرق

مریم یزدانی
18 Min Read


به گزارش آفتاب شرق

رانندگی می‌تواند به قدر کافی استرس‌زا باشد، بدون این که به پرتنش‌ترین تریلرهای بزرگراهی فکر کنید، فیلم‌هایی که آنقدر ترسناک می باشند که هر فردی را برای مدتی طویل از جاده دور نگه می‌دارند یا دستکم او را از رانندگی در جاده‌ها می‌ترسانند. پهنه‌های خلوت و طویل بزرگراه‌ها بهترین فضا را برای فیلم‌های تریلر تشکیل می‌کنند، جایی که جدا افتادگی و انزوای یک مسیر جاده‌ای بین شهری و خطر نسبی یک عمل ساده رانندگی می‌تواند به سود این ژانر عمل کند. برخی از بهترین تریلرهایی که تا بحال ساخته شده، در جاده‌هایی در پهنه خلوتی از مسیرهای دورافتاده روایت خواهد شد. در ادامه این نوشته تصمیم داریم شما را با ۱۰ تریلر بزرگراهی آشنا کنیم که تا زمان‌ها شما را از رانندگی در جاهای خلوت و تنها خواهند ترساند.

بهترین تریلرهای جاده‌ای

  • ۱۰- Freeway (۱۹۹۶)
  • ۹- Breakdown (۱۹۹۷)
  • ۸- Road Games (۱۹۸۱)
  • ۷- Wolf Creek (۲۰۰۵)
  • ۶- Duel (۱۹۷۱)
  • ۵- The Vanishing (۱۹۸۸)
  • ۴- Dead End (۲۰۰۳)
  • ۳- The Hitcher (۱۹۸۶)
  • ۲- Unhinged (۲۰۲۰)
  • ۱- Death Proof (۲۰۰۷)

۱۰- Freeway (۱۹۹۶)

یک تریلر نادر که می تواند اکشن نفرت انگیز و مضامین تیره و تار خود را با حس کمدی سیاه متعادل کند، Freeway یک فیلم کالت کلاسیک است که جذابیت خود را هم چنان نگه داری کرده. این فیلم درمورد دختر نوجوانی است که بعد از دستگیری مادرش، برای یافتن مادربزرگ خود به یک سفر جاده ای می رود. او ابتدا با مشاور مدرسه اش همسفر می شود، اما فهمید می شود که او یک قاتل سریالی بدنام است و بدین ترتیب یک تعقیب و گریز موش و گربه ای در بزرگراه ها اغاز می شود.

فیلم آزادراه به گفتن یک بازخوانی تاریک مدرن از افسانه کلاسیک شنل قرمزی در نظر گرفته شده است، که هنگامی تماشاگر فهمید می شود که نام شخصیت منفی داستان باب وولورتون است، آشکار می شود. احتمالا در تمثیل خود ظریف نباشد، اما Freeway یک گردش شوق انگیز است که می تواند آدرنالین را در بیشترین حد نگه داری کند، فیلمی مملو از طنز توهین آمیز که به نحوه سرکشانه ای به جستوجو یک جواب است. به همان اندازه که کمدی فوق العاده ای است، این فیلم به خوبی وحشت یک گرگ بزرگ بد در دنیای مدرن را نیز به مخاطب القا می کند.

انهدام ۱۹۹۷

۹- Breakdown (۱۹۹۷)

یک جواهر نادیده گرفته شده در حرفه درخشان ستاره کرت راسل، Breakdown سناریوی هولناکی را به عکس می کشد که به مراتب زیاد تر از بیگانگان دارای قوت تحول چهره یا جادوگران باستانی چینی قابل فهمیدن است. راسل در این فیلم نقش یک شوهر متاهل را بازی می کند که همراه همسرش به یک سفر جاده ای در طول سرزمین می روال و در میانه بیابابی برهوت در نیومکزیکو، ماشین آن ها دچار نقص فنی می شود. شخصیت جف، با بازی کرت راسل، بعد از مطمعن به یک راننده کامیون برای رساندن همسرش به مکانی امن، یک دفعه همسرش را گم شده می یابد.

فیلم انهدام نمونه ای خیره کننده از این است که یک پرونده واقعی افراد مفقود چه مقدار می تواند ترسناک باشد، حتی گم شدن در روز روشن. در حالی که روایت فیلم دارای مقدار معینی از مانع ها برنامه ریزی شده است، اضطراب دیوانه‌واری که شخصیت راسل حس می‌کند هنگامی می‌فهمد همسرش گم شده است، به اندازه‌ای قابل لمس است که به تماشاگر منتقل می‌شود و یک مسابقه دیوانه‌وار برای نجات دختری که دچار شده، اغاز می‌شود. بعضی اوقات اوقات فریبنده ترین داستان های ساده می توانند در کشاندن تنش به نقطه ای خطرناک موثر باشند.

بازی های جاده ۱۹۸۱

۸- Road Games (۱۹۸۱)

یک ستاره درخشان در ژانر ترسناک سینمای استرالیا، بازی‌های جاده‌، یک فیلم اسلشر متهورانه با بازی جیمی لی کرتیس، بازیگر مشهور سری فیلم های هالووین، است. این فیلم، کرتیس را در نقش یک مسافر سرراهی مشخص می کند که در بیابان‌های برهوت استرالیا سوار یک کامیون می شود اما در این مسیر ماموریتی متفاوت می یابد – یافتن و دستگیری تقصیر کار یک سری قتل‌های هولناک در طول یک بزرگراه خلوت و دورافتاده. راننده کامیون در حالی که طعمه خود را تعقیب می کند، بزودی دچار یک بازی خطرناک با عواقب مرگبار می شود.

سریعترین موتور جستجوگر خبر پارسی – اخبار لحظه به لحظه از معتبرترین خبرگزاری های پارسی زبان در آفتاب شرق

بازی‌های جاده‌ در انتقال بی نقص حس یک تریلر کلاسیک هیچکاکی به فضای باز بیابانی استرالیا زیاد بی نقص و تکان دهنده عمل می کند. پارانویای قهرمان داستان از طریق بازی های بی نتیجه ای که با مسافرانش برای گذراندن زمان انجام می دهد، مورد بازدید قرار می گیرد و این ترفند، مخاطب را در شرایطی درمانده کننده از عدم قطعیت فرو می برد. این چنین، این فیلم برای ترمیم عکس عمومی از رانندگان کامیون در سینما موثر است و علتمی‌شود که یک راننده کامیون آن بیرون به جای این که خودش تبهکار و قاتل باشد، نقش یک کارآگاه را بازی کند.

برکه گرگ ۲۰۰۵

۷- Wolf Creek (۲۰۰۵)

یکی دیگر از فیلم‌های ترسناک استرالیایی که از جاده‌های دورافتاده این سرزمین برای تشکیل فضایی وحشت آفرین منفعت می‌برد، Wolf Creek در قیاس با بازی‌های جاده‌، قطعاً خشن‌تر و تکان دهنده تر است. این فیلم ترسناک داستان یک زوج جوان گردشگر اهل بریتانیا را جستوجو می‌کند که همراه با دوست استرالیایی‌شان سفر می‌کنند و بعد از خراب شدن وسیله نقلیه‌شان، توسط یک بیابان نشین قاتل به اسارت گرفته شده و در تلاشی ناامیدکننده برای بقا تلاش می کنند. هر چه مقدار که داستان فیلم کم عمق و سطحی است، اما یک روایت تریلری تکان دهنده و بی نقص را تشکیل می کند.

فیلم برکه گرگ اساساً جواب استرالیایی به کشتار با اره برقی در تگزاس است که برای تشکیل هراس های خود زیاد تر به تصاویر شکنجه و خونین متکی است تا تنش، که می تواند برای تعداد بسیاری بی قیمت و نشان از کیفیت پایین فیلم باشد. با این حال، این روایت برای ناچار کردن یک راننده معمول به چکاپ کامل ماشین خود قبل از اغاز سفرهای آفرودی کافی است. فیلم در پردازش شخصیت یا بازی‌های بسیار زیاد خوب عمل کرده است، که پشتیبانی می‌کند تا وحشت سناریو فیلم ترسناک تر و تکان دهنده تر شود.

دوئل ۱۹۷۱

۶- Duel (۱۹۷۱)

یکی از اولین آثار کارنامه درخشان استیون اسپیلبرگ، دوئل یک فیلم تریلر جاده ای است که تعداد بسیاری را وادار کرد تا این کارگردان جوان شیفته فیلمسازی را جدی بگیرند. داستان فیلم زیاد ساده است و مردی را در یک سفر کاری نشان می دهد که سپس از راه ندادن به یک کامیون، در ادامه توسط راننده آن تعقیب می شود. راننده کامیون چندین دفعه و چندین دفعه در تلاش برای زیر گرفتن این مرد بیچاره با ۱۸ چرخ خود باز می گردد و نتیجه این روایت هولناک، فیلمی است که اساساً یک تعقیب و گریز طویل با ماشین است.

دلنشین است که بدانیم دوئل پایه و مبنا بلاک باستر بعدی اسپیلبرگ یعنی آرواره‌ها را پایه گذاری کرد، جایی که او از یک نیروی غیرانسانی شبیه و نیروی تعقیب گر بی‌امانی از طبیعت در نقش شخصیت منفی داستان منفعت گیری می کند. فارغ از یک بازو و یک چکمه گاوچرانس تنها، راننده کامیون هیچ زمان نشان داده نمی شود، و در نتیجه هراس خوشایندی از ناشناخته ها از طریق پنجره مشبک یک کامیون خشمگین منتقل می شود. فیلم‌هایی همانند دوئل اصرار می‌کنند که جامعه ما که متشکل از افراد عادی است، چه مقدار ساده لوحانه مورد مطمعن قرار گرفته تا مدیریت و رهبری سلاح های چند تنی که از گوشه ای به گوشه دیگر می روال را بر مسئولیت بگیرد.

ناپدید شدن ۱۹۸۸

۵- The Vanishing (۱۹۸۸)

ناپدید شدن، پیشتازی برای گفتن افسرده‌کننده‌ترین فیلم ترسناک تاریخ سینما، یک فیلم تریلر ماشینی است که همانند هیچ فیلم فرد دیگر نیست. همانند تعداد بسیاری از فیلم‌های تریلر بزرگراهی، فیلم The Vanishing به زوج جوانی اهل هلند می‌پردازد که تلاش می‌کنند از یک سفر جاده‌ای در منطقه ای قشنگ لذت ببرند. هنگامی که همسرش زمان ورود به پمپ بنزین بدون هیچ ردی ناپدید می شود، شوهر این زن به نام رکس که برای تعطیلات این سفر را برنامه ریزی کردهِ در تلاش برای فهمیدن این که چه اتفاقی برای زن گمشده اش افتاده است، داخل جستجویی دیوانه وار می شود.

The Vanishing از این جهت فوق العاده و منحصربفرد عمل می کند که همه کارت های بازی خود را نسبتاً سریع روی میز می گذارد تا بتواند به معمای کلی داستان جواب دهد، و هیولایی را که مسئول ناپدید شدن ساسکیا (معشوق رکس) است، مدتی بعد از ناپدید شدن او معارفه می کند. در جستجوی بی امان جواب ها است که رکس در نهایت خود را محکوم به تحمل سرنوشتی شبیه می بیند. این چیزی است که هر فردی که فیلم را تماشا می‌کند انتظارش را می کشد، که علتمی شود هنگامی این اتفاق در نهایت رخ می دهد، اثری هولناک تر داشته باشد.

بن بیست ۲۰۰۳

۴- Dead End (۲۰۰۳)

تنگنا یک فیلم تریلر بزرگراهی کمیاب که به گفتن یک فیلم ترسناک کریسمسی نیز عمل می کند، یک فیلم با فضای ناخوشایند و آزار دهنده بی صدا که یک وجهه ماوراء الطبیعی را به روایت های معمول جاده ای در این ژانر اضافه می کند. تنگنا بینندگان را روی صندلی یک ون قرار می دهد که یک خانواده بی فایده و شلوغ سوار آن می باشند. هنگامی پدرسالار خانواده، با بازی ری وایز، اصرار می‌کند که یک راه میانبر را انتخاب کنند، خانواده خود را در مسیری ترسناک از جاده‌ای بی‌آخر می‌بینند که از بین یک جنگل می‌گذرد. حتی بدتر از آن، به نظر می رسد که آنها به طور بی وقفه توسط یک ماشین نعش کش مرموز با رانندگی یک زن سفیدپوش تعقیب می شوند.

بن‌بست به‌گفتن نوعی نگاه ممتد به یک دنیای ماوراء الطبیعه کابوس‌وار اغاز می شود، اما هم چنان به گفتن یک تریلر بزرگراهی تاثیرگذار است، یقیناً به دور از یک روایت سنتی در این ژانر. عناصر ماوراءالطبیعه و حس وحشت همیشه حاضر، تنش را به نقطه جوش می رساند و چند لحظه کلیدی از کمدی، تسکین موقتی خوبی را فراهم می کند. بازیگرانی که نقش اعضای خانواده را بازی می کنند به خوبی انتخاب شده اند، که تنش معمولی تلاش برای گذراندن تعطیلات را به یک سناریوی مرگ یا زندگی تبدیل می‌کند.

بین راهی ۱۹۸۶

۳- The Hitcher (۱۹۸۶)

مفهوم یک مسافر بین راهی قاتل، یک داستان رایج در دورهمی های فرهنگ عامه است که سرانجام در سال ۱۹۸۶ با فیلم ترسناک The Hitcher سینمایی شد. این فیلم درمورد مرد جوانی است که در یک سفر جاده‌ای طویل، در حال عبور از بیابان های تگزاس غربی است، جایی که او یک مسافر بین راهی مرموز به نام جان رایدر را سوار می‌کند. رایدر به زودی آشکار می کند که یک قاتل سریالی دیوانه است، و راننده را به این چالش می کشد تا او را از ارتکاب تازه ترین قتل خود باز دارد.

فیلم بین راهی یا مسافر بین راهی یک فیلم اسلشر با جذابیت بی آخر است که سوالی تا بحال نقل نشده را در رابطه شخصیت شروری که می‌خواهد فردی جلویش را بگیرد، نقل می‌کند. روتگر هاور در نقش جان رایدر غیرقابل فهمیدن، فوق العاده است و به جای افتخار شخصی به کار او یا شرارت ذاتی، از روی نوعی حس ضمانت و التزام شگفت عمل می کند. بین راهی بدون هراس از این که برخی از زشت ترین خشونت‌ها را در کانون دوربین قرار دهد، سفری آزاردهنده به عمق روان‌پریشی است که به تماشاگر التماس می کند او را از این حالت اسفناک رهایی بخشد.

نامتعادل ۲۰۲۰

۲- Unhinged (۲۰۲۰)

رانندگی در ترافیک ساعت های شلوغی می‌تواند توانایی‌ای بسیار استرس‌زا باشد و Unhinged از این مشکل معمول به‌گفتن کاتالیزوری برای روایت یکی از پر استرس‌ترین فیلم‌هایی که تا بحال ساخته شده است منفعت گیری می‌کند. راسل کرو در نقش تام کوپر بازی می کند، یک روان پریش عصبی که از قتل همسر اسبق و معشوق جدیدش باز می گردد. بعد از این که مادری پرمشغله که تلاش دارند پسرش را به مدرسه رساند به او بوق می زند، کوپر به یکباره تصمیم می گیرد که او را به گفتن قربانی بعدی خود انتخاب کند.

خشونت ناشی از درگیری های جاده‌ای یک اپیدمی زیاد واقعی در سراسر جهان است، و فیلم نامتعادل به بازدید این نوشته می‌پردازد که چیزی به سادگی بوق زدن یک ماشین برای افراد بی‌ارامش چه مقدار می تواند به معنی تیر خلاص باشد. کرو در نقش کوپرِ ترسناک، بسیار بازی می کند، فردی که نه تنها نیروی بی‌امان طبیعت در جستجوی چیزی برای خالی کردن خشم خود است، بلکه یک شخصیت شرور باهوش و موذی نیز هست که حاضر است برای اثبات نقطه نظر خود در رابطه یک نوشته ساده و کوچک نیز دست به هر کاری بزند. اگر چه این فیلم تریلر جاده ای یک سری دیالوگ های ضعیف نیز دارد اما در همه مسیر روایت خود لحظه ای پا را از روی پدال افزایش شوق و تنش بر نمی دارد.

ضد مرگ ۲۰۰۷

۱- Death Proof (۲۰۰۷)

یکی از فیلم‌های کمتر شناخته‌شده کوئنتین تارانتینو و نیمی از فیلم نمادین گریندهاوس، فیلم تریلر ضد مرگ، مثالای کلاسیک از یک فیلم تریلر بزرگراهی است. این بار، کرت راسل در نقش موذی به نام مایک بدلکار بازی می کند، یک قاتل سریالی دیوانه و راننده بدلکاری که از ماشین “ضد مرگ” خود برای زیر گرفتن اتفاقی زنان منفعت گیری می کند. با این حال، وقتی که تازه ترین قربانیان احتمالی او تصمیم می‌گیرند با همه قوا در برابرش بایستند، اشکار می شود که مایک لقمه ای بزرگتر از دهانش برداشته است.

بدلکار مایک یک شخصیت شرور نفرت انگیز اما خوشایند است که به جای یک چاقوی ساده، یک ماشین کامل را به گفتن ابزار قتل در اختیار دارد، چیزی که یک فضاسازی دلنشین برای یک فیلم ترسناک سرراست فراهم می کند. این چنین دلنشین است که ببینیم چطور این فیلم زیاد تر به یک فیلم اکشن انتقامی-فانتزی تبدیل می‌شود تا یک فیلم تریلر، در شرایطی که همه چیز به زیان قاتل سریالی داستان تحول می کند و همان سبک خاص فیلمسازی تارانتینو را در پیش می گیرد. فیلم ضد مرگ، هم چنان یک فیلم پرتنش، شوق انگیز و مملو از تعقیب و گریزهای خودرویی دیدنی است که علتمی شود یک تریلر بزرگراهی بی نقص و بهترین فیلم این ژانر فرعی در لیست ما باشد.

دسته بندی مطالب
اخبار سلامتی

اخبار اجتماعی

اخبار ورزشی

فرهنگ وهنر

اخبار تکنولوژی

کسب وکار

Share This Article