جمعه, اردیبهشت ۲۶, ۱۴۰۴

تبلیغات آنلاین مبتنی بر ردیابی در اتحادیه اروپا غیرقانونی است_آفتاب شرق

مریم یزدانی
3 Min Read


به گزارش آفتاب شرق

دادگاه تجدیدنظر بلژیک در حکم جدیدی اظهار کرده چارچوب «شفافیت و رضایت» (Transparency and Consent Framework یا TCF) که اکنون پایه مهم زیاد تر تبلیغات آنلاین در اتحادیه اروپا محسوب می‌شود، با قوانین آن مغایرت دارد.

تبلیغات آنلاین تحت سختی قانونی

چارچوب TCF توسط انجمن تبلیغات تعاملی (IAB Europe) طراحی شده تا وب‌سایت‌ها نحوه دریافت رضایت کاربران برای ردیابی آن‌ها را استانداردسازی کنند. اما دادگاه اظهار کرده که هم داده‌های جمع‌آوری‌شده از طریق فرآیند مزایده لحظه‌ای (RTB) و هم رضایت‌هایی که با منفعت گیری از این چارچوب از کاربران گرفته می‌شود، مطابق با GDPR نیستند.

در مدل RTB، تبلیغ‌دهندگان برای نمایش تبلیغات خود در زمان واقعی و بر پایه اطلاعاتی که از طریق ردیابی آنلاین کاربران به‌دست آمده، با یکدیگر رقابت می‌کنند.

این حکم در واقع قبول تصمیم سال ۲۰۲۲ «سازمان حفاظت از داده‌های بلژیک» است که در آن زمان اظهار کرده می بود این فناوری با اصول کلیدی مقررات عمومی حفاظت از داده‌ها (GDPR) که از سال ۲۰۱۸ در اتحادیه اروپا ملزوم‌الاجرا شده، تضاد دارد.

دکتر «جانی رایان»، مدیر سازمان حقوق مدنی دیجیتال در ایرلند و از منتقدان مهم فناوری تبلیغات جاری، در عکس العمل به این حکم او گفت:

«تصمیم امروز دادگاه مشخص می کند که سیستم‌های رضایت جاری که توسط شرکت‌هایی همانند گوگل، آمازون، ایکس و مایکروسافت منفعت گیری می‌شود، صدها میلیون نفر از اروپایی‌ها را فریب داده‌اند. صنعت فناوری با منفعت گیری از پنجره‌های رضایت‌نمایی، نقض گسترده حریم خصوصی کاربران را نهان کرده و GDPR را از یک ابزار دفاعی به مزاحمتی روزانه برای مردم تبدیل کرده است.»

در نظر دیگر، IAB Europe که علیه حکم اولیه خواست تجدیدنظر داده می بود، با انتشار کردن بیانیه‌ای از این نوشته ابراز خرسندی کرده که دادگاه آن را مسئول مستقیم پردازش داده‌های شخصی توسط شرکت‌های منفعت گیری‌کننده از TCF ندانسته است. در بیانیه این سازمان حرف های شده:

«دادگاه بازار (Market Court) این دیدگاه سازمان حفاظت از داده‌های بلژیک را نپذیرفته که IAB Europe به‌همراه شرکت‌های منفعت گیری‌کننده از TCF، مسئول مشترک پردازش داده‌ها است.»

این سازمان این چنین اظهار کرده که تغییراتی در چارچوب TCF نظر داده و آنها را به مقام‌های ناظر اراعه کرده است.

سریعترین موتور جستجوگر خبر پارسی – اخبار لحظه به لحظه از معتبرترین خبرگزاری های پارسی زبان در آفتاب شرق

در حالی که این حکم یک پیروزی بزرگ برای حامیان حریم خصوصی و کاربران اینترنت در اروپا محسوب می‌شود، تا این مدت اشکار نیست که در عمل ناظر چه تغییراتی در سیستم‌های تبلیغات آنلاین خواهیم می بود. به گمان زیاد نهادهای ناظر بر اصلاح چارچوب جاری TCF نظارت خواهند داشت، به این علت پنجره‌های رضایت تا این مدت به این زودی‌ها حذف نخواهند شد.

دسته بندی مطالب
اخبار سلامتی

اخبار اجتماعی

اخبار ورزشی

فرهنگ وهنر

اخبار تکنولوژی

کسب وکار

Share This Article