به گزارش آفتاب شرق
چین بزرگترین ناوگان کامیونهای برقی بدون سرنشین جهان را در معدن روباز زغالسنگ در مغولستان داخلی راه انداخت. این ناوگان شامل ۱۰۰ کامیون تجهیزبه سیستمهای رانندگی خودکار هواوی است. ازآنجاییکه زغالسنگ منبع مهم انرژی چین محسوب میشود، این سرزمین درحال گذار بهسمت صنعت زغالسنگ پیشرفته، هوشمند و سبز است.
بر پایه گزارش SCMP، شرکت هواننگ (Huaneng) چین با همکاری شرکت ماشینآلات ساختمانی XCMG، هواوی و شرکت اینترنت هوشمند وسایل نقلیه State Grid در پروژهای مشترک اولین سیستم حملونقلی معدن روباز بدون کربن جهان را راهاندازی کردند که در آن کامیونهای خودران و هوشمند به کار گرفته شده است.
کامیونهای برقی خودران در معدن چین
فعالیت ناوگان شرکت هواننگ در معدن روباز ییمین (Yimin) در مغولستان داخلی اغاز شده است. هر کامیون میتواند نزدیک به ۹۰ تن زغالسنگ حمل و در دماهایی تا منفی ۴۰ درجه سانتیگراد کار کند. این کامیونهای برقی به لطف اتصالات شبکه 5G-Advanced هماهنگ کار میکنند. فناوری 5G-A نرخ انتقال داده سریع تر و تأخیر کمتر دارد.
این فناوری در پروژه حاضر شدت آپلود ۵۰۰ مگابیتبرثانیهای و نرخ تأخیر ۲۰ میلیثانیهای اراعه میدهد. سرویس ابری رانندگی خودکار این کامیونها و سیستم هوش مصنوعی را که پردازش مکانها و عملیات کامیونها را بر مسئولیت دارد، هواوی اراعه کرده است.
این کامیونها برای بارگیری و تخلیه خودکار مواد معدنی و فعالیت در آبوهوای نامساعد طراحی شدهاند. شرکت هواننگ میگوید این کامیونها میتوانند «منفعتوری کلی حملونقل» را در قیاس با کامیونهای سرنشیندار ۲۰ درصد بهبود بخشند.

اثرات منفی زیستمحیطی منفعت گیری از زغالسنگ بهخوبی شناخته شده است اما این ماده تا این مدت بهجای منبع سوخت در سراسر جهان منفعت گیری میشود. مطابق گزارش Enerdata، در چین، هند و ویتنام منفعت گیری از زغالسنگ از سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ بهترتیب ۶.۹ درصد، ۹.۹ درصد و ۲۵ درصد افزایش یافته است. هند و چین اکنون ۷۱ درصد مصرف جهانی زغالسنگ را به خود تعلق دادهاند؛ به این علت، منطقی است که چین جستوجو راههایی برای ایمنتر و کارآمدترکردن استخراج زغالسنگ باشد.
دسته بندی مطالب
اخبار سلامتی