به گزارش آفتاب شرق
به گزارش گروه اجتماعی ، در این نشست، سیداحمد علوی عضو شورای اسلامی شهر تهران و رئیس ستاد سمن های شهر تهران، سردار حمید خروش رئیس مرکز نظارت همگانی سامانه ۱۹۷ فراجا، سرهنگ بهرامی مدیرکل شراکت عمومی معاونت فرهنگی، اجتماعی فراجا، سرهنگ روزبه رئیس اداره شراکت عمومی معاونت فرهنگی و اجتماعی فاتب وجود داشتند.
سید احمد علوی عضو شورا و رییس ستاد سمنهای شهر تهران در این نشست، تهران، او گفت: «خوشحالم که امروز در جمعی وجود داریم که دغدغهمندانه برای ترقی ایمنی و کیفیت زندگی شهروندان تلاش میکنند.
ایمنی؛ دغدغهای فراموششده اما حیاتی
عضو شورای اسلامی شهر تهران با انتقاد از غفلت ساختاری نسبت به ایمنی شهری تصریح کرد: متأسفانه برخی مسائل، علیرغم اهمیت حیاتیشان، هیچگاه به دغدغهی عمومی تبدیل نمیشوند. امروز موضوعاتی همانند ناترازی برق و انرژی به علت فراگیری مستقیمشان از سطح جامعه تا بیشترین سطوح مدیریتی، به مطالبه و چالش ملی تبدیل شدهاند. اما چند نفر درموردی بیتوجهی به قواعد رانندگی، یا فجایع ناشی از سوانح ترافیکی در شهر فریاد میزنند؟
وی با اشاره به آمارهای رسمی حوزه سلامت او گفت: سالانه بیشتر از ۴۰۰ هزار نفر به علت سوانح رانندگی روانه بیمارستانها خواهد شد؛ آماری که نهتنها بیانگر رنج فردی و خانوادگی، بلکه نمایانگر هزینههای اجتماعی و اقتصادی سنگین است. تا این مدت اشکار نیست چند نفر از این صدمهدیدگان با معلولیت دائمی از بیمارستان خارج خواهد شد.
او گفت: اگر تنها ۲۰ هزار نفر از آنها جان خود را از دست دهند، یعنی ۲۰ هزار خانواده داغدار، و ۴۰۰ هزار خانواده دیگر دچار مشکلاتهای ناشی از سوانح می باشند.
علوی با استناد به آموزههای دینی پافشاری کرد: خداوند در قرآن میفرماید اگر فردی جان انسانی را نجات دهد، گویی جان همه انسانها را نجات داده است. با این حال، این سوال جدی نقل است که آیا ایمنی جانی، امروز جزو پنج برتری دغدغهای مسئولان شهری یا حتی خود ما قرار دارد؟
مسئولیت اجتماعی شرکتها کجاست؟
رئیس ستاد ساماندهی سمنهای شهر تهران در قسمت فرد دیگر از سخنان خود با انتقاد از نبوده است مسئولیتپذیری اجتماعی در صنایع خودروسازی او گفت: امروز سختی سوانح ترافیکی روی دوش نهادهایی چون شهرداری و پلیس است، اما سود و منفعت اقتصادی آن فهمید شرکتهای خودروساز و واردکننده موتورسیکلت و ماشین است.
او گفت: این در حالی است که نه استاندارد ایمنی را مراعات میکنند، نه آموزشهای ملزوم را اراعه خواهند داد و نه خدمات بعد از فروش مسئولانهای دارند.
علوی در ادامه گفت: فروشندهی یک ماشین لباسشویی آموزش منفعتبرداری میدهد و خدمات بعد از فروش اراعه میکند، اما شرکتهای خودروسازی ما، چه واردکننده و چه تولیدکننده، کمترین ضمانت اجتماعی نسبت به محصولی که مستقیم با جان انسانها در ربط است ندارند. هیچکدام مسئولیتی در روبه رو آموزش یا ارتقاء فرهنگ رانندگی نپذیرفتهاند.
تبدیل دغدغه به مطالبه، رسالت سمنها است
علوی با گفتن این که رسالت مهم سمنها، تبدیل مسائل نهانشده به دغدغه و مطالبه عمومی است، اظهار کرد: تا وقتی که جامعه حس تشنگی نکند، مطالبهای برای دریافت آب شکل نمیگیرد. سمنها باید آن حس تشنگی را تشکیل کنند، آن الزام را به جامعه و مدیران یادآور شوند، و آنچه نادیده گرفته شده را به صدر توجهات بیاورند.
وی با اشاره به مقصد از برگزاری این نشست او گفت: این جلسه با مقصد بهروزرسانی دانش و تبادل توانایی فعالان برگزار شده، اما قدم بعدی، مطالبهگری موثر از نهادهای مسئول است. ما میخواهیم این جلسات مقدمهای برای ورود فعالتر جامعه مدنی به مسائلی باشد که تا این مدت جایگاه واقعی خود را در مدیریت شهری اشکار نکردهاند.
سید احمد علوی با اشاره به اهمیت آموزش و ارتقاء فرهنگ منفعت گیری از وسایل نقلیه، او گفت: اگر امروز ناظر برخی از فجایع ترافیکی هستیم، بخشی از آن محصول مستقیم خطای ماست؛ ما نیز مسئولیم، چرا که در طراحی، در برنامهریزی، در تدوین سیاستها و در مطالبهگری، نتوانستهایم حساسیت کافی تشکیل کنیم.
او همین طور گفت: دغدغهای شکل نگرفته که فردی مسئولیت اجتماعی تشکیل و فروش این محصولات خودرویی را پیگیری کند.
علوی با پافشاری بر الزام تعلق بودجه آموزشی از سوی تولیدکنندگان افزود: چرا نباید کلاس برگزار کنند؟ چرا نباید دورههای آموزش منفعت گیری ایمن از وسایل نقلیه داشته باشند؟ چرا نباید هزینه آموزش را خودشان بپردازند؟ ما نمیتوانیم به اسم تشکیل یا واردات، جان مصرفکنندگان را قربانی کنیم و سپس همه هزینههای ایمنی، از نصب دوربین تا گسترش زیرساخت، بر دوش پلیس و شهرداری بیفتد.
دوربینهایی که از جیب مردم نصب خواهد شد
رئیس ستاد سمنهای شهر تهران با اشاره به حالت نابسامان نظارت شهری تصریح کرد: امروز در شهر تهران، حالت دوربینهای نظارتی بهخاطر هزینههای سنگین خرید، نصب و نگهداری دچار چالش شده است. شهرداری نمیتواند بار مضاعفی که باید برعهده تولیدکنندگان و منفعت گیریکنندگان وسایل نقلیه باشد، یکتنه به دوش بکشد. اما قانون نیز تا بحال آنها را مکلف نکرده است.
سمنها باید مطالبهگر مسئولیت اجتماعی باشند
علوی نقش سازمانهای مردمنهاد را در این حوزه کلیدی دانست و او گفت: ما بهگفتن سمنها و مجموعههایی که دغدغه اجتماعی داریم، باید مسئولیت اجتماعی شرکتهای خودرویی و برنامهریزان را به مطالبه تبدیل کنیم. ما باید این زنجیره را تکمیل کنیم.
عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: یکی از مطالبات مهم ما از همین ستاد سمنها، پیگیری این قضیه است و آمادگی داریم این مطالبه را با همکاری دیگر نهادها جستوجو کنیم.
رانندگی شهری؛ تهدیدی برای سلامت روان
عضو شورای اسلامی شهر تهران در قسمت فرد دیگر از سخنان خود به تأثیر روانی معضل رانندگی شهری بر سلامت جامعه اشاره کرد و او گفت: بعضی اوقات در مسیرهای شهری، هنگامی کنار خانواده مینشینم و ماشین حرکت میکند، واقعاً حس خطر جدی میکنم. از دو طرف موتور میآید، از مواجه دوچرخه، عابر پیاده از وسط پل رد میشود. واقعاً انگار در دنیای فرد دیگر هستیم. این حالت علاوه بر خطرات فیزیکی، سلامت روانی افراد را هم نشانه میگیرد.
او افزود: آمار درگیریها و دعواهای خیابانی که منشأ آن تنشهای رانندگی است، نباید دستکم گرفته شود. این یک زنجیرهی هزینه است که از غفلت در آموزش اغاز میشود و به مشکلاتهای اجتماعی ختم میگردد. اگر ما امروز در جایی هزینه نمیکنیم، فردا مجبوریم ده برابر آن را در جای دیگر بپردازیم.
مدیریت شهری پای کار خواهد می بود
در آخر، علوی با اظهار حمایتمدیریت شهری از مسیرهای برنامهمحور برای ترقی فرهنگ ایمنی شهری او گفت: ما قول میدهیم که مدیریت شهری پای کار باشد. هر جا که ملزوم باشد، همراهی میکنیم. فقط به شرط آنکه برنامه دقیق، مستند و قابل پیگیری وجود داشته باشد.
سردار خروش رئیس مرکز نظارت همگانی سامانه ۱۹۷ فراجا در نشست کارگروه تشکلهای حوزه سلامت که با محوریت تأثیرات انضباط ترافیکی بر سلامت روان جامعه در ستاد سمنها برگزار شد، با اشاره به اهمیت نوشته او گفت: هرچند بنده کارشناس راهور نیستم و قرار می بود همکاران ما از پلیس راهور در این نشست وجود داشته باشند که به دلایلی موفق نشدند، اما با دقت به سابقه بیشتر از سه دهه خدمت در استانهای گوناگون سرزمین، آشنایی قابل توجهی با مسائل ترافیکی دارم.
سردار خروش با گفتن این که نزدیک به ۱۰ درصد از تخلفات رانندگی مربوط به حرکت نکردن بین خطوط است، افزود: این آمار از بین مجموع تخلفات ثبتشده در سرزمین رقم بالایی محسوب میشود و نشاندهنده ضعف فرهنگی در حرکت رانندگی ماست؛ موضوعی که بهدرستی در این جلسه به آن پرداخته شد و از این جهت، باید از دقت نظر برگزارکنندگان نشست تقدیر کرد.
وی با اشاره به تجارب کشورهای دیگر در حوزه نظم ترافیکی در ادامه گفت: در برخی کشورهای همسایه نیز تنها برای پرتاب تهسیگار از پنجره ماشین، جریمههای سنگینی در نظر گرفته میشود، چه برسد به تخلفاتی چون رانندگی خارج از خطوط تعیینشده. در کشورهایی همانند آلمان، مراعات خطوط رانندگی نهتنها الزام قانونی است بلکه فرهنگ عمومی نیز آن را پذیرفته است.
سردار خروش با اشاره به فرآیند نهادینه شدن فرهنگ بستن کمربند ایمنی در سرزمین، افزود:
وقتی برخی افراد بهجای بستن کمربند، تیشرتهایی با عکس کمربند ایمنی میپوشیدند تا از جریمه فرار کنند. اما با شراکت رسانه ملی، آموزش و پرورش، نخبگان و رسانهها، این حرکت اصلاح شد. امروز، بستن کمربند در ابتدای سوار شدن به ماشین، حتی قبل از روشنکردن کولر، به یک عادت روزمره تبدیل شده است.
وی با پافشاری بر این که مسئولیت فرهنگسازی فقطً بر مسئولیت پلیس نیست، او گفت: راه اندازی این چنین جلساتی گامی مثبت است، اما کافی نیست. اگر قرار باشد تحول فرهنگی رخ دهد، همه نهادها از آموزش و پرورش تا رسانهها و سازمانهای مردمنهاد باید پای کار همراه شوند. پلیس تنها بخشی از این زنجیره است و سلامت روان جامعه مستقیماً با انضباط اجتماعی از جمله انضباط ترافیکی در ربط است.
سردار خروش خاطرنشان کرد: آماری که همکارانم در اغاز این نشست برایم تهیه کردند نیز مؤید این مسئله است که تعداد بسیاری از عوامل تشکیل اختلال روانی و تنش در جامعه، به آشفتگیهای ترافیکی بازمیگردد؛ به این علت، نباید از تأثیر عمیق این قضیه بر سلامت روان غافل شویم.
سردار خروش با اراعه گزارش عمل های مرکز نظارت فراجا در حوزه انضباط ترافیکی و عرصه های شراکت و همکاری با تشکل های مردمی از آمادگی ۱۹۷ برای دریافت گزارش های نظارتی تشکل های مردمی به طور اختصاصی و پیگیری آنها خبر داد.
سردار خروش، در نشست تخصصی بازدید معضلات ترافیکی شهر تهران با پافشاری بر لزوم شراکت همهجانبه دستگاهها در مدیریت هوشمند ترافیک، او گفت: زیاد تر هنگامی ترافیک سنگین میشود، اولین سوالی که مردم میپرسند این است که “بعد پلیس کجاست؟ اما حقیقت این است که قسمت قابلتوجهی از مؤلفههای روانسازی ترافیک خارج از حوزه مسئولیت مستقیم پلیس قرار دارد.
وی با اشاره به آمارهای حاضر در حوزه کارکرد پلیس راهور افزود: نقش پلیس در نظمدهی ترافیکی بیبدیل است، اما هنگامی زیرساختهای شهری همانند چراغهای راهنمایی و تابلوها دچار نقص می باشند و دستگاههای دیگر به ماموریت های خود عمل نمیکنند، انتظار کارکرد کامل از پلیس، واقعبینانه نیست.
سردار خروش با اشاره به حالت ناهماهنگ پروژههای عمرانی شهری او گفت: بر پایه گزارشهای مرکز ۱۹۷، برخی سازمانها بدون هماهنگی کافی عمل به حفاری، لولهکشی یا اصلاحات شهری میکنند که همین نوشته خود به یکی از عوامل اختلال در ترافیک بدل شده است.
وی در ادامه به انتقاد از کیفیت اجرای برخی مطرحهای محدودیتزا همچون مطرح ترافیک و مطرح زوج و فرد پرداخت و افزود: ملزوم است در طراحی این محدودیتها نظر شهروندان بهصورت واقعی لحاظ شود. برخی مطرحها نهتنها کمکی به افت بار ترافیکی نمیکنند، بلکه نارضایتی عمومی تشکیل میکنند.
سردار خروش در قسمت فرد دیگر از سخنان خود به اهمیت فرهنگسازی در رانندگی اشاره کرد و افزود: یکی از عمل های مؤثر در این حوزه، اجرای مطرح همیار پلیس می بود. این که به کودک داخل ماشین جلیقهای بدهیم و به او آموزش دهیم تا در صورت تخلف پدر یا مادر، تذکر دهد، کاری کوچک اما مؤثر در عمقبخشی به انضباط ترافیکی خانوادهها است.
وی با پافشاری بر اهمیت نقش رسانهها و سیستم آموزشوپرورش در نهادینهسازی فرهنگ ترافیکی، افزود: باید از دوران کودکی، نظم، انضباط و مراعات قوانین بهصورت تربیتی نهادینه شود. نقش معلمان، اساتید دانشگاه، نخبگان و رسانهها در این مسیر زیاد حیاتی است.
سردار خروش در آخر، بر الزام برسی سلامت روانی و جسمی رانندگان پافشاری کرد و او گفت: هنگامی فرد در شرایط روانی یا جسمی نامناسب قرار دارد، نمیتواند بین خطوط براند و امنیت عمومی را تهدید میکند.
او گفت: از متولیان سلامت، بهاختصاصی در حوزه پزشکی و پیراپزشکی انتظار داریم در اجرای مطرحهای تست سلامت رانندگان جدیتر داخل عمل شوند. این چنین معتقدم همان گونه که برای تخلف نمره منفی تعریف شده، برای رانندگان قانونمدار نیز باید سازوکار نمره مثبت و تقدیر رسمی پیشبینی شود.
سرهنگ بهرامی نیز در این نشست از الزام شراکت مردمی بخصوص شراکت تشکل ها در حوزه های نظم و انضباط او گفت و از توانایی های موفق پلیس در فرهنگسازی با شراکت مردم و تشکل ها یاد کردند.
سرهنگ روزبه نیز در این نشست او گفت: تشکل های مردمی در حوزه ترافیک عرصه و نیاز عمومی برای فعالیت و شراکت را جدی بدانند و مدام روی شراکت فراجا برای حل مسائل این حوزه حساب کنند.
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
اخبار سلامتی
منبع