یکشنبه, خرداد ۱۸, ۱۴۰۴

ممنوعیت فعالیت خودروهای پلاک شهرستان در تهران_آفتاب شرق

مریم یزدانی
4 Min Read


به گزارش آفتاب شرق

وی با گفتن این که در آیین نامه های اجرایی تاکسیرانی نیز که مصوب ۱۳۷۴ هیئت وزیران است، نظارت بر کارکرد تاکسی و تاکسیرانان برعهده  شهرداری‌ها است، افزود: هنگامی به همه این قوانین نگاه می‌کنید،  می‌بینید که متولی حمل و نقل عمومی در شهر، شهرداری است؛ اما بنا به مصوبه دیگر هیئت وزیران در سنوات قبل، شرکت‌های هوشمند حمل و نقل مسافر از این قانون منفک خواهد شد و این شرکت‌ها زیر نظر قانون نظام صنفی می‌روال؛ فلذا اگر تخلفی هم در خصوص راننده‌ها یا خودروهای زیرنظر این شرکت‌ها مشاهده شود؛  شهرداری فقط به گفتن رابط می‌تواند  به اتحادیه کسب و کارها گزارش دهد و رسیدگی به تخلقات این خودروها نیز ذیل قوانین شهرداری تهران نیست،  یعنی در یک نگاه دیگر شهرداری امکان یا ابزار قانونی برای برخورد با تخلفات رانندگان که در شرکت‌های حمل و نقل مسافر هوشمند و فعالیت می‌کنند، را ندارد.

مالکی با پافشاری بر این که اگر قرار باشد که ساماندهی در رابطه مسافربرهای اینترنتی صورت گیرد؛ حتماً باید فعالیت و صلاحیت رانندگان خودروهایی که در این شرکت ها خدمات اراعه خواهند داد توسط سازمان‌های تاکسیرانی در سرزمین صورت بگیرد، افزود: دقت داشته باشید برای این که پروانه تاکسیرانی برای یک متقاضی صادر شود ضوابط زیاد سختگیرانه‌ای وجود دارد و حتی زمان زمان صدور پروانه تاکسیرانی دارای یک اعتبار محدودی است یعنی سپس از زمان وقتی باید این فرآیندها مجدد طی شود و همه این فرآیندها  به جهت این‌ است که  قانونگذار برای نگه داری امنیت مسافران در زمان منفعت گیری از زادگاه حمل و نقل عمومی دارد، حساسیت اختصاصی‌ای دارد.

عدم دسترسی شهرداری تهران به سامانه نظارتی بر کارکرد شرکت‌های اینترنت 

وی در رابطه نظارت سازمان تاکسیرانی بر فعالیت مسافربرهای اینترنتی با اشاره به عدم دسترسی شهرداری تهران به سامانه سماس( سامانه مشترک اطاعات سفر)  افزود: سماس؛ سامانه نظارتی بر کارکرد شرکت‌های اینترنت هست؛ اما عملاً سازمان تاکسیرانی دسترسی به این سامانه را ندارد و اگر خواست اطلاعات را داشته باشیم؛  اطلاعات به طور تدریجی و آفلاین  در اختیار گذاشته می شود و  در حالی که  نظارت؛ باید نظارت لحظه‌ای با دسترسی مستقیم و برخط باشد.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در ادامه گفت: بر پایه دستورالعمل‌های شرکتهای مسافربری اینترنتی آنها موظف می باشند که نسبت به تجهیز خوردو به آرم و علایم ممیزه عمل کنند؛ اما می بینید که همه خودروهای فعال به آرم و علایم ممیزه مجهیز نیستند و این چنین فعالیت خودروهای پلاک شهرستان در تهران ممنوع است؛ اما می بینید که این نوع خودروها در ناوگان تاکسی‌های اینترنتی فعالیت می‌کنند و اگر این دو مورد از سوی مسافربرهای اینترنتی مراعات شود قسمت بسیاری از مشکلات حل می شود.

او گفت: اگر همه این اتفاقات اگر بیوفتد قطعاً ساماندهی  مد نظر قانونگذار و مسئولان صورت خواهد گرفت و یعنی همانطور که ما بر تاکسی‌ها و تاکسیران نظارت می‌کنیم  بر حوزه فعالیت  شرکت‌های اینترنتی نیز خواهیم داشت و امیدواریم خدمات این شرکت‌ها ذیل فعالیت شهرداری ها باشد تا بتوانیم بر فعالیت آنها نظارت داشته باشیم.

مالکی پافشاری کرد: از همه شهروندان خواست می‌کنیم به جهت نگه داری امنیت از خودروهای دارای علائم ممیزه و دارای کیو-آر کد تاکسیرانی منفعت گیری کنند و اگر در یک تاکسی سوار شوند و اسکن آن قابل منفعت گیری نبوده است، این مورد را به سامانه ۱۳۷ خبر رسانی کنند. درخصوص تاکسیرانان شرایط زیاد سخت گیرانه‌ای برای صدور پروانه تاکسیرانی مورد نظر قانون گذار و سازمان تاکسیرانی است. 

دسته بندی مطالب
اخبار سلامتی

اخبار اجتماعی

سریعترین موتور جستجوگر خبر پارسی – اخبار لحظه به لحظه از معتبرترین خبرگزاری های پارسی زبان در آفتاب شرق

اخبار ورزشی

فرهنگ وهنر

اخبار تکنولوژی

کسب وکار

Share This Article