به گزارش آفتاب شرق
فروش خودروهای گروه خودروسازی بریتانیایی جگوار لندرور (موسوم به JLR) در پی عکس العملهای منفی گسترده مخاطبان به تحول نام تجاری، در ماه قبل میلادی ۹۸ درصد افت یافته و به تنها ۴۹ ماشین رسیده است. در همین جهت جگوار ۵۰۰ نیرو را تعدیل میکند.
تحول برند جگوار در سال قبل که یک کمپین با رویکردی متفاوت و بر پایه ایدههای پسامدرن می بود، با عکس العمل شدید و منفی مخاطبان روبه رو شد. در نتیجه عکس العمل منفی مصرفکنندگان، فروش این برند به شدت افت یافت. جبههگیری مصرفکنندگان در روبه رو با برند تازه جگوار و افت شدید تقاضا، با اعمال تعرفههای تازه واردات ماشین توسط «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا همراه شده و اوضاع جگوار لندرور را بدتر از هر زمان فرد دیگر کرده است.
چرا جگوار لندرور تعدیل نیرو میکند؟
به گزارش روزنامه بریتانیایی سان، نزدیک به ۱.۵ درصد از نیروی کار جگوار لندرور تحت تأثیر تعدیل قرار خواهند گرفت. قسمت عمده سهام این خودروساز بریتانیایی، اکنون در اختیار گروه هندی تاتاموتورز قرار دارد. تعرفههای اعمال شده بر موتورهای ساخت بریتانیا که به ایالات متحده صادر خواهد شد، تأثیر مستقیمی بر سود این گروه گذاشته است. بااینحال تحول برند و تلاش برای تشکیل عکس تازه، با اهمیت ترین علت تعدیل نیرو در گروه جگوار لندرور است.
نوامبر سال قبل، جگوار یک کمپین تبلیغاتی پر زرق و برق به راه انداخت. این کمپین که شامل تصاویری تازه از برند جگوار می بود، خشم عمومی را برانگیخت. مدتی سپس نیز خودرویی مفهومی به نام جگوار تایپ ۰۰ معارفه شد. این ماشین که یک گرندتور صورتی رنگ با لوگو تازه می بود، مورد انتقاد شدید مصرفکنندگان قرار گرفت. حتی «ایلان ماسک» نیز از تحول برند و رویه جگوار انتقاد کرد. ماسک در پلتفرم X به طعنه از جگوار سوال کرد: «آیا شما ماشین میفروشید؟»

فروش جگوار در اروپا بعد از این تحول برند ناموفق، به شدت افت یافت. مطابق دادههای انجمن تولیدکنندگان ماشین اروپا، جگوار تنها ۴۹ دستگاه ماشین در آوریل ۲۰۲۵ به فروش رسانده است. این رقم در سال قبل، ۱۹۶۱ دستگاه می بود. فروش جهانی جگوار ۷۵.۱ درصد افت یافته است. بااینحال جگوار اصرار دارد که تحول برند هیچ ارتباطی با افت شدید فروش این برند ندارد.
مدیرانی که به خواب غفلت فرو رفتهاند
به نظر میرسد مدیران جگوار خود را به خواب زدهاند و تصمیم ندارند در برابر عکس العمل منفی مصرفکنندگان، تغییری در رویه کاری خود تشکیل کنند. سایتهای تولیدی جگوار در کاونتری، سولیهال و نزدیکی ولورهمپتون قرار دارد. بعد از وضع تعرفههای تازه توسط دولت ترامپ، ارسال محمولههای جگوار به ایالاتمتحده در ماه آوریل متوقف شده است. رقم خردهفروشی و عمدهفروشی خودروهای جگوار نیز در قیاس با سال قبل رو به افت گذاشته است.

مدیران جگوار هم چنان بر تصمیم خود برای توقف تشکیل مدلهای پرچمدار بنزینی اصرار دارند. سال قبل مدیران اجرایی این شرکت تصمیم گرفتند تشکیل مدلهایی ازجمله XE ،XF ،F-Type و این چنین E-Pace و I-Pace EVs را متوقف کنند. در واقع تنها جگوار F-Pace تا سال ۲۰۲۶ به تشکیل خواهد رسید. مدیران جگوار تصمیم گرفتهاند تا از سال ۲۰۲۶، بهگفتن یک برند همهبرقی فعالیت خود را اغاز کنند و خودروهای لوکس الکتریکی با لوگو تازه به تشکیل برسانند.
«رادون گلاور»، مدیرعامل جگوار لندرور، سال قبل از این تصمیم به شدت دفاع کرد. او به نشریه فایننشال تایمز حرف های می بود: «اگر ما به همان روشی که همه بازی میکنند، بازی کنیم، غرق خواهیم شد». بااینحال به نظر میرسد روش متفاوت جگوار لندرور در شنا کردن، این برند صاحبنام بریتانیایی را سریعتر از سایرین به کام مرگ میکشاند.
دسته بندی مطالب
اخبار سلامتی