[ad_1]
به گزارش آفتاب شرق
دادگاهی در آلمان بهطور رسمی اظهار کرده است که اپل نمیتواند ادعا کند اپل واچ از نظر آلودگیهای کربنی کاملاً خنثی است.
بر پایه گزارشها، این تصمیم درحالی گرفته شده که تبلیغات اپل از همان ابتدا بهعلت گمراهکننده بودن و بزرگنمایی، با اعتراض گسترده فعالان محیطزیست اروپایی روبه رو شده می بود. اکنون اپل امکان پذیر ناچار شود بهزودی محتوای تبلیغاتی خود را تحول دهد.
مخالفت دادگاه آلمان با ادعای محیطزیستی اپل واچ
اپل نخستینبار در سال ۲۰۲۳ همراه با معارفه اپل واچ سری ۹ مدعی شد این محصول از نظر آلودگیهای کربنی خنثی است. یعنی مقدار آلودگیهایی که از تشکیل اپل واچ انتشار میشود، با مقدار حذف کربن و پروژههای محیطزیستی این شرکت برابر است و در واقع این دو یکدیگر را خنثی میکنند. اما گروههای زیستمحیطی اروپا این ادعا را غیرواقعی دانستند و یک مؤسسه تحقیقاتی در چین نیز آن را نوعی «فریب اقلیمی» یا Climate-washing خواند.
مطابق گزارش رویترز، اکنون دادگاه منطقهای فرانکفورت ادعای اپل را بیمبنا دانسته و آن را خلاف قوانین رقابتی معارفه کرده است. نقطه مهم اختلاف مربوط به پروژهای در پاراگوئه است که اپل آن را برای جبران انتشار کردن کربن معارفه کرده می بود. این پروژه شامل کاشت درخت اکالیپتوس روی زمینهای اجارهای است، اما دادگاه اظهار کرده آینده این چنین طرحی ضمانتشده نیست، چون ۷۵ درصد از زمینها فقط تا سال ۲۰۲۹ تحت اجاره اپل قرار دارد و هیچ تضمینی برای ادامه این پروژه بعد از این تاریخ وجود ندارد.
شکایت علیه اپل توسط سازمان محیطزیستی Deutsche Umwelthilfe (DUH) یا همان «عمل زیستمحیطی آلمان» نقل شد. این سازمان رأی دادگاه را موفقیتی مهم در مبارزه با سبزشویی میداند. مدیر اجرایی DUH، «یورگن رش»، تصریح کرد که اپل با تبلیغ ساعتهای خود بهگفتن محصولاتی دارای تراز کربن خنثی، عکس نادرستی به مصرفکنندگان اراعه میدهد و این وعده بر پایه طرحی بی فایده برای جبران آلودگیهای کربنی ساخته شده است.
در عکس العمل، اپل به AppleInsider اظهار کرده که با حکم دادگاه ناموافق است. سخنگوی اپل پافشاری دارد که محصولات کربن خنثی نتیجه نوآوری در انرژی پاک، طراحی کمکربن و اندوختهگذاری در پروژههای طبیعتمحور می باشند و این کوششها در راستای اهداف اتحادیه اروپا و استراتژی اقلیمی آلمان انجام خواهد شد. اپل این چنین هشدار داده که عمل DUH میتواند انگیزه شرکتها برای عمل واقعی در حوزه اقلیم را افت دهد.
اپل هم چنان بر مقصد نهایی خود یعنی رسیدن به کربن خنثی در کل زنجیره فراهم تا سال ۲۰۳۰ پافشاری دارد و اظهار کرده که تمرکز مهم شرکت افت انتشار کردن کربن از طریق نوآوری در انرژی پاک و طراحی کمکربن خواهد می بود.
اکنون اشکار نیست که اپل باید پیش از برگزاری دادگاه تجدیدنظر، تبلیغات اپل واچ در آلمان را تحول دهد یا خیر. این حکم بخشی از پروندههای حقوقی گستردهتری است که علیه ادعاهای زیستمحیطی اپل نقل شدهاند. تازه ترین مورد، شکایتی است که در فوریه ۲۰۲۵ در ایالت کالیفرنیا توسط هفت کاربر اپل واچ سری ۹، اپل واچ SE و اپل واچ اولترا ۲ ثبت شده می بود.
دسته بندی مطالب
اخبار سلامتی
[ad_2]
