[ad_1]
به گزارش آفتاب شرق
OpenAI در تحقیق تازه خود ۱.۵ میلیون مکالمه را بازدید کرده است تا عادات و الگوهای منفعت گیری کاربران ChatGPT را نشان دهد. این تحقیق با همکاری یک اقتصاددان از دانشگاه هاروارد انجام شده است و تصویری ناموافق تعداد بسیاری از تصورات رایج از نحوه تعامل انسان با این چتبات هوش مصنوعی اراعه میدهد.
به گزارش Gizmodo، برخلاف این باور که تعداد بسیاری از افراد به طور پنهانی درحال درددلکردن با هوش مصنوعی می باشند، این مطالعه مشخص می کند که منفعت گیری از ChatGPT عمدتاً حول محور ماموریت های عملی و کاری متمرکز است و موضوعاتی همانند روابط عاطفی و تأملات شخصی فقط قسمت زیاد کوچکی از مکالمات را راه اندازی خواهند داد.
کاربران ChatGPT چه افرادی می باشند و از چتبات چه میخواهند؟
این تحقیق که آخرین دادههای آن مربوط به ژوئیه ۲۰۲۵ است، مشخص می کند که جامعه کاربران ChatGPT در زمان تازه تغییرات قابل توجهی داشته است. در روزهای اولیه اراعه این چتبات، کاربران آن عمدتاً مرد بودند، اکنون شکاف جنسیتی معکوس شده است و بیشتر از نیمی از کاربران نامهای زنانه دارند. این چنین این پلتفرم به شدت در بین جوانان محبوب است و نزدیک به نیمی از کل کاربران زیر ۲۶ سال سن دارند.
اما این کاربران از ChatGPT چه میخواهند؟ نزدیک به ۷۸ درصد از همه مکالمات در سه دسته مهم قرار میگیرند:
- دسته اول «راهنمایی عملی»: این دسته که محبوبترین کاربرد است، شامل مواردی همانند تدریس، مشاوره برای انجام کارها و ایدهپردازی میشود.
- دسته دوم «نوشتن»: با تعلق ۴۲ درصد از کل مطلبهای مرتبط با کار، نوشتن با اختلاف محبوبترین کاربرد کاری ChatGPT است. این مورد شامل تهیه پیشنویس ایمیلها، اسناد، ویرایش و ترجمه متنها میشود.
- دسته سوم «جستجوی اطلاعات»: که در آن کاربران از چتبات به گفتن جایگزینی برای موتورهای جستجوی سنتی منفعت میبرند.
این تحقیق این چنین تصورات رایج را زیر سوال میبرد؛ با وجود همه او گفت و گوها درمورد جایگزینی برنامهنویسان توسط هوش مصنوعی، این تحقیق مشخص می کند که فقط ۴.۲ درصد از مکالماتی که بازدید شده، به برنامهنویسی و کدنویسی تعلق داشته است.
این چنین با وجود گزارشها درمورد شکلگیری روابط عاطفی کاربران با چتباتها، این مطالعه مشخص می کند که فقط ۱.۹ درصد از مکالمات به روابط و تأملات شخصی مربوط بوده است و فقط در ۱ درصد از گفتگوها، کاربران احساسات خود را به هوش مصنوعی ابراز کردهاند. این آمار با یافتههای دیگر تحقیقات که مشخص می کند یک سوم نوجوانان از چتباتها برای تعامل های اجتماعی منفعت گیری میکنند، در تضاد است.

یکی دیگر از یافتههای این تحقیق، تحول جهت منفعت گیری از ChatGPT از محیط کار به زندگی شخصی است. در ژوئن ۲۰۲۴ نزدیک به ۴۷ درصد از تعامل های با این چتبات مرتبط با کار می بود، اما این رقم اکنون به تنها ۲۷ درصد افت یافته است. در روبه رو، منفعت گیریهای غیرکاری از ۵۳ درصد به ۷۳ درصد جهش کرده است.
درنهایت، یک مسئله مهم را باید ذکر کنیم؛ OpenAI برای دستهبندی همه ۱.۵ میلیون مکالمه و تعیین نوشته آنها از خود هوش مصنوعی منفعت گیری کرده است. این نوشته امکان پذیر دقت و بیطرفی این دستهبندیها را مخدوش کند.
دسته بندی مطالب
اخبار سلامتی
[ad_2]
