به گزارش آفتاب شرق
بازار ماشین ایران از مدتی پیش، داخل حالت گره کور شده است. مصرفکنندگان با افتاراعه ماشین روبه رو می باشند و حتی در یافتن اتومبیل مورد نظر خود بین تعداد محدودی مدل، با مشکل مواجه می باشند. سیاستهای گوناگون مدیریت اراعه و تقاضا ماشین که طی سالیان تازه اجرا شد نیز علتبدبینی مشتریان شده است. بهگفتن مثال تعداد بسیاری از خریداران خودروهای داخلی سایپا یا خودروهای وارداتی شرکتهای گوناگون، زمانها است در صف تحویل ماشین می باشند. عوامل مختلفی همچون حالت نامساعد اقتصادی، افت قوت خرید مردم و اتفاقات سیاسی، خرید ماشین را به یک چالش بزرگ تبدیل کردهاند.
قولهای واردات و حقیقتهای بازار
واردات ماشین از سال ۱۴۰۱ بهصورت آرام، اغاز شد. مقصد از این تصمیم، شکستن انحصار بازار و تشکیل رقابت بین خودروهای داخلی و وارداتی می بود. بااینحال در سال ۱۴۰۴، پروسه واردات ماشین با مانع ها بسیاری مواجه شده است. دولت، مجلس و نهادهای قانونی همچون دیوان عدل اداری از ابتدای امسال در حوزه تعرفه واردات ماشین با یکدیگر در او گفت و گو می باشند.
تأخیرهای طویل در ثبتخواست، روال پیچیده واردات ماشین و مشکلات تخصیص ارز، علتبیثباتی قیمت در بازار ماشین وارداتی و این چنین تشکیل ابهام برای آینده شدهاند. بازار خودروهای وارداتی هم چنان نیاز به خودروهای بیشتری دارد تا به نقطه سکون و اسایش برسد. تشکیل اسایش در بازار خودروهای وارداتی، تأثیر مستقیم بر بازار خودروهای مونتاژی و داخلی خواهد گذاشت.
تحول شرایط اراعه خودروهای مونتاژی
حالت اراعه خودروهای مونتاژی نیز طی ماههای تازه نیز بهتر از خودروهای وارداتی نبوده است. این خودروها که وقتی با اقساط طویلزمان و تحویل سریع در اختیار مشتریان قرار میگرفتند، اکنون با پیشفروشهای چندماهه و با قیمت غیرقطعی اراعه خواهد شد. افزایش قیمت این خودروها و این چنین طویل شدن تحویل خودروهای مونتاژی، علتایجاد حباب قیمتی در بازار شده است. این چرخه علتشده است تا عدهای با مقصد سوداگری داخل این بازار شوند.
وجود دولت در بازار ماشین
با وجود آنکه تعداد بسیاری از خودروسازان و واردکنندگان بهگفتن شرکتهای خصوصی شناخته خواهد شد، دولت هم چنان کنترل بازار ماشین را در اختیار دارد. قیمتگذاری با نرخ دولتی، تحول تعرفه واردات و تخصیص ارز، اهرمهای دولت برای کنترل بازار می باشند.

به گفتن برخی تولیدکنندگان، این اهرمها علتشدهاند تا قسمت رقابتی بازار تضعیف شود. تولیدکنندگان ماشین در داخل سرزمین مدام از سیاستهای دولت انتقاد میکنند و آنها را دلیلی برای زیاندهی خود و افت اراعه ماشین در بازار میدانند.
سناریوهای آینده بازار ماشین
فشارهای خارجی بر صنایع خودروسازی و واردکنندگان ماشین، علتمیشود تا هزینه ورود خودروهای خارجی یا ساخت ماشین تازه برای شرکتهای داخلی افزایش یابد.

برای آنکه بازار ماشین از این گره کور خارج شود، نیاز است تا اندوختهگذاری بزرگی در قسمت تشکیل داخلی انجام شود و از نظر دیگر تعرفههای واردات ماشین نیز اصلاح شوند. در این صورت بازار ماشین ایران به مرحله ارامش و اسایش خواهد رسید و یقیناً سود مهم فعالیت در این بازار نصیب واردکنندگان یا تولیدکنندگان ماشین میشود.
دسته بندی مطالب
اخبار سلامتی
