‌۹۸ درصد شرکت‌ها تا این مدت هیچ سودی از هوش مصنوعی نبرده‌اند_آفتاب شرق

مریم یزدانی
3 Min Read


به گزارش آفتاب شرق

در چند سال تازه ناظر این بودیم که مدیران شرکت‌های دره سیلیکون وعده خواهند داد هوش مصنوعی منفعت‌وری و سودآور را افزایش خواهد داد و جهان را منقلب خواهد کرد؛ اما حقیقت چیز فرد دیگر مشخص می کند. گزارش تازه مؤسسه KPMG مشخص می کند که اکثریت قریب‌به‌اتفاق شرکت‌هایی که به سراغ هوش مصنوعی رفته‌اند، تا این مدت نتوانسته‌اند از آن پول دربیاورند.

مطابق یافته‌های نظرسنجی KPMG از ۷۵۳ کسب‌وکار گوناگون، فقط ۲ درصد از شرکت‌ها اظهار کرده‌اند که اندوخته‌گذاری‌هایشان در هوش مصنوعی مولد به سوددهی رسیده است. این آمار وقتی دلنشین‌تر می‌شود که بدانید اکثر همین ۲ درصدِ موفق نیز شرکت‌های غول‌پیکری می باشند که درآمد سالانه بالای ۱ میلیارد دلار دارند.

علت مهم این عدم سوددهی، تعلل بیش‌ازحد شرکت‌ها در مرحله آزمون و اشتباه است. تعداد بسیاری از سازمان‌ها تا این مدت هوش مصنوعی را به‌طور کامل در کارهای گوناگون خود ادغام نکرده‌اند و فقطً مشغول توانایی‌کردن ابزارها می باشند.

عدم سودآوری هوش مصنوعی در اکثر شرکت‌ها

تضاد عجیبی در آمارها وجود دارد؛ ۹۳ درصد سازمان‌ها از هوش مصنوعی منفعت گیری می‌کنند، اما سود مالی نمی‌برند. از این آمار، ۳۱ درصد فقط این فناوری را در عملیات‌های مهم ادغام کرده‌اند. به همی علت، کارشناسان می‌گویند فقط خرید اشتراک ChatGPT یا منفعت گیری از ابزارهای تشکیل عکس، به معنی افزایش درآمد یا افت هزینه‌های عملیاتی نیست.

یقیناً رهبران کسب‌وکارها اعتقاد دارند که این یک بازی طویل‌زمان است. اکثر مدیران (نزدیک به ۶۱ درصد) انتظار دارند که بین ۱ تا ۵ سال آینده، نتایج ملموس مالی را مشاهده کنند. «استفانی تریل» (Stephanie Terrill)، از مدیران ارشد KPMG کانادا، هشدار می‌دهد که با وجود نبوده است سود آنی، توقف اندوخته‌گذاری خطرناک است. او می‌گوید: «انتظار کشیدن برای دیدن قیمت آنی، واقع‌بینانه نیست. شرکت‌ها برای نگه داری رقابت‌پذیری اقتصادی باید شدت پیاده‌سازی هوش مصنوعی در عملیات مهم خود را بالا ببرند.»

این چنین یکی از مشکلات مهم این است که شرکت‌ها نمی‌دانند چطور بازدهی هوش مصنوعی را اندازه بگیرند. آیا باید فقط به پول نقد نگاه کرد؟ کارشناسان نظر می‌کنند که برای فهمیدن درست نرخ برگشت اندوخته (ROI) باید معیارهای استراتژیک و کیفی را هم در نظر گرفت:

  1. هوش مصنوعی چه مقدار تصمیمات مدیران را دقیق‌تر کرده است؟
  2. آیا کارها سریع تر و راحت‌تر انجام می‌شود؟
  3. آیا خدمات بهتر تبدیل رضایت زیاد تر شده است؟

به این علت، تمرکز صرف بر افت هزینه‌ها یا افزایش فروش مستقیم، عکس کاملی از قیمت هوش مصنوعی اراعه نمی‌دهد.

دسته بندی مطالب
اخبار سلامتی

اخبار اجتماعی

سریعترین موتور جستجوگر خبر پارسی – اخبار لحظه به لحظه از معتبرترین خبرگزاری های پارسی زبان در آفتاب شرق

اخبار ورزشی

فرهنگ وهنر

اخبار تکنولوژی

کسب وکار

TAGGED:
Share This Article