به گزارش آفتاب شرق
یک قاضی در کالیفرنیا حکم داده که تسلا مشتریان را درمورد توانمندیهای رانندگی خودکار خودروهایش گمراه کرده است. انگارً منفعت گیری از عبارات «Autopilot» و «Full Self-Driving» یا «رانندگی کاملاً خودکار» برای توصیف سیستمهای پشتیبانیراننده، نادرست و خلاف قانون ایالتی برداشت شده است.
بهجستوجو این تصمیم، اداره وسایل نقلیه موتوری کالیفرنیا (DMV) هشدار داد که اگر تسلا در بازاریابی این فناوریها اصلاحات ملزوم را انجام ندهد، فروش خودروهایش در بزرگترین بازار آمریکا در ابتدا برای زمان ۳۰ روز متوقف خواهد شد.
این عمل امکان پذیر شامل تحول نام نرمافزارهای پشتیبانیراننده تسلا باشد، چون این فناوریها برخلاف سیستمهای روبوتاکسی شرکتهایی همانند Waymo، به دقت کامل راننده نیاز دارند و قادر به رانندگی جدا گانه نیستند.
حکم قاضی کالیفرنیا درمورد تبلیغات فریبنده خودروهای خودران تسلا
مطابق گزارشها، این حکم بعد از آن صادر شد که DMV از یک قاضی خواسته می بود روشهای تبلیغاتی تسلا را بازدید و تعیین کند که آیا تعلیق مجوزهای این شرکت توجیه دارد یا خیر. این اداره اظهار کرده که تسلا سالها است اطلاعات نادرست و گمراهکننده درمورد سیستمهای خودران خود اراعه و اینطور القا کرده که خودروهایش توانایی رانندگی کاملاً جدا گانه دارند، درحالیکه هیچگاه این چنین قابلیتی نداشتهاند. تسلا یقیناً این ادعا را رد و پافشاری کرده که مدام به رانندگان حرف های است که نمی توانند بهطور کامل روی ماشین برای رانندگی خودکار حساب کنند.
قاضی اکنون پیشنهاد کرده فروش تسلا در کالیفرنیا به زمان ۳۰ روز تعلیق شود، چون تبلیغات حوالی Autopilot و Full Self-Driving علتگمراهی مصرفکنندگان شده است. پرونده از سال ۲۰۲۲ در جریان بوده و DMV پیشتر این شرکت خودروسازی را به منفعت گیری از زبان فریبنده برای نمایش توانایی خودران سطح ۵ متهم کرده می بود. در جواب، تسلا عبارت «Supervised» را به نام Full Self-Driving اضافه کرد تا دقت راننده به نظارت دائمی جلب شود.
بااینحال، DMV تصمیم گرفته که مجوز تشکیل تسلا را تعلیق نکند تا از تعطیلی پرهزینه کارخانهها در شرایط دشوار بازار خودروهای برقی جلوگیری شود، چون این صنعت بعد از حذف مشوقهای مالیاتی با افت تقاضا روبه رو است. «استیو گوردون»، مدیر DMV کالیفرنیا، میگوید: «ما از تسلا میخواهیم همانند دیگر بازارها، خودروها را بهدرستی تبلیغ کند.» توقف فروش در کالیفرنیا میتواند ضربه سنگینی به تسلا داخل کند، چون این ایالت تقریباً یکسوم فروش شرکت در آمریکا را شامل میشود و تنها کارخانه تشکیل مدلهای S و X در شهر فرمانت قرار دارد که مدلهای ۳ و Y نیز در آن ساخته خواهد شد. تسلا اکنون ۹۰ روز زمان دارد تا تبلیغات خود را اصلاح کند، در غیر این صورت فروش و تشکیل محصولاتش در ایالت کالیفرنیا معلق خواهد شد.
دسته بندی مطالب
اخبار سلامتی
