به گزارش آفتاب شرق
شصت سال بعد از راهاندازی صنعت ماشین ایران، بالاخره گمان و گمانهای حوزه ایمنی ماشین در این صنعت به آخر رسید. روز قبل نخستین مرکز آزمونهای ایمنی و کیفیت ماشین موسوم به AQS در ایران افتتاح شد؛ مرکزی که تحت گفتن قسمت تست تصادف ماشین شناخته میشود.
با افتتاح این مرکز، ایران به یکی از ۱۲ کشوری تبدیل میشود که فناوریهای پیشرفته تست تصادف را در اختیار دارد. مرکز AQS ایران در فضایی به وسعت ۲۶ هزار مربع با اندوختهگذاری سه هزار میلیارد تومانی ساخته شده است. این مرکز میتواند نیاز به تست خودروهای داخلی در مراکز ایمنی اروپا و چین را از بین ببرد. در این مراسم، مرکز AQS با وجود «فرزانه صادق مالواجرد»، وزیر راه و شهرسازی، «محمدرضا عارف»، معاون اول رییس جمهور و «سید محمد اتابک»، وزیر صمت، بهصورت رسمی کار خود را اغاز کرد.
تجهیزاتی که با جان انسانها خرید وفروش نمیکنند
بزرگترین نقطه قوت مراکز AQS، دوربینهایی است که تصاویر را با ۱۰۰ هزار فریم بر ثانیه ثبت میکنند. در این مراکز از آدمکهای تست یا Dummy برای سنجش ایمنی خودروها منفعت گیری میشود. این چنین تجهیزاتی را در مراکز ایمنی اروپا (یورو انکپ)، انکپ استرالیا و انکپ چین دیده بودهایم.
فونیکس F7 پرومکس، اولین داوطلب تست تصادف ماشین
در مراسم افتتاحیه مرکز تست تصادف ماشین ایران، نخستین اتومبیل تشکیل داخل نیز مورد بازدید ایمنی قرار گرفت. این ماشین، فونیکس F7 پرومکس می بود که تست پیروزی آمیزی را پشت سر گذاشت. بعد از برخورد این ماشین با مانع، ساختار کابین آن نگه داری شد و ستون A ماشین بدون تحول باقی ماند.
چالشها: از تحریم تجهیزات تا سکوت خودروهای داخلی
با وجود پیروزی در راهاندازی نخستین مرکز تست تصادف ماشین و انجام اولین تست یک ماشین صفرکیلومتر مونتاژی، چند سوال هم چنان وجود دارد. چرا خودروهای داخلی پر تیراژ از محصولات سایپا و ایرانماشین در این تست شرکت نداشتند؟ به نظر میرسد خودروسازان جاده مخصوص تا این مدت جسارت ملزوم برای سنجش ایمنی محصولات خود را ندارند.

نوشته دیگر به ادامه کار مرکز AQS مربوط میشود. نگهداری این مرکز و خرید تجهیزات مصرفی همچون آدمکهای تست به هزینه بالایی نیاز دارد. آیا در شرایط تحریم، این مرکز میتواند هم چنان به فعالیت خود ادامه دهد یا آنکه بعد از مدتی، ناظر افت فعالیت آن خواهیم می بود؟
دسته بندی مطالب
اخبار سلامتی
