در نظر لایحه بودجه ۱۴۰۳ از سوی مجلس این چنین آمده که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است با همکاری چند وزارتخانه دیگر، ازعرضهکنندگان انواع بازیهای خارجی مالیات بگیرد. مرکز پژوهشهای مجلس نیز با اصرار بر این که در عرصه بازیهای بومی ضعف داریم نظر داد، باید واردکنندگان بازیهای قابل نصب در رایانه، تلفنهای همراه و کنسول بازی را شناسایی و در اختیار سازمان امور مالیاتی سرزمین قرار گیرد و این سازمان عوارضی معادل ۱۰ درصد قیمت فروش را تا سقف ۱۰ هزار میلیارد ریال اخذ و بهحساب درآمد عمومی نزد خزانهداری کل سرزمین واریز نماید. این سخن بگویید در حالی نقل میبشود که سهم قابل توجهی از بازار بازیهای خارجی در ایران یا قاچاق بوده یا خریداران به طور آنلاین آنها را خریداری میکنند.
مرکز پژوهشها مجلس سلسله پیشنهاداتی برای لایحه بودجه ۱۴۰۳ انتشار کرده است که یکی از آنها به مسائل وزارت ارشاد مرتبط است. مرکز پژوهشها در این راستا پیشنهاداتی برای افزایش بودجه از طریق دریافت عوارض و مالیات در حوزه تولیدات بازیهای بومی اراعه داده است.
در ادامه آمده است، صد درصد مبالغ اخذ شده از اراعهکنندگان بازیهای خارجی در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (بنیاد ملی بازیهای رایانهای) قرار میگیرد تا صرف حمایتاز گسترش بازیهای تشکیل داخل بشود. دولت مکلف است علاوهبر عوارض دریافتی برای واردات کالاها و محصولات فرهنگی، تا چهار درصد به تعرفه این کالاها و محصولات بیفزاید و بعد از دریافت مجموع عوارض، منبع های را به حساب درآمد عمومی نزد خزانهداری کل سرزمین واریز نماید. در آخر درآمد حاصل شده به منظور تشکیل بازیهای دیجیتالی بومی و محتوای نمایشی و حمایتاز صنایع دستی هزینه میبشود.
سهم بازیهای بومی در کنسولهای بازی دو درصد است
مرکز پژوهشها اظهار کرده است، همچنان علیرغم رشد اندوختهگذاری داخلی در حوزه بازیهای ویدیویی، بازار در تسخیر تولیدکنندگان خارجی است: «اکنون سهم بازیها بومی ۸/۴۲ درصد بوده است و به طور دقیقتر سهم بازیها بومی در بازیها موبایلی ۴۰ درصد، در بازیهای رایانهای ۳ درصد و در بازیهای کنسولی ۲/۰ درصد بوده است؛ این چنین علیرغم رشد اندوختهگذاری داخلی و در این حوزه هم چنان بازار داخلی به تسخیر محصولات خارجی است.»

این مرکز میافزاید: «مطابق آمارهای انتشار شده در سال ۱۴۰۰ مجموع هزینهکرد بازیکنان ایرانی برای سختافزار و نرمافزار بازیهای دیجیتال برابر ۱۹۲۷۹ میلیارد تومان بوده است؛ که از این بین سهم بازار سختافزار مبلغ ۱۶۷۰۰ میلیارد تومان و سهم بازار نرمافراز مبلغ ۲۶۱۲ میلیارد تومان تخمین زده شده است.»
دریافت این چنین عوارضی مربوط به تصمیم مرکز ملی فضای مجازی است که این مرکز از سال ۱۳۹۷ در راستای تعریف قانون بودجه، مصوبهای را تصویب کرد که در آن عبارت «دستورالعمل اجرایی دریافت ۱۰ درصد از درآمدهای حاصل از نشر و اراعه تجاری و رسمی بازیهای رایانهای خارجی» ذکر شده می بود.
در تازه ترین گزارش مرکز تحقیقات بازیهای دیجیتال (دایرک) و بنیاد ملی بازیهای رایانهای که از سالهای تازه نیز درحال اجراییشدن است. گیمرها در سال قبل ۴۵۶ میلیارد تومان براى خرید نرمافزار (بازى) هزینه کردهاند که از این مبلغ ۱۴ میلیارد تومان سهم بازىهاى کامپیوتری بومی (بازىهاى گسترشیافته یا بومىسازىشده توسط شرکتهاى داخلى) بوده است که رقمی کمتر از ۴ درصد را شکل میدهد. این آمار نشاندهنده این مسئله است که علیرغم گرفتن درصدی از درآمد اراعهکنندگان خارجی از سالهای پیش، هم چنان در حوزه بازیهای رایانهای بازار در دست ایران نیست.
منبع