شنبه, اردیبهشت ۲۰, ۱۴۰۴

خبر تازه درمورد حقوق بازنشستگان

مریم یزدانی
17 Min Read


حقوق بازنشستگان | بر پایه تمهیدات مجلس، در سال آینده، مصرف‌کنندگان در اقتصاد ایران باید یک درصد مالیات بیشتری روی قیمت‌افزوده پرداخت کنند تا حقوق بازنشستگانکشوری و لشکری، قدری ترمیم بشود. هر سرزمین به فکر رفاه و افزایش  است. هرساله اقداماتی برای افزایش حقوق بازنشستگان انجام می بشود. یکی از عوامل مهم در تعیین حقوق بازنشستگان، سابقه کاری آنهاست.در ادامه خبر تازه درمورد حقوق بازنشستگان را میخوانید.

سامانه صندوق بازنشستگی کشوری (cspf.ir) به منظور اراعه خدمات الکترونیکی به بازنشستگان کشوری، امکان مشاهده و دریافت احکام تازه را نیز فراهم کرده است.

مرحله های دریافت و مشاهده احکام تازه:

مراجعه به سامانه: به نشانی اینترنتی cspf.ir مراجعه کنید.

ورود به سامانه: با منفعت گیری از کد ملی و رمز عبور خود داخل سامانه شوید.

انتخاب گزینه “احکام”: از منوی سمت راست، گزینه “احکام” را انتخاب کنید.

انتخاب نوع حکم: در این قسمت می توانید نوع حکم مورد نظر خود (حکم تازه، حکم ترمیمی، حکم افزایش سنواتی و …) را انتخاب کنید.

مشاهده و دریافت حکم: بعد از انتخاب نوع حکم، می توانید حکم خود را مشاهده و در صورت تمایل دانلود و ذخیره کنید.

نکات مهم:

سریعترین موتور جستجوگر خبر پارسی – اخبار لحظه به لحظه از معتبرترین خبرگزاری های پارسی زبان در آفتاب شرق

برای مشاهده احکام تازه، می بایست به طور منظم به سامانه مراجعه کنید.

در صورت ابراز هرگونه مشکل در مشاهده یا دریافت حکم، می توانید با مرکز پاسخگویی صندوق بازنشستگی کشوری به شماره ۶۶۷۰۴۴۴۴ تماس حاصل فرمایید.

به منظور نگه داری امنیت اطلاعات خود، از به اشتراک گذاشتن رمز عبور خود با دیگران خودداری کنید.

مزایای منفعت گیری از سامانه cspf.ir:

دسترسی آسان و سریع به احکام تازه

امکان ذخیره و چاپ احکام

افت مراجعات حضوری به صندوق بازنشستگی

صرفه جویی در زمان و هزینه

علاوه بر مشاهده و دریافت احکام، سامانه cspf.ir خدمات فرد دیگر نیز به بازنشستگان کشوری اراعه می دهد:

مشاهده فیش حقوقی

ثبت خواست وام

مشاهده اسبق و مستمری

خواست گواهی کسر از حقوق

و …

با منفعت گیری از سامانه cspf.ir می توانید به طور آنلاین و غیرحضوری تعداد بسیاری از نیازهای خود را به گفتن بازنشسته کشوری رفع کنید.

امیدواریم این نوشته برای شما سودمند بوده باشد.

حقوق بازنشستگان ۱/۲۰۰/۰۰۰ تومان اضافه شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با افزایش ۲۰ درصدی حقوق صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و دیگر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی موافقت کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت صبح امروز شنبه هفتم بهمن ۱۴۰۲ و در جریان رسیدگی به نقل از کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در قسمت هزینه‌ای، با تصویب جزء ۱ بند الف تبصره ۱۵ این لایحه به شرح زیر موافقت کردند:

الف- در سال ۱۴۰۳ حقوق گروه‌های گوناگون حقوق بگیر در ماده (۱) قانون برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت و این چنین نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات، سازمان انرژی اتمی، کارکنان کشوری و لشکری، اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و قضات به شرح زیر افزایش می‌یابد:

۱- ضریب حقوق گروه‌های گوناگون حقوق بگیر و حقوق بازنشستگان، ماموریت بگیران، مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و دیگر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی به مقدار بیست درصد(۲۰%) افزایش می‌یابد.»

موافقت شورای نگهبان با مشابه‌سازی حقوق بازنشستگان

بعد از این کار، ۲۴ دیماه، سخنگوی شورای نگهبان نیز از موافقت شورای نگهبان با مشابه‌سازی حقوق بازنشستگان خبر داد و او گفت که «حکم برنامه هفتم درمورد مشابه سازی حقوق بازنشستگان خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد و ظرف ۳ سال، بازنشسته باید ۹۰ درصد حقوق شاغلان را دریافت کند.» مقدار ۹۰ درصد حقوق شاغل همتراز بدین صورت است این افزایش از سال ۱۴۰۳ در سال اول ۴۰ درصد و در سال های دوم و سوم هر سال ۳۰ درصد افزایش می یابد.

تامین‌بار مالی اجرای همسان‌سازی هرچند علتشد صندوقهای بازنشستگی دولتی نفس راحتی بکشند اما خیال برخی دیگر از صندوق‌ها همچون تامین‌اجتماعی که به طور سه‌جانبه‌گرایی اداره می‌بشود آرام نیست تا جایی که نمایندگان مجلس شورای اسلامی بندی از لایحه برنامه هفتم گسترش را که در آن وزارت تعاون مکلف می‌شد تا نسبت به مشابه‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی عمل کند را بدلیل دارا بودن ابهام و از بین بردن آن، به کمیسیون تلفیق ارجاع دادند.

بعد از این ماجرا حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۳ مجلس، از تصویب ۱۷۰ هزار میلیارد تومان برای مشابه سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در کمیسیون تلفیق مجلس خبر داد که بر پایه آن ۱۷۰ همت از بدهی‌های دولت به تامین اجتماعی توسط دولت پرداخت بشود و از آن محل، منبع های اجرای قانون همسان‌سازی برای مستمری‌بگیران و بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی تامین بشود.

این در حالیست که نباید فراموش کرد افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی توسط دولت و کارفرمایان تعیین می‌بشود و مجلس در این عرصه تعیین تکلیفی نمی کند لذا مجلس در این قسمت تنها یک سیاست گذاری را برای بازنشستگان تامین اجتماعی داشته و برای این مصوبه، منبع تعیین کرده است.

حقوق بازنشستگان

حقوق بازنشستگان | مشابه‌سازی برای این بازنشستگان قابلیت اجرا دارد؟

درخصوص نحوه اجرای مشابه‌سازی حقوق‌ها توسط سازمان تامین اجتماعی و تامین منبع های مالی آن، چالش‌های پیش روی سازمان و … با علی حیدری، کارشناس رفاه و تامین اجتماعی به او مباحثه نشستیم.

حیدری با گفتن این که سازمانها و صندوق‌های بیمه‌گر اجتماعی سالانه به طور معمول مشابه سازی را انجام خواهند داد او گفت: حتی سازمان تامین اجتماعی زمان برقراری حقوق برای بازنشسته و یا بازمانده، مشابه سازی را انجام می‌دهد؛ در رابطه صندوق‌های لشگری و کشوری هم همینطور است چرا که در همه این صندوقها هر سال حداقل حقوق تعیین می‌بشود که مبنای تعیین حداقل مستمری هم قرار می‌گیرد. به این علت مستمری بازنشستگان تامین‌اجتماعی شامل همان حداقل حقوق کارگران شاغل به علاوه مزایای جانبی است چرا که بیمه و مالیات از آن کسر نمی‌بشود در نتیجه یک مشابه سازی در زمان برقراری حقوق بازنشستگی و مستمری داریم.

او همین طور گفت: میانگین حقوق دو سال آخر فرد شاغل برای برقراری مستمری بازنشستگی در نظر گرفته می‌بشود، این میانگین از حداقل حقوق سال قبل + حداقل حقوق سال بازنشسته شدن، تقسیم بر ۲ حاصل می‌بشود؛ طبیعتا عددی که بدست می‌آید از حداقل حقوق همان سال برقراری مستمری کمتر است اما چون صندوق‌های بیمه‌گر مکلفند حقوق فرد در زمان بازنشستگی هرچقدر باشد را بر مبنای حداقل حقوق همان سال شاغلان بپردازند، به این علت یک مشابه سازی در زمان برقراری مستمری انجام می‌بشود. این در حالیست که مشابه سازی دوم نیز سالانه صورت می‌گیرد یعنی با اغاز هر سال تازه، هنگامی حداقل دستمزدها افزایش می‌یابد، این افزایش شامل مستمری‌بگیران هم می‌بشود.

این کارشناس تامین‌اجتماعی در ادامه در خصوص مشابه سازی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران بر پایه حکم تازه برنامه هفتم گسترش اظهار کرد: در برنامه هفتم حکمی برای بازنشستگان کشوری و لشگری تصویب شد تا حقوق آنها طی سه سال به ۹۰ درصد حقوق شاغل همتراز برسد؛ بازنشسته چون بیمه و مالیات نمی‌دهد، حقوققش با مشابه سازی برابری می‌کند با ۱۰۰ درصد شاغل همتراز خودش و تکلیف این دسته با منابعی که از سوی دولت تعلق یافته، اشکار است. نمایندگان مجلس در روبه رو انتظارات بازنشستگان تامین‌اجتماعی و نیروهای کارگری، شبیه همین حکم را برای بازنشستگان کارگری هم تصویب کرد در حالیکه این مشابهت بین کارگران و کارمندان وجود ندارد چرا که بدلیل اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری و تعریف مشاغل واحد در بین بازنشستگان دولتی‌ یعنی کارمندان، می‌توان شاغل همتراز اشکار کرد؛ برای مثال اشکار است فردی با مدرک دکترا و فلان سال سنوات کاری چه گروه و رتبه‌ای خواهد داشت و یا یک لیسانسه جایگاهش با هر سال سابقه و مزایایش معلوم است لذا استانداردی برای این قشر وجود دارد اما در حوزه تامین‌اجتماعی و کارگران این استاندارد وجود ندارد چرا که هر کارگاهی و کارخانه‌ای مشاغل جداگانه‌ای دارد.

او همین طور گفت: از طرف دیگر یکسری از بیمه‌پردازان اصلا شاغل نیستند و بیمه شده اختیاری، بیمه زنان خانه‌دار، دانشجویی، کارفرما و … می باشند لذا شاغل همتراز اینجا (بین بیمه‌شدگان تامین اجتماعی) معنی ندارد. از نظر دیگر برخی از بیمه‌ها مبتنی بر شغل نیست و یکی راننده و یکی قالیباف و یکی هنرمند و یکی پدیدآورنده کتاب و .. است؛ لذا در حوزه تامین اجتماعی امکان این که شاغل همتراز اشکار کنید وجود ندارد. این در حالیست که بر پایه ماده ۱۱۱ تامین اجتماعی اگر مستمری فردی زیر حداقل‌ حقوق و دستمزد باشد، سازمان مکلف است حداقل حقوق را به وی بپردازد به این علت معنی ندارد بگوییم ۹۰ درصد حداقل را به این چنین فردی بدهیم چرا که مطابق قانون، تامین‌اجتماعی مکلف است کف حقوق را بپردازد، بعد این حکم مشابه با شرایط تامین‌اجتماعی نبوده است.

حیدری با گفتن این که سازمان تامین‌اجتماعی برای اجرای مشابه سازی نیازی به حکم ندارد چرا که این حکم از قبل در ماده ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی وجود دارد و اینها مواد مخصوص مشابه سازی می باشند اصرار کرد: سازمان نیازی به حکم تازه ندارد بلکه پول و منبع های ملزوم دارد. به همین علت است که این قسمت برنامه دارای عیب و ابهام شناخته شد.

وی در خصوص بارمالی و نحوه محاسبه افزایش حقوق بازنشستگان تامین‌اجتماعی برای اجرای مشابه‌سازی بر پایه قانون برنامه هفتم گسترش اظهار کرد: این کار بستگی به محاسبات بیمه‌ای بر پایه شراکت بیمه‌ای افراد، سنوات بیمه‌پردازی، مبنای پرداخت حق بیمه، زمان برقراری مستمری و محاسبه میانگین دو سال آخر برقراری حقوق است. در قانون تامین اجتماعی دو ماده ۹۶ و ۱۱۱ برای مشابه سازی را داریم که مستمری فرد نباید کمتر از حداقل دستمزد باشد در نتیجه اینها محاسباتی دارد که بر پایه آن، سازمان مشابه سازی را با همکاری شرکای اجتماعی خود یعنی تشکل‌های بازنشستگی تدوین و به تصویب هیات مدیره و هیات امنا می‌رساند و سپس مطابق قانون به هیات وزیران می‌رود؛ در نتیجه الان نمی‌توان بار مالی اجرای مشابه سازی برای بازنشستگان تامین اجتماعی و این که حقوق‌ها چه مقدار افزایش می‌یابد را دقیق برآورد کرد اما مطابق اظهار آقای حاجی بابایی، قرار است ۱۷۰ همت از بدهی‌های دولت به تامین اجتماعی پرداخت بشود که ۳۰ درصد این مبلغ را سازمان صرف مشابه سازی خواهد کرد.

اما این کارشناس رفاه و تامین‌اجتماعی درمورد مشابه سازی حقوق‌ها که انتظارش چند سالی‌است تشکیل شده اظهار کرد: حداقل حقوق‌های کارگری و کارمندی هر ساله با یک شیبی رشد می‌کرد؛ حقوق‌های دیگر سطوح درآمدی هم با شیب خاص خودش رشد می‌کرد؛ در قبل این دو شیب با هم مشابه می بود یعنی می‌انها گفتند مقدار افزایش حقوق‌ِ حقوق‌بگیران و دیگر سطوح درآمدی برای مثال ۲۰ درصد است، در نتیجه مقدار رشد حقوقِ حداقل‌بگیران با رشد حقوق دیگر سطوح درآمدی هم‌وزن می بود، اما نزدیک به یک دهه است که این افزایش شیب حقوق حداقل‌بگیران نسبت به افزایش حقوق دیگر سطوح درآمدی زیاد تر شده است؛ در نتیجه سپس از چند سال مستمری‌بگیران دیگر سطوح درآمدی به کف مستمری دریافتی رسیدند و اینجا نقطه آغازین نارضایتی‌ها می بود چرا که این افراد (دیگر سطوح درآمدی) می‌انها گفتند ما با سطوح بالای دستمزدی حق بیمه پرداخت کردیم و حقوق‌مان در سال برقراری مستمری بازنشستگی نسبت به فردی که حقوق و رتبه اداری پایین‌تری داشت، بالاتر می بود اما اکنون حقوق‌مان با فردی که از نظر حقوقی همتراز ما نبوده است، یکسان شده است.

وی اغاز این داستان و رشد پلکانی افزایش حقوق حداقل‌بگیران را در دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد خواند و فرمود: در دولت احمدی نژاد مسئله‌ای نقل شد در رابطه با رشد پلکانی نزولی دیگر سطوح درآمدی، به این معنی که دستمزد حداقل‌بگیران رشد بالاتری نسبت به دیگر سطوح درآمدی یافت و این علتشد دیگر سطوح سپس از چند سال به کف دستمزد بچسبند و اینجا می بود که او گفت و گو مشابه سازی پیش آمد؛ لذا حرف های شد این دسته از افراد عقب‌ماندگی‌هایی نسبت به همترازان خودشان دارند که باید با مشابه سازی از بین بردن این مشکل را از بین بردن کرد و اینجا می بود که برای اولین بار توقع برای مشابه سازی حقوق‌ها تشکیل شد.

«تورم» و «تجرد فرزندان»؛ متغییرهای فرهنگی اجتماعی و بازنشستگانی که بدنبال جبران هزینه‌های زندگی می باشند

این کارشناس تامین‌اجتماعی عامل دیگر در تشکیل انتظار مشابه‌سازی حقوق‌ها را «تورم» دانست و او گفت: برخی متغییرها خارج از صندوق‌ها است، تورم، قوت خرید مستمری‌بگیران صندوق‌ها را افت داده و این انتظار مشابه سازی به وجود اورده است.

به حرف های وی این در حالیست که یکسری عوامل جنبی هم در این کار دخیل می باشند که ربطی به صندوق ها ندارد؛ همچون متغییرهای فرهنگی و اجتماعی؛ بدین صورت که در قبل و تا یکی دو دهه قبل فردی که بازنشسته و مستمری بگیر می‌شد، فرزند ازدواج نکرده و غیرشاغل در منزل نداشت لذا طبیعتا مستمری دریافتی بازنشسته به خانوار کوچکتری تعلق می‌گرفت اما اکنون و با افزایش سن ازدواج و ازدیاد بیکاری فرزندان، مستمری پرداختی جوابگوی سپس خانوار مستمری‌بگیرنیست و به ناچار علاوه بر افزایش سالانه حقوق‌ها، انتظار افزایش حقوق با پشتیبانی مشابه سازی را هم به وجود اورده است.

حیدری در ادامه با اشاره به تامین‌منبع های مالی اجرای مشابه‌سازی حقوق‌ بازنشستگان با شاغلان به ایسنا او گفت: یکسری از صندوق‌های بازنشستگی سرزمین به منبع های دولتی و یا دستگاه‌های اجرایی مربوط به خودشان وصل می باشند؛ الان نزدیک به ۱۸ صندوق داریم که اصطلاحا به آنها صندوق‌های کارمندی حرف های می‌بشود که اینها صندوق‌های دو جانبه به شمار می‌روال یعنی کارمند نقش بیمه‌شده دارد و دولت هم نقش کارفرما و هم نقش حاکمیتی دارد؛ منبع های این صندوق‌ها را یا دولت مستقیما می‌پردازد و یا به یک دستگاه اجرایی وصل می باشند و این دستگاه‌ اجرایی منبع های را تامین می‌کند لذا اینها برای مشابه سازی از منبع های دستگاه دولتی هزینه می‌کنند به طوریکه در بودجه سال آینده ۳۳۰ همت برای ۴ صندوق کشوری، لشکری، فولاد و وزارت اطلاعات دیده شده تا به اینها پشتیبانی بشود.



مبع
Share This Article