شنبه, اردیبهشت ۲۰, ۱۴۰۴

توانایی رانندگی با لاماری ایما هیبرید با قیمت ۲ میلیارد

مریم یزدانی
7 Min Read


روز دوشنبه، ۲۳ بهمن‌ماه ۱۴۰۲، پیست آزادی تهران میزبان خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای می بود تا توانایی رانندگی با لاماری ایما هیبرید برای آن‌ها فراهم بشود. این ماشین سومین تیپ از لاماری ایما به‌حساب می‌آید و با نام لاماری ایما HEV نیز شناخته خواهد شد. آنچه در ادامه می‌خوانید، توانایی ما از رانندگی مختصر‌زمان با این ماشین تازه بازار ایران است. یقیناً باید به شما بگوییم که رویه معمول و کسل‌کننده گزارش‌های خودرویی را در این نوشته نخواهید دید!

این چنین بخوانید: لاماری ایما HEV به‌صورت رسمی رونمایی شد؛ دومین چینی هیبریدی بازار با قیمت ۲ میلیاردی

خودروهای تازه، حلقه مفقوده بازار خودروی ایران

به‌جرئت می‌توان او گفت که بازار خودروی ایران طی سه دهه قبل، از فناوری‌های تازه محروم بوده است. برای مثال، طی دهه نخست قرن ۲۱ام، تعداد بسیاری از مشتریان در سراسر جهان به خرید خودروهای دیزلی پرداختند. این اتفاق درحالی رخ می‌داد که حتی برخی مشتریان ایرانی نمی‌دانستند امکان تشکیل ماشین سواری با موتور دیزل نیز وجود دارد!

این اتفاقات به‌طور شبیه یک دهه سپس و برای خودروهای هیبریدی نیز تکرار شد. در روزهایی که تویوتا پریوس گفتن پرفروش‌ترین ماشین را در بازارهای گوناگون کسب می‌کرد، مشتریان ایرانی از دسترسی به این ماشین محروم بودند. درنهایت خودروهای هیبریدی در تعداد زیاد محدود و با قیمت بالا به بازار ایران رسیدند. عدم اراعه خدمات بعد از فروش گسترده نیز کار را برای این خودروها سخت‌تر از همیشه کرد.

اکنون خودروسازان خصوصی در تلاش می باشند تا این رویه را به روشی تازه اصلاح کنند. آن‌ها به‌جای واردات، روش مونتاژ خودروهای هیبریدی را برگزیده‌اند. این کار به آن‌ها امکان تجاری‌سازی گسترده و این چنین افت هزینه در طویل مدت را اعطا می‌کند. در نظر دیگر، مشتریان نیز با مطمعن‌خاطر بیشتری نسبت به خرید خودروی هیبریدی عمل می‌کنند. بعد از مدیران ماشین و تیگو ۸ پرو e‌ پلاس، اکنون آرین موتور نیز لاماری ایما هیبرید را برای مشتریان ایرانی به ارمغان آورده است.

چرا باید لاماری ایما HEV‌ را دوست داشت؟

طی سال ۱۴۰۲ و بعد از تحول مدیریت کلان وزارت صمت، ناظر تحول رویکرد این وزارتخانه بودیم. وزیر تازه به‌علت فعالیت در حوزه انرژی‌های تازه، علاقه تعداد بسیاری به واردات خودروهای هیبریدی و الکتریکی دارد. درنتیجه خودروسازان و واردکنندگان دست‌به‌کار شدند و انواع مختلفی از خودروهای الکتریکی روانه بازار ایران شد. بااین‌حال، یک معضل بزرگ در این مسیر وجود دارد که تا این مدت راه‌حل مناسبی برای آن درنظر گرفته نشده است.

این معضل فقدان زیرساخت ملزوم برای شارژ خودروهای الکتریکی و پلاگین هیبریدی است. ایستگاه‌های شارژ تنها در چند نقطه تهران نصب شده‌اند. امکان شارژ باتری خودروهای الکتریکی با منفعت گیری از برق شهری میسر نیست، چرا که سیستم برق‌کشی منازل در ایران فاقد قسمت اتصال به زمین است. درنتیجه خودروهای هیبریدی برای شارژ به فعالیت موتور بنزینی متکی می باشند.

لاماری ایما HEV

در این بین انتخاب آرین موتور هوشمندانه بوده است. لاماری ایما HEV‌ یک ماشین هیبرید سنتی یا معمولی است؛ به این علت درگاهی برای شارژ باتری وجود ندارد و این ماموریت بر مسئولیت موتور بنزینی قرار گرفته است. پیشرانه این ماشین نیز از نوع ۱.۵ لیتری توربوشارژر است که انتخاب مرسومی در خودروهای مونتاژی محسوب می‌بشود. درنتیجه مشتریان می‌توانند لاماری ایما هیبرید را بخرند، زمان‌ها با آن رانندگی کنند، بنزین کمتری بسوزانند و آلایندگی کمتری تشکیل کنند. همه این اتفاقات درحالی رخ می‌دهد که نیازی نیست برای پرشدن باتری لاماری ایما HEV آن را به پریز برق متصل کنید!

توانایی رانندگی با لاماری ایما هیبرید، پُرشتاب و کم‌صدا

لاماری ایما هیبرید از نظر ظاهری هیچ تفاوتی نسبت با نسخه فول‌آپشن این ماشین، یعنی لاماری ایما X‌ ندارد؛ بااین‌حال، زمان فعالیت در حالت درجا کاملاً بی‌صداست. این ماشین زمان رانندگی عادی نیز صدای بسیاری تشکیل نمی‌کند و تنها اگر برای شتاب‌گیری به آن سختی بیاورید، پیشرانه درون‌سوز با صدای زیاد داخل مدار می‌بشود.

سریعترین موتور جستجوگر خبر پارسی – اخبار لحظه به لحظه از معتبرترین خبرگزاری های پارسی زبان در آفتاب شرق

کابین خودرو

یکی از مزایای لاماری ایما برای مشتریان، شتاب و کشش مناسب این ماشین می بود که حس یک اتومبیل اسپرت را به راننده منتقل می‌کرد. در نسخه هیبریدی نیز این حالت تکرار شده است و حتی اگر ماشین در بهترین شرایط خود نباشد، بازهم می‌توانید شتاب صفر تا صد کمتر از ۱۰ ثانیه را با نسخه هیبریدی ایما ثبت کنید. همین عامل به‌تنهایی می‌تواند علت خرید این ماشین از سوی برخی مشتریان برداشت بشود.

تلاش مجدد خودروهای هیبریدی در بازار ایران

طی دهه ۱۳۹۰، خودروهای هیبریدی مختلفی به بازار ایران داخل شدند. لکسوس CT200h، تویوتا کمری هیبرید، تویوتا پریوس، هیوندای سوناتا، کیا اپتیما هیبرید و میتسوبیشی اوتلندر PHEV‌ ازجمله این خودروها بودند. بااین‌حال، اکنون مشتریان تمایل چندانی برای خرید این خودروها ندارند، چرا که خدمت‌رسانی به این خودروها چندان دقیق و منظم صورت نمی‌گیرد و یقیناً قیمت آن‌ها نیز با نسخه‌های بنزینی برابری می‌کند؛ به این علت مشتریان می‌توانند خودروی درون‌سوز شبیه را بخرند و از دردسرهای یک اتومبیل هیبریدی به دور باشند.

پیست آزادی

لاماری ایما HEV‌ با قیمت تقریبی دو میلیارد تومان، به‌هیچ‌گفتن خودروی ارزانی نیست. درنتیجه قسمت بزرگی از جامعه مصرف‌کنندگان ایرانی توان خرید این ماشین را نخواهند داشت. بااین‌حال، اگر روال اراعه خودروهایی از این قبیل ادامه یابد، خرید خودروهای هیبریدی کارکرده به امری معمول در جامعه تبدیل خواهد شد. درنتیجه علاقه‌مندان به خودروهای هیبریدی می‌توانند با بودجه‌ای کمتر، اتومبیل مطلوب خود را خریداری کنند. بدیهی است که در این راه اراعه خدمات بعد از فروش گسترده و این چنین تداوم اراعه نقشی کلیدی را در پیروزی خودروهای هیبریدی ایفا می‌کند.



منبع
Share This Article