به گزارش آفتاب شرق
به گزارش گروه اجتماعی ، سید جلیل حسینی معاون آموزشی وزارت بهداشت با وجود در یک برنامه تلویزیونی، به تشریح دستاوردهای ۴۶ ساله نظام آموزشی در حوزه سلامت پرداخت و او گفت: رسانه فرصتی مورد قیمت برای ربط دوسویه با مردم و معارفه دستاوردها و چالشهای حوزه سلامت است.
وی با اشاره به افزایش حقوق دستیاران و کارورزان و این چنین رسمیت یافتن دوره دستیاری بهگفتن یک شغل، اظهار کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۴، در صورت تصویب در صحن مجلس شورای اسلامی دوره دستیاری بهگفتن یک شغل به رسمیت شناخته میشود و دستیاران میتوانند از مزایای شغلی و بیمه منفعتمند شوند.
تسهیلگری برای دانشجویان و اعضای هیئت علمی
معاون آموزشی وزارت بهداشت از نقش تسهیلگری این معاونت برای دانشجویان و فراگیران خبر داد و افزود: با بازدید چالشها و مشکلات دانشجویان، درصدد افت دغدغههای آنان هستیم. این چنین برای حذف سقف حقوق اساتید مکاتباتی انجام دادهایم که امیدواریم در هماهنگی با وزارت علوم به نتیجه برسد.
افزایش ظرفیت آموزشی بعد از انقلاب
حسینی، ادغام آموزش با بهداشت و درمان را یکی از با اهمیت ترین دستاوردهای انقلاب در حوزه آموزش پزشکی دانست و او گفت: بعد از انقلاب، تعداد دانشکدههای پزشکی از ۹ به ۷۰ مورد افزایش یافت. این چنین تعداد دانشجویان پزشکی از ۲۵ هزار نفر به ۲۵۰ هزار نفر و اعضای هیئت علمی از ۲,۹۰۰ نفر به ۲۲,۵۰۰ نفر رشد داشته است.
وی با اشاره به افزایش وجود بانوان در دانشگاهها، افزود: ورودی بانوان به دانشگاهها افزایش داشته به نحوی که ۵۰ درصد دانشجویان و اساتید بانوان می باشند که دستاوردی مورد قیمت محسوب میشود. تعداد بسیاری از این فارغالتحصیلان در سطح ملی و بینالمللی به جایگاههای برجستهای دست یافتهاند.
تحول در برنامههای آموزشی
معاون آموزشی وزارت بهداشت، تحول رویکرد برنامههای آموزشی از درمان به پیشگیری را از با اهمیت ترین تغیرات بعد از انقلاب دانست و او گفت: برنامههای آموزشی مشابه با نیاز جامعه اصلاح شدهاند. بهگفتنمثال، پرورش پزشکان اجتماعی و پرستاران سالمندی از جمله این تغییرات است.
وی این چنین از راهاندازی مراکز گسترش آموزش پزشکی و برنامههای آموزشی مستمر برای پزشکان خبر داد و افزود: بعد از انقلاب، آموزش مداوم پزشکان الزامی شد و تا بحال نزدیک به ۳ میلیون برنامه آموزشی طراحی و اجرا شده است.
جایگاه بینالمللی ایران در آموزش پزشکی
معاون آموزشی وزارت بهداشت، اعتباربخشی مراکز آموزشی و دانشگاهها و جایگاه مهم ایران در فدراسیون جهانی آموزش پزشکی را از دیگر دستاوردهای این حوزه برشمرد و پافشاری کرد: ادغام سیستم بهداشت و درمان با آموزش پزشکی علتشده تا دانشگاهها بهمحض وقوع یک همهگیری، از آن مطلع شده و بر آن تمرکز کنند. این مدل مورد دقت فدراسیون جهانی آموزش پزشکی قرار گرفته و در عین حال برنامههای پزشکی عمومی توسط فدراسیون جهانی آموزش پزشکی تایید شده است و به همین جهت ایران میتواند برنامههای آموزش پزشکی کشورهای منطقه را برسی و اعتبار بخشی کند.
وی با اشاره به رشد دیدنی ظرفیتهای آموزشی در حوزه تخصصی او گفت: ظرفیت پذیرفتن دستیاران تخصصی از ۴۰۰ نفر در سال ۵۸ به ۵۰۰۰ نفر افزایش یافته است. این چنین در ابتدای انقلاب هیچ برنامه فوق تخصصی و فلوشیپ وجود نداشت، اما اکنون ۹۵ رشته فلوشیپ، ۲۶ رشته فوق تخصصی و بیشتر از ۱۱۰۰ فارغالتحصیل در این مقاطع داریم.
حسینی این چنین از گسترش رشتههای فلوشیپ بر پایه نیاز سرزمین خبر داد و افزود: رشتههایی همانند پیوند کبد، ناباروری، پیوند کلیه و اورولوژی ترمیمی بر پایه نیازهای درمانی سرزمین راهاندازی شدهاند.
وی با اشاره به رشد دانشجویان دندانپزشکی او گفت: در ابتدای انقلاب، تنها ۱۰۰ دانشجوی عمومی و ۲۰ دانشجوی تخصصی دندانپزشکی داشتیم. اما اکنون بیشتر از ۱۷ هزار دانشجوی عمومی و ۱,۵۲۵ دانشجوی تخصصی در این رشته مشغول به تحصیل می باشند. این چنین تعداد دانشکدههای دندانپزشکی به مقدار قابل توجهی افزایش یافته است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت، رشد علمی ایران را پشتوانهای مورد قیمت خواند و تصریح کرد: اساتید و دانشجویان توانمند ما و ربط با انجمنهای علمی دنیا، جایگاه آموزش پزشکی سرزمین را برجسته کرده است. بااینحال، برخی مشکلات همانند بدهی دانشگاهها و عدم تامین بودجه افزایش بیست درصد پزشکان،بر توانایی و خلاقیت مدیران تأثیر منفی گذاشته که امیدواریم با حمایتدولت این چالشها رفع شود.
وی در آخر پافشاری کرد: هوش ایرانی و برنامهریزی اساتید جهت شده تا هم چنان در کیفیت آموزش پزشکی پیشرو باشیم و نیروی متخصص برای فراهم سلامت مردم پرورش کنیم.
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
اخبار سلامتی
منبع