به گزارش آفتاب شرق
۲۰۲۴ میلادی، سال انقلاب در قیمت باتری خودروهای برقی می بود. بر پایه مطالعات آژانس بینالمللی انرژی (IEA) سال ۲۰۲۴، قیمت باتریهای لیتیوم – یون نزدیک به ۲۰ درصد افت یافت. این کم شدن قیمت بزرگترین افت در نرخ باتریها از سال ۲۰۱۷ تا بحال است.
کم شدن قیمت باتری خودروهای برقی خبر بسیارای برای صنعت خودروهای برقی است. باتریها گرانترین قسمت هر ماشین برقی می باشند. با ارزان شدن باتریها، انتظار میرود قیمت خودروها و کامیونهای برقی نیز افت یابد. روال کاهشی قیمت باتریها ناشی از رقابت فزاینده، افزایش تشکیل و رشد مداوم تقاضا در بازار باتریها است؛ برای مثال، قیمت لیتیوم سال ۲۰۲۴، باوجود افزایش ششبرابری تقاضا نسبت به سال ۲۰۱۵، تقریباً ۲۰ درصد افت یافت و به سطح قیمت سال ۲۰۱۵ رسید.
تأثیر چین بر افت قیمت باتری خودروهای برقی
اکنون چین بر بازار باتری خودروهای برقی تسلط دارد. ۸۰ درصد باتریهایی که در خودروهای برقی منفعت گیری خواهد شد، تشکیل چین می باشند. برتری چین در بازار باتری تبدیل افت هزینه و نوآوری در این سرزمین شده است. رقابت شدید داخلی در چین در کنار نیروی کار ماهر و گسترده، به افزایش کارایی تشکیل و افت قیمتها پشتیبانی کرده است.
چینیها علاوه۲بر باتریهای لیتیوم – یون، تسلط تقریباً کاملی بر بازار باتریهای لیتیوم آهن فسفات دارند. این باتریها اکنون به لطف گسترش مداوم، مناسب منفعت گیری در خودروهای تشکیل زیاد شدهاند. درحالحاضر نیمی از بازار جهانی باتری خودروهای برقی در اختیار باتریهای لیتیوم آهن فسفات است.
بااینحال آژانس بینالمللی انرژی فهمید شده باتری خودروهای هیبریدی گرانتر از انواع برقی می باشند. در خودروهای هیبریدی از باتریهای کوچکتری منفعت گیری میشود؛ به همین علت هزینه ساخت بین سلولهای کمتری تقسیم میشود و قیمت باتری بهازای هر کیلوواتساعت انرژی زیاد تر میشود.
در نظر دیگر بازار، آمریکا میخواهد عقبماندگیاش در تشکیل باتری را جبران کند. این سرزمین ظرفیت تشکیل باتری خود را در سال ۲۰۲۴ به مقدار ۵۰ درصد افزایش داده است. این رشد بهعلت اندوختهگذاری شرکتهای کرهای در صنعت باتری آمریکا رخ داده که بهعلت اعتبارات مالیاتی داخلی به این سرزمین جذب شدهاند.
دسته بندی مطالب
اخبار سلامتی