به گزارش آفتاب شرق
وزیر علوم اظهار کرد: ما دیدیم تحریمها را عملا گسترش دادند و به سمت حوزه علم و فناوری سرزمین کشاندند. منکر نیستم ما به گمان زیاد محدودتر میشویم. امیدواریم در این چند روز باقی مانده برای فعال شدن ماشه اتفاقات خوبی بیفتد؛ اما تحریمهای آمریکایی و اروپایی زیاد است. امکان پذیر تحریمهای شورای امنیت تاثییر چندانی دیگر نداشته باشد؛ چرا که ما از سپس از انقلاب محاصره اقتصادی بودیم و ورزیدهتر شدیم؛ اگرچه برای لغو تحریمها تلاش های بسیاری انجام میدهیم؛ اما ما به سهم خود تلاش میکنیم آثار تحریم کمتر شود. بهطوریکه برای تمدید اشتراک در پایگاه های نشریات بین المللی بیشتر از ۱۰۰۰ میلیارد تومان دریافت کردیم.
وی با گفتن این که تعداد استادانی که زمان مطالعاتی می روال نزدیک به صفر شده است، او گفت: در قبل این عدد به بیشتر از ۲۰۰۰ نفر می رسید، ما جستوجو منبع های مالی برای اعزام اساتید به زمان مطالعاتی هستیم؛ ضمن این که دانشجویان را نیز در حوزه هایی نظیر هوش مصنوعی به خارج اعزام میکنیم.
وزیر علوم با گفتن این که مهاجرت برای سرزمین یک زیان است، او گفت: از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۲ ما ۱۲ هزار پژوهشگر داریم که از سرزمین خارج شدند. اینها افرادی می باشند که در ایران تحصیل کردند. امکان پذیر فارغ التحصیلان ارشد، دکتری یا هیات علمی بودند که از سرزمین رفتند و در یک نشریه معتبر بین المللی با نام یک پژوهشگاه خارجی مقاله انتشار کردند که طی یک سال ۲۸ هزار مقاله انتشار کردند که اگر این تعداد مقاله با نام یک دانشگاه ایرانی انتشار میشد، رتبه علمی ۱۴ را داشتیم؛ در حالی که الان ۱۷ هستیم.
وزیر علوم به دلایل مهاجرت اشاره کرد و او گفت: یکی از این دلایل، اقتصادی است؛ به هر حال پژوهشگران هم زندگی دارند که با پشتیبانیهای مالی ما زندگی آنها تامین نمی شود، یکی دیگر از این دلایل، منزلت اجتماعی است که آنچنان که باید مراعات نمیشود. این یک علت مهاجرت است؛ یقیناً عده ای نیز به علت جذابیتهای مقصد، امکانات پژوهشی و انتخاب های شخصی افراد بر میگردند.
وی تصریح کرد: ما چند تفاهم نامه برای احداث آزمایشگاه های ملی و مرجع امضا کردیم که تازه ترین آن اخیرا با معاونت علمی می بود که هر کدام یک همت برای احداث آزمایشگاه های تازه تعلق می دهند.
آخرین حالت اصلاح سهمیه های ورود به دانشگاه ها
دکتر حسین سیمایی صراف در ادامه به آخرین حالت اصلاح سهمیههای ورود به دانشگاهها اشاره کرد و او گفت: اصلاح سهمیههای کنکور از مطالبات اولیه رئیس جمهور می بود تا نوشته سهمیهها با مقصد تامین عدل آموزشی ساماندهی شود.
وی در ادامه تصریح کرد: سهیمه های گوناگون برای ورود به دانشگاه ها در طول سال ها شکل گرفته است؛ برخی از این سهمیه ها امروزه محتوی و موضوعیت خود را از دست داده و فقط اسم آن باقی مانده است.
وزیر علوم اصرار کرد: ما در وزارت علوم به همراه وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد، مطالعات گسترده و گسترده ای برای اصلاح سهمیه های کنکور کردیم که چطور این حالت را بهبود ببخشیم.
وی او گفت: چندین بار نظر اصلاح سهمیه های کنکور آماده و به رئیس جمهور تقدیم شد و ما سه بار نظر را بردیم و هر بار ایشان نقطه نظراتی داشتند که ما این نظرات را اعمال کردیم.
وزیر علوم اصرار کرد: خوشبختانه سهمیه ها نظم و نسق خوبی اشکار کرد که اگر انتشار شود رضایت قسمت خواهد می بود.
وی خاطرنشان کرد: مشکل ما در قسمت سهمیه های کنکور این است که برخی از این سهمیه ها توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی و بخشی نیز توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شده، اگر هماهنگی در این عرصه وجود داشته باشد و تفاهمی شکل بگیرد تا یک مرجع در این عرصه تصمیمگیری کند، حالت سهمیهها بهبود خواهد یافت.
دانشگاه خانه احزاب نیست
وی با گفتن این که دانشگاه خانه احزاب نیست و دانشجو نباید ابزار دست سیاسیها باشد، او گفت: دانشجویان به این بلوغ رسیدند که استقلال داشته باشند.
وی با گفتن این که دانشجویان و دانشگاهها باید نسبت به جامعه و حوالی خود حساس باشند، او گفت: ما با نهاد رهبری در دانشگاهها روابط دوستانهای داریم و به لحاظ خط و مشیگذاری در دانشگاهها با نهاد مرکزی نمایندگی رهبری همکاری خوبی داریم و اختلاف نظری وجود ندارد. فکر می کنم بستر برای جنب و جوش دانشجویان بهتر فراهم خواهد می بود.
عفو رهبری شامل کدام دانشجویان میشود؟
وزیر علوم در جواب به سوالی در خصوص این که آیا عفو رهبری شامل دانشجویان می شود، او گفت: عفو رهبری شامل دانشجویانی میشود که در زندان می باشند، تعداد این دانشجویان تا جایی که من می شناسم بیشتر از ۳ یا ۴ نفر نیست؛ یقیناً بنده قبل از عفو رهبری جستوجو گرهگشایی در کار این افراد بودم. اغاز عفو از خواست اغاز میشود هنگامی افراد خواست عفو نمیکنند، شامل عفو نمیشوند.
وی اصرار کرد: در دولت جاری تعداد ۳۰۰ نفر به زمان یک، دو و سه ترم محروم شده بودند که همه این افراد به کلاس های درس برگشتند و افرادی که مشکل سنوات اشکار کرده بودند، نیز مشکلشان رفع شد.
حالت روسای دانشگاهها
وی در خصوص برنامه وزارت علوم برای تحول مدیریت دانشگاهها نیز او گفت: بنده قبلا نیز اظهار کردم صرف این که فردی قبلا رئیس بوده دلیلی برای تحول نیست. مواردی که روسای دانشگاهها تحول کردند با چند مقصد می بود؛ یک این که روسای دانشگاهها باید گفتمان دولت و رئیس جمهور را قبول داشته باشند؛ دوم این که مدیریت این مراکز در سطح دانشگاه مورد قبول باشد به این جهت همه روسا دانشگاهها را مستقیم یا غیر مستقیم با نظرخواهی اعضای هیات علمی انتخاب کردیم؛ به این علت مدیران توانمند نیز تا آخر حکمشان به مسئولیت خود ادامه خواهند داد.
تعدد مراکز دانشگاهی کیفیت آموزش را افت داده است
وی در ادامه به تشریح برنامهها و سیاستهای کلان حوزه آموزش عالی پرداخت و او گفت: امروزه دانشگاه از آموزش اغاز میشود و تا مرحله فناوری و نوآوری ادامه می یابد؛ بهطوری که یک سر دانشگاه را داخل دانشگاه و سر دیگر را در پارک های علم و فناوری می بینیم.
وی با گفتن این که فعالیت های پارک ها از دهه ۷۰ اغاز شد، او گفت: امروز تعداد پارک ها از یک به ۵۰ پارک رسید و بیشتر از ۱۶۰ هزار فناور در این پارک ها مستقر می باشند که سال قبل ۱۲۹ همت درآمد داشتند. این پارک ها تکنولوژی را گسترش و ربط دانشگاه و صنعت را شکل می دهند.
وزیر علوم او گفت: ما چهار نسل دانشگاهی داریم که نسل اول آموزش محور می بود، در این مرحله دانشگاه چندان پژوهش محور نبوده است. در نسل دوم که پژوهش محور می بود، علم و دانش تشکیل می شود. در نسل قبلی ما با کلاس و کتابخانه سرکار داشتیم در نسل دوم با آزمایشگاه های بزرگ نیز روبه رو بودیم. ما تا سال ۵۷ دانشگاه های فقط آموزش محوری داشتیم.
سیمایی صراف در ادامه گفت: دوره های تحصیلات تکمیلی، تشکیل آخر نامه، تاسیس پژوهشکده و پژوهشگاه ها در نسل دوم دانشگاهها تشکیل شد. در نسل سوم دانشگاه ها فناور و کارآفرین و ایده ها محصول محور شدند؛ در این مرحله پارکها تاسیس شد تا زنجیره آموزش، پژوهش و فناوری تکمیل شود.
وزیر علوم به نسل چهارم دانشگاه ها اشاره کرد و او گفت: دانشگاه با مسئولیت اجتماعی فعالیت میکند در واقع دانشگاه باید حل قضیه کند و باید برای گسترش، فرهنگ و تشکیل جامعه سرزمین ضمانت داشته باشد. این دانشگاه مسئولیت پذیر و پاسخگوست؛ به جستوجو تاثیرات اجتماعی و اقتصادی است. دانشگاه های پیشرو در دنیا نیز با این ویژگی فعالیت می کنند.
وی اصرار کرد: امروزه همه دانشگاه های ما در یک سطح نیستند؛ اما دانشگاه های بسیاری داریم که هر چهار مسئولیت فوق را به دوش می کشند.
وزیر علوم افزود: متاسفانه تعداد بسیاری از دانشجویان ما با دانشگاه نوآور و فناور آشنا نیستند و حتی پارک های ما را نمی شناسند. باید این قسمت دانشگاه را به دانشجویان بشناسانیم تا انگیزه ملزوم را اشکار کنند.
وی به برنامه آمایش آموزش عالی اشاره کرد و او گفت: این برنامه ابتدا به گفتن تکلیف از سوی رهبری محول شد بعد از آن به گفتن قانون از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد. مقصد از این برنامه کیفیت آموزش عالی است. بعضی اوقات حرف های می شود که ۲۳۰۰ دانشگاه در سرزمین داریم که این عدد شگفت است؛ بعضی اوقات حرف های می شود چین هم این نزدیک به مرکز آموزشی دارد.
سیمایی صراف او گفت: تعداد دانشگاه های دولتی ما ۱۰۵ دانشگاه است. مطلب نور یک دانشگاه ملی است که بیشتر از ۴۰۰ شعبه دارد. یا دانشگاه آزاد و علمی کاربردی نیز به این صورت است. اگر ما شعبههای این مراکز را در نظر نگیریم ما ۱۱۰ دانشگاه در سرزمین داریم. به این علت آمار ۲۳۰۰ مرکز دانشگاهی صحیح نیست. اگر واحدهای کلی دانشگاه ها را اظهار کنیم، در کل ۱۸۰۰ دانشگاه داریم.
وی خاطرنشان کرد: ما معتقد هستیم باید دانشگاه با مقصد کیفی سازی سامان اشکار کنند گسترده شدن دانشگاه برای ما آزار دهنده است این تعداد واحدهای دانشگاه کیفیت را افت یافته است. برای این برنامه وزارت علوم برای هر استان پرونده هایی به سرانجام رسانده؛ اما موفق نشده است.
وزیر علوم افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی به این وزارت خانه مهلت یک ماهه داد تا نظر آمایش خود را به این شورا اراعه دهند.
وی در ادامه به رویکرد وزارت علوم در حوزه فرهنگ اشاره کرد و او گفت: در این دوره من به مقوله فرهنگ در دانشگاه ها و مقوله فرهنگی دقت اختصاصی ای کردم. ما قسمت فرهنگ را قسمت تزئینی و زینت مجالس ندیدیم و معتقدم هستم دانشگاه پیشرو، دانشگاهی فرهنگی است.
وزیر علوم با گفتن این که انجمن ها و تشکلها می توانند دانشگاه ها را به یک مرکز فرهنگی تبدیل کنند، اظهار کرد: بنده جلساتی با تشکلهای دانشجویی و این چنین رویدادهای بزرگ فرهنگی برگزار کردیم. ما کارهای فرهنگی را به دست دانشجویان سپردیم تعداد تشکلهایی که بازگشایی شدند، زیاد تر شده است همه نمایندگان وزیر علوم در هیأتهای نظارت تحول کرده و رویکرد ما که همان تعامل و وفاق است، در این فعالیتها حاکم شده است. اگر جایی مشکل باقی مانده است، گزارش آن را به من خبر دهند.
دسته بندی مطالب
اخبار سلامتی
