درآمد ۱۹۷ میلیارد تومانی تولیدکنندگان محتوا از آپارات در سال ۱۴۰۳_آفتاب شرق

مریم یزدانی
10 Min Read


به گزارش آفتاب شرق

آپارات در اتفاقات «سیاره تولیدکنندگان محتوا» خبرداد در سال قبل ۵ هزار و ۶۶۶ تولیدکننده محتوا، مجموعاً ۱۹۷ میلیارد تومان درآمد کسب کرده‌اند. ۱۴ نفر از این افراد، بیشتر از یک میلیارد تومان درآمد کسب کرده‌اند.

به گزارش دیجیاتو، تعداد افرادی که در سال ۱۴۰۳ از آپارات درآمد کسب کرده‌اند، ۳۰ درصد نسبت به سال پیش از آن رشد کرده است. این چنین بازدید آپارات در این سال به ۲۰ میلیارد رسیده است.

در این اتفاقات که ۲۴ مهرماه ۱۴۰۳ در سالن شهید ضرغام تهران برگزار شد، تولیدکنندگان محتوا در قالب چند پنل و سخنرانی، ازمایش ها خود را در اختیار شرکت‌کنندگان قرار دادند.

سخنران اول این اتفاقات، «علی ضیا»، مجری ویدئوکست «باضیا» می بود. او به تفاوت‌هایی که پلتفرم‌های آنلاین تشکیل کرده‌اند پرداخت و او گفت: «روزی که من داخل رسانه شدم، فقط تلویزیون وجود داشت. این رسانه همانند معبدی می بود که دائما تو را می‌ترساندند که حواست باشد. من فکر می‌کردم قوت رسانه به تجهیزات است. بعدها پِی بردم قوت رسانه به حقیقت است نه به تجهیزات.»

او در ادامه گفت: «پلتفرم‌های امروزی، از اینستاگرام گرفته تا یوتیوب و توییتر تفاوت مهمی با تلویزیون دارند. در تلویزیون تو باید خودت را همانند ساختارهای تلویزیون می‌کردی، حتی اگر اعتقادت و مدل پوششت متفاوت می بود. من را حتی با شلوار جین به صداوسیما راه نمی‌دادند. اما در رسانه‌های امروز آنها با محتوای تو تطبیق اشکار می‌کنند.»

هنرمندها از اینترنت خواست‌ می‌گیرند

«مهراب قاسم‌خانی»، فیلمنامه‌نویس آثاری همانند شب‌های برره و ساختمان پزشکان، در او مباحثه با «منصور ضابطیان»، مجری اتفاقات، در رابطه تفاوت دوره آفلاین و آنلاین در تشکیل محتوا سخن بگویید کرد.

قاسم‌خانی او گفت: «در دوره‌ای که پلتفرم‌های امروزی وجود نداشتند، تشکیل محتوا در تلویزیون، بر پایه تصمیم و ذائقه و نگاه هنری خودمان می بود. در آن دوره تعامل مستقیمی با مخاطب نداشتیم و تلویزیون هر چند زمان یک بار آمارهایی می‌داد که نمی‌دانستیم از کجا می‌آید‌‌. من آن دوره را دوست داشتم.»

1760717742 258 درآمد ۱۹۷ میلیارد تومانی تولیدکنندگان محتوا از آپارات در سال

او در رابطه تفاوتی که پلتفرم‌های آنلاین تشکیل کرده‌اند گفت: «الان اما اوضاع تحول کرده است و نظر مستقیم مخاطب روی کار تاثییر می‌گذارد. به واسطه پلتفرم‌ها آمارهایی در رابطه سلیقه مخاطب به دست می‌آید و اشکار می‌شود دقیقا مخاطب چه می‌خواهد. هنرمند خواست‌گیر شده است و آمارها می‌گویند چه چیزی نیاز است. من این را نمی‌پسندم. ماموریت خالق تاثییر این است که یک قدم جلوتر باشد. من اگر نقاش باشم نمی‌توانم از بازدیدکنندگان گالری بپرسم چه بکشم.»

از ویدئوهای خارجی ایده بگیرید

اولین پنل این اتفاقات با مدیریت «کورش چایچی»، مدیر مدیای دیجیاتو، «زندگی در سیاره تولیدکنندگان» نام داشت.

سریعترین موتور جستجوگر خبر پارسی – اخبار لحظه به لحظه از معتبرترین خبرگزاری های پارسی زبان در آفتاب شرق

«حسن امیری»، واینر، که در اینستاگرام با نام کاربری h3n شناخته می‌شود، به تولیدکنندگان محتوا پیشنهاد کرد: «برای ایده گرفتن، ویدئوهای خارجی را ببینید و آنها را ایرانیزه کنید. این کار به معنی کپی کردن نیست بلکه باید محتوا را به تناسب مخاطب ایرانی تحول دهید.

او در رابطه اغاز فعالیتش در حوزه تشکیل محتوا او گفت: «من هشت سال پیش با یک شرکت تبلیغاتی بزرگ کار می‌کردم. آن زمان قید کارم را زدم و داخل این حوزه شدم. چون مقصد داشتم طی ۶ ماه به اهدافم رسیدم.»

«آیدین زواره‌ای»، اینفلوئنسر، نیز شرکت‌کننده دیگر این پنل می بود. زواره‌ای او گفت: «اگر یک بار ویدئویی از من وایرال شد نباید هول شوم بلکه باید جستوجو این باشم که این روال را ادامه دهم. این کار امکان پذیر به زندگی شخصی افراد صدمه بزند. من یک ماه است که پدر و مادرم را ندیده‌ام. یقیناً این‌ها اصلا به این معنی نیست که وجود در این عرصه به سختی‌هایش نمی‌ارزد.»

«علی لرستانی‌پور»، معروف به «علی کامیکس» که در حوزه ویدئو گیم تشکیل محتوا می‌کند، او گفت: «من هفت سال است که مشغول کار تشکیل محتوا هستم. اساسا در حوزه تشکیل محتوا امکان پذیر دچار حالت افسردگی شوید و این حالت طبیعی است.»

«احمد هاشمی»، تولیدکننده پادکست «مورخ» نیز یکی دیگر از سخنرانان اتفاقات ACE آپارات می بود. هاشمی او گفت: «اگر من بتوانم دغدغه‌های مشترک جامعه را فهمیدن کنم می‌توانم محتوای درستی اراعه دهم.» 

هاشمی در قسمت فرد دیگر از سخن بگویید‌های خود او گفت: «تلاش و تداوم، ایده، شناخت دغدغه و فرزند زمانه بودن از شرایط کار کردن در این فضا است. در این عرصه جنگ روایت‌ها اهمیت تعداد بسیاری دارد. این جنگ بین شکاف حاضر در جامعه و جنبش‌ها شکل گرفته است. امروز فرزند زمانه بودن کار راحتی نیست. وقتی که در بزنگاه‌های گوناگون سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی فرزند زمانه خودتان باشید، فرم دیگر اهمیت ندارد و محتوا قیمت اشکار می‌کند.»

تشکیل محتوا نه سرگرمی، بلکه کسب‌وکار است

در ادامه این برنامه پنلی با گفتن «اقتصاد محتوای دیجیتال»، با مدیریت «حسین کلهر» برگزار شد. «میثم زرگرپور»، فعال استارتاپی در رابطه اهمیت درآمد پایدار در مدل کسب‌وکار تشکیل محتوا او گفت: «به باور من حتی خیریه‌ها هم باید بیزینس مدلی بر پایه مدل درآمد پایداری داشته باشند. تولیدکنندگان محتوا نیز نباید از مدل درآمدی پایدار غافل شوند. افراد باید برای این که فعالیت طویل‌زمان در این عرصه باید خود را به شکل کسب‌وکار اراعه‌کننده محتوا ببینند.»

«رضا مهدوی»، مشاور برندسازی و بازاریابی، نیز در این پنل او گفت: «در شبکه‌های اجتماعی بعضی اوقات با تورم دقت روبه رو می‌شویم. در این شرایط مغز دوپامین ترشح می‌کند و بعد از آن نیاز به دوپامین زیاد تر دارد. در نتیجه در یک لوپ دریافت دوپامین قرار می‌گیرد ولی این شهرت روزی همه می‌شود.»

1760717743 358 درآمد ۱۹۷ میلیارد تومانی تولیدکنندگان محتوا از آپارات در سال

«حسین دلاور»، سردبیر پایگاه خبری آخرین ماشین، نیز با اشاره به هویت جدا گانه برند آخرین ماشین او گفت: «در آخرین ماشین تصمیم گرفتیم که برای هر قسمت تولیدمحتوای جدا گانه داشته باشیم. من چیزی به اندوخته‌گذاران نمی‌گویم بلکه آن‌ها را به نرخ اینگیجمنت آخرین ماشین ارجاع می‌دهم.»

«مهشاد گودرزی»، اینفلوئنسر ورزشی و هم‌بنیانگذار پلتفرم مونوپی نیز در سخنرانی به اهمیت «کامیونیتی مارکتینگ» پرداخت و او گفت: «من از دل نیازهای مخاطب خودم یک کسب‌وکار موفق خلق کردم. مونوپی یک پلتفرم ورزشی است که واسطه‌ای بین شاگرد و مدیر است. این پلتفرم به‌واسطه جامعه‌ مخاطبان قوی خود توانسته رشد کند.»

درآمد ۱۹۷ میلیارد تومانی تولیدکنندگان محتوا از آپارات در سال.webp

گودرزی افزود: «۷۵ درصد کسب‌وکارهای دیجیتال بر پایه نیاز مخاطب شکل گرفته‌اند. اول باید کامیونیتی درست کنید، سپس نیازهایش را بشناسید و بر پایه آن محصول خود را طراحی کنید.»

روی تعامل با مخاطب تمرکز کنید

پنل انتهایی این اتفاقات با مدیریت «احمد نعیمی»، «تشکیل جوامع مخاطبین وفادار» نام داشت.

«ابوالفضل حسن‌زاده»، معروف به «ابوالفضل ایکس مستر»، در این پنل او گفت: «ذهنیت قوی در کار تشکیل محتوا زیاد مهم است‌. اگر ذهنیت قوی نداشته باشید نمی‌توانید به این کار ادامه دهید. این چنین مسئله کلیدی دیگر سلیقه مخاطبین است. باید دقت کنید که سلیقه مخاطبین متفاوت است. باید انتخاب کنید در چه موضوعی می‌خواهید فعالیت کنید و نباید از این شاخه به آن شاخه بپرید. هنگامی نوشته را انتخاب کردید، مخاطب علاوه بر محتوا به خود شما نیز علاقه‌مند می‌شود و سپس از آن دیگر هر محتوایی بگذارید مخاطب استقبال می‌کند.»

1760717743 309 درآمد ۱۹۷ میلیارد تومانی تولیدکنندگان محتوا از آپارات در سال.webp

«پرستو بهنام‌نیا»، که در عرصه قیاس کالاهای FMCG فعالیت می‌کند، در رابطه انگیزه اغاز فعالیتش در این حوزه گفت: «من قبل از این که در این حوزه ویدئو تشکیل کنم، سخت‌گیری بسیاری برای خرید هرچیزی داشتم. همین نیاز علتتاسیس این صفحه شد. من همیشه تلاش کردم نظر صادقانه و واقعی خودم نسبت به محصولات را بگویم وهیچ‌گاه به مخاطبین نگفتم چیزی بخرند یا نخرند، در واقع من فقط با اراعه نظر صادقانه تلاش کردم کالاها را رتبه‌بندی کنم.»

«فرزاد فخری‌زاده»، تولیدکننده محتوای اقتصادی نیز او گفت:«به شما پیشنهاد می‌کنم کتاب «گاو بنفش»، «قبایل» و «این است بازاریابی» را بخوانید. در کتاب «قبایل» آمده برای این که یک جنبش راه بیفتد جمع هزار نفر زیاد زیاد است. به همین علت هم می‌گویم که در تشکیل محتوا تمرکزتان را روی تشکیل پیوند و تعامل با مخاطب بگذارید. این برای رسیدن به مقصد مشترک کافی است.»

دسته بندی مطالب
اخبار سلامتی

اخبار اجتماعی

اخبار ورزشی

فرهنگ وهنر

اخبار تکنولوژی

کسب وکار

TAGGED:
Share This Article